Vízia
Pionierom nových technológií je nepochybne Mercedes-Benz. Filozofiu dokonalosti však nekomunikuje tak často, ako by mohol. Namiesto toho potichu prináša nové technológie. Bez okázalej šou, bez nutnosti za každú cenu ukoristiť maximum pozornosti publika. A je úplne jedno, či ide o vodíkový pohon, autonómnu jazdu, alebo o novú filozofiu využívania automobilov. To všetko rieši koncern Daimler bez toho, aby o tom motoristická verejnosť tušila.
Nula
To je cieľ. V danom prípade však nejde o prázdny cieľ, ale o absolútnu minimalizáciu negatívnych javov automobilového priemyslu. To znamená premávku bez nehôd a bez škodlivých emisií. Preto sa pred tridsiatimi rokmi vydali v rámci projektu Prometheus na cestu autonómnej jazdy a stavili na vodík v časoch, keď otázka emisnej čistoty automobilov v kruhoch širokej verejnosti prakticky nerezonovala. Výsledkom je Mercedes-Benz Vision Tokyo.
Stelesnenie budúcnosti sa dá v podstate opísať ako mobilný salónik na kolesách. Pointou je zabaviť pasažierov a neotravovať ich premávkou, ktorá je v megamestách už aj tak natoľko preplnená, že o radosti z jazdy už nehovorí ani nadržaný tínedžer s čerstvým vodičákom. Práve preto nenájdete vnútri auta žiadne klasické sedadlá, namiesto toho vás tam čaká rozmerná polkruhová pohovka. Dvere sú totiž iba jedny.
Zabáva sa
Mladej generácii „Z“ narodenej po roku 1995 už nejde iba o mobilitu, ale aj o spojenie so svetom. Práve preto sú dôležitými položkami muzika, sociálne siete a internet. Nechýbajú ani veľké LED obrazovky. A polkruh symbolizuje aj potrebu naučiť ľudí opäť komunikovať. Alebo sa o to aspoň pokúsiť. To všetko je dôležitejšie než kilowatty pod kapotou či údaje o akcelerácii alebo o pozícii poháňaných kolies. Mercedes to vie.
Práve preto sa netrápil ani s atraktívnym dizajnom, jedinými prvkami, ktoré vám vypichnú oči, sú dvadsaťšesťpalcové kolesá a masívna hviezda na ešte masívnejšej maske chladiča, ktorý je vzhľadom na použitú techniku prakticky zbytočný. V útrobách sa totiž nachádza technika palivových článkov doplnená batériami, ktorých celkový dojazd reprezentuje až tisíc kilometrov, z čoho stodeväťdesiat garantujú batérie. Automobil jazdí autonómne, takže operadlo vodiča je v základnom nastavení sklopené. Po jeho vyklopení môže vodič šoférovať aj sám. Ale napokon, načo by to robil?
Foto: reprofoto YouTube / Mercedes-Benz USA