Všimli ste si, koľko automobilov z deväťdesiatych rokov minulého storočia je populárnych až kultových? Je ich naozaj požehnane. Aj na stránkach časopisu BREAK sme ich už spomenuli niekoľko (napríklad Ford Sierra a Escort Cosworth). Presne v tom období vzniklo omamné BMW 8 s tvarmi a charizmou, ktorá pretrváva až dodnes. Naozaj neuveriteľný, pokrokový a drahý stroj. Bol až taký dobrý a nadčasový, že sa neujal. Počas produkcie v rokoch 1990 až 1999 bolo vyrobených len necelých 31 000 kusov, a to naozaj nestačilo na vytvorenie nástupcu. Veľké kupé s vyklápacími svetlometmi sa ho ale nakoniec dočkalo až tento rok.
3 v 1
Všetci veríme (a hlavne tvorcovia), že novodobé BMW radu 8 bude návrat a nie opätovný pokus. Bavorskí páni mu do rodného listu (opäť) vtlačili to najlepšie a najprogresívnejšie, čo na skladoch našli. S jedným rozdielom – nová osmička už nebude len dvojdverové kupé, ale aj kabriolet a neskôr štvordverové „kupé“ Gran Coupé. Bude veru z čoho vyberať. Žiaľ, aj šetriť. Už len z ponuky motorov vidieť, že nepôjde o žiadne strúhadlá na ceruzky, ale poriadne cestné krížniky. V úvode variant 850i xDrive bude poháňať preplňovaná „vé osmička“ s objemom 4,4 litra a výkonom 390 kW (a 750 Nm). Druhým je 840d xDrive s tradičným trojlitrovým naftovým radovým šesťvalcom, dávajúcim 235 kW a 680 Nm – oba sa kombinujú s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Lenže motor nehrá ani zďaleka hlavnú úlohu…
Poďte sa rozmaznávať
Bezpečnostné prvky a systémy naozaj treba. BMW totiž pre osmičku vyvinulo úplne nové športové sedadlá, poskytujúce vysokú mieru komfortu pri cestách na dlhé vzdialenosti a vynikajúcu bočnú oporu pri rýchlom prejazde zákrut. Opierky hlavy sú vizuálne integrované do operadiel, dajú sa však nastavovať výškovo aj pozdĺžne. Sedadlo sa nastavuje elektronicky, súčasťou štandardnej výbavy je aj možnosť ukladania polohy sedadla vodiča aj spolujazdca do pamäte. Operadlá predných sedadiel sa poloautomaticky sklápajú, na čo slúži extra kožený remeň na operadle a zadným pasažierom tak uľahčujú nastupovanie a vystupovanie. No pre variant s benzínovým motorom majú extra možnosti nastavovania, výraznejšiu bočnú oporu… Vodič aj spolujazdec si podľa aktuálnych požiadaviek môžu nastaviť i šírku operadla. A sústreďte sa teraz na jazdu.
Estetično
Ako to len povedať, napísať? Záležitosti dizajnu sa hádam ani rozumne opísať nedajú a zväčša sú aj vecou vkusu. Minimalistické riešenia (nemyslíme tým značku Mini) stvárnenia prístrojovej dosky sa vekmi uchytili. V nastolenom trende pokračuje automobilka doteraz, len miestami robí menšie kozmetické úpravy, ktoré sa prelomovo dotkli aj ôsmeho radu. Hlavne okolo voliča prevodovky nastala logická konjunktúra. Medzi tlačidlá sa zmestilo aj to, ktoré zobúdza a uspáva motor. Komplexnú náladu interiéru podčiarkuje ešte náladové podsvietenie. Náladu vie dokonale dvihnúť aj hudba (alebo muzika). Štandardne dodávaný audiosystém obsahuje jedenásť reproduktorov, na želanie dodávaný Harman Kardon Surround Sound System využíva až šestnásť reproduktorov. Špičku v ponuke predstavuje Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System. Bezkonkurenčná technológia reproduktorov Diamond, aktívny 16-kanálový zosilňovač s celkovým výkonom 1375 W, dynamický ekvalizér a 16 čiastočne podsvietených reproduktorov vytvárajú krásne precízny a plnohodnotný zvukový zážitok, ach.
Bez a eM
Nielen s kupé je človek živý. Aj s kabrioletom sa dá jazdiť celoročne. BMW v jeho prípade stavilo na plátennú strechu (štandardne v čiernej alebo v antracitovej so strieborným nádychom) – otvára a zatvára sa plne automaticky do 15 sekúnd a do rýchlosti 50 km/h. Po sklopení sa schová pod kryt za zadnými sedadlami. V štandardnej výbave je i veterný deflektor, ako opcia zase vyhrievanie krku teplým vzduchom cez výduchy v predných opierkach hlavy. A pomyselne aj doslova, nateraz najlepšie na koniec – BMW M8 s prepracovaným podvozkom a šialenými dynamickými parametrami. Turbodúchadlami dopovaná V8 produkuje 440 kW, čiže rovných 600 koní. O dvíhanie chlpov sa stará aj klapkový výfuk. Nuž, aj jazdecká nirvána patrí do sveta bohatých a odviazaných. Čo dodať na záver? Hádam si len utrieť slinu z brady, dvihnúť ego a (asi) vykradnúť banku.
BMW 850I XDRIVE COUPÉ
Valce/Objem: V8/ 4495 cm3
Maximálny výkon: 390 kW/530 k pri 5500–6000 min-1
Maximálny krútiaci moment: 750 Nm pri 1800 – 4600 min-1
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3,7 s
Priemerná spotreba: 10,5 l/100 km (však papier znesie všetko)
Cena: od 124 350 €
https://youtu.be/tbfZOUHZoRg
Foto: BMW
Pri vôni benzínu ešte ostaneme:
Superšport pre čistý zážitok z jazdy
McLaren 720S Spider ide tvrdo po krku Ferrari 488 Spider