Ktorý chlapec netúžil byť pretekárom? Asi každý. A zrejme neexistuje nik, kto by počas mladosti neprišiel do kontaktu s motokárami. Napokon, všetky hviezdy motoristického športu začínali na motokárach. Pri nich však väčšina z nás skončí. Štatút profesionálneho pretekára dosiahne málokto. Dostať sa medzi špičku je nielen ťažké, ale aj finančne mimoriadne náročné.
Ale poznáte to. V duchu si často budete klásť otázku, čo by bolo keby. A reálnu odpoveď na spomínanú otázku ponúkajú amatérske alebo, ak chcete, džentlmenské pohárové pretekárske seriály. Tam sa môžete porovnať s ostatnými, budete vedieť, či brzdíte skôr alebo neskôr, prípadne či viete podržať plyn v zákrute. A presne takým seriálom je aj Slovenský okruhový pohár.
Bude stačiť stopätnásť koní?
Presne toľko má totiž Mazda MX-5 prvej generácie. Naoko skutočne mimoriadne nízky výkon kompenzuje nízkou hmotnosťou, vďaka ktorej je na trati nielen agilná, ale aj adekvátne dynamická. Pravdupovediac, dynamika malej Mazdy je skutočne na úrovni oveľa silnejších moderných strojov. Je jasné, že nad výkonom týchto strojov ohrnie väčšina „skutočných“ pretekárov nos, no nebojte sa. Od niektorých ohŕňačov budete rýchlejší a okrem toho, vaši súperi majú v rukách rovnakú techniku, rovnaké pneumatiky. Takže výhovorky si môžete nechať pre seba. Stopky totiž neklamú.
Skúsenosť predstihne očakávania
Na papieri či na obrazovke, alebo z pozície diváka sú preteky zaujímavé, no vo chvíli, keď si sadnete za volant vykostenej Mazdy MX-5 s ochranným rámom a pozriete sa na súperov, zrýchli sa vám tep. Odrazu je vám maximálny výkon auta úplne ukradnutý, odrazu chcete z neho vyžmýkať absolútne maximum, chcete zatáčať do zákruty ako prvý, súperov chcete mať v spätnom zrkadle. Ihneď sa vžijete do roly automobilového pretekára a pochopíte, prečo medzi tímovými kolegami neexistuje skutočné priateľstvo.
Jednoducho nemôže. Spomínaný pocit zažijete aj pri normálnych pretekoch džentlmenov. Samozrejme, na trati, v depe sú všetci priateľskí a dokonca si navzájom pomáhajú. A aby som nezabudol, ani na Slovenskom okruhovom pohári nechýbajú hostesky. Krásne, prsnaté, no pred štartom si ich v návale nervozity a napätia príliš neobzeráte.
A odrazu si viete predstaviť napätie na profesionálnych pretekoch. Viete si predstaviť napätie v kolotoči F1. Je mnohonásobne väčšie, emócie sú vyšpičkované, pohľady nevraživé. A na rozdiel od Slovenského okruhového pohára tam ide o obrovské peniaze a prestíž.
Tréning, kvalifikácia a preteky
Postup je identický ako na všetkých skutočných pretekoch. Najprv si jazdci odjazdia tréning, ktorý sa, samozrejme, meria. Tu sa začína prvé pokukovanie po ostatných, prvé zvedavé pohľady medzi jazdcami aj prvé doťahovanie, ktoré je súčasťou hry. Jednoducho, psychológia je mimoriadne dôležitá. Ste v pohode, jazdíte dobre, ak ste vykoľajení, ak na trati rozmýšľate aj nad niečím iným, robíte chyby, vyletíte mimo trate alebo havarujete. Také jednoduché to je. Psychická pohoda je polovica úspechu.
Tou druhou sú vaše schopnosti na trati. Musíte byť vynikajúci jazdec, musíte byť lepší než súper a musíte si ho udržať za chrbtom. A vraciame sa k prvej polovici úspechu. K psychike. Vysvetlím to inak. Zažili ste v normálnej premávke, že sa na vás niekto zozadu „zavesil“ a začal vás tlačiť? Určite áno. S najväčšou pravdepodobnosťou ste znervózneli. Takže si asi viete predstaviť, akí budete nervózni, ak sa k tomuto tlačeniu pridá aj extrémna rýchlosť.
Na konci roviniek máte na tachometri rýchlosť na hranici dvojstovky a rútite sa do zákruty, musíte brzdiť a za zadným nárazníkom máte súpera, ktorý sa vás pokúša predbehnúť. Nemôžete ísť v ideálnej stope, aby ste neotvorili priestor na predbehnutie, zároveň musíte mať aj dobrý výjazd zo zákruty. Stačí? To je približný obraz toho, čo sa deje na trati. Vzruší vás to? Rozhodne. Znervózni vás to? Bez akýchkoľvek pochýb. Vyplaví vám to adrenalín. Toľko, že hneď po dojazdení sa nebudete vedieť dočkať ďalších pretekov.
Mazda MX-5 Cup 2016 vás čaká
Môžete si ju prenajať, prípadne postaviť vlastnými rukami. A potom zistite svoje limity a porovnajte si sily s ostatnými. Zažijete to, čo zažíva Lewis Hamilton alebo Sebastian Vettel, prídete na to, prečo Nico urobil chybu, prípadne prečo sa Felipe Massa nevie prebojovať na čelo poľa. Pochopíte, čo sa deje na trati počas pretekov F1, prípadne WTCC, a zamilujete si motoristický šport ešte viac. Urobte prvý krok, nech nie ste rýchli iba v krčme pri pive, kde rozprávate o tom, čo ste videli. Rozprávajte v krčme pri pive o tom, čo ste skutočne zažili…
Media Cup
Súčasťou Slovenského okruhového pohára bol aj seriál Mazda MX-5 Media Cup, na ktorom som jazdil spolu s Marošom Čabákom z redakcie Topspeed, s Ľubošom Mistríkom z Trendu a Janom Žgravčákom zo športovej redakcie STV. Preteky sú súčasťou kompletného seriálu. Súťažilo sa na Slovakia Ringu, Pannoniaringu a na Masarykovom okruhu v Brne, pričom na každom okruhu sa išlo dvakrát.
Seriál bol dlhý, charakter každej trate priniesol iné preteky. Na ich konci môžem vyhlásiť, že som sa stal prvým víťazom pohárového seriálu medzi novinármi s celkovým ziskom 56 bodov. Výsledok ma, prirodzene, teší a možno preto som sa rozhodol absolvovať budúci rok seriál v role plnohodnotného pretekára, nie hosťujúceho jazdca.