Pri navigácii impozantného plavidla je zodpovedný za viac ako štyri a pol tisíca ľudí vrátane pasažierov a posádky. Na takú lukratívnu pozíciu nebolo ľahké sa dostať.

Začínal v armáde

„Pôsobil som najprv v armáde ako profesionálny vojak na pozícii technika pre rádiové vybavenie lietadiel, v mojom prípade vrtuľníkov, keďže som pracoval na leteckej základni v Prešove. Čas ubiehal a skúšal som iné pozície v rámci armády, čo mi ale nevyšlo a nakoniec som z nej vystúpil a začal pracovať na pasažierskych lodiach, konkrétne Princess Cruise Line. V dňoch, kedy bola loď v prístave, som pracoval ako pomocná sila, zjednodušene povedané, bol som niekto, kto vám podá uterák na palube s bazénmi,“ povedal s úsmevom na perách Peter.

Zaoceánske lode a  nabitý pracovný čas

V službe je Peter Dia zodpovedný za 340 metrov dlhú, 40 metrov širokú a 66 metrov vysokú loď s hodnotou takmer 900 miliónov eur. „ A to nehovoriac o 3500 pasažieroch a viac ako 1300 členoch posádky. Päť generátorov vyrába elektrickú energiu pre celú loď, kde najväčším žrútom energie je, samozrejme, hnací systém.

Zaoceánske lode

Zaoceánske lode spoločnosti Disney Cruise Line naviguje Slovák. Foto: Shutterstock

Mať takúto zodpovednosť nie je naozaj ľahké. Petrove pracovné nasadenie je vyčerpávajúce. „Týždenne je to od 70 do 80 hodín, takže každý deň je pre mňa pondelok. Osem hodín denne je gro služby na mostíku. Mostík je teda miesto, odkiaľ sa loď naviguje, ale je to tiež riadiace centrum v prípade akýchkoľvek havarijných situácií, akými môžu byť požiare, evakuácia a iné. Ďalšie 2 – 3 hodiny denne je to o plánovaní trás, údržbe a pravidelnej kontrole záchranných člnov, raftov vodotesných dverí,“ vysvetlil rodák z Prešova.

Nebezpečné situácie

Pri práci zažil aj nebezpečné a nie veľmi príjemné situácie. Dokonca mal aj pasažiera, ktorý prepadol cez palubu. „Ten človek neskôr podľahol vnútorným krvácaniam. Aj keď máme malú nemocnicu, doktorov a zdravotné sestry, nepodarilo sa im tú osobu zachrániť. Loď je vybavená automatickým výstražným systémom v prípade infrakamery s nastavenými sektormi upozornenia, kedy sa spustí alarm už len pri naklonení sa cez zábradlie,“ dodal Dia.

Celý rozhovor s úspešným prvým dôstojníkom si môžete prečítať v marcovom magazíne BREAK.

 

Mohlo by vás zaujímať:

Slovák lieta na Dreamlineri