Bol to jednoducho kultový bicykel. Dnes chce najpopulárnejšiu českú bicyklovú značku oživiť Slovák. A presne v duchu tradície – opäť bude pre fajnšmekrov.
Československá legenda
Favorit sa začal vyrábať v roku 1951, vtedy sa vyrobilo niečo vyše päťtisíc kusov. O desať rokov už ročná výroba prekonala hranicu tridsaťtisíc kusov a v roku 1978 sa vyrobil miliónty Favorit. V osemdesiatych rokoch sa Favorit vyvážal už do tridsiatich štyroch krajín, dokonca aj do USA. No ako sa hovorí – pýcha predchádza pád.
V deväťdesiatych rokoch značka podcenila veľký nástup horských bicyklov, v turbulentnej porevolučnej dobe navyše prišlo k niekoľkým zmenám majiteľa, ku krachom a k opätovným pokusom o oživenie výroby. Keď to už vyzeralo tak, že slávna značka skončí nenávratne v prepadlisku dejín, na scéne sa objavil podnikateľ Richard Galovič. Ten v roku 2011 obnovil pôvodnú značku pod novým názvom Favorit Czechoslovakia. Oslovil bývalých odborníkov a pracovníkov spoločnosti a rozbehol výrobu v exkluzívnej podobe, v ktorej by mala značka získať pôvodnú slávu a rešpekt.
Custom-made
Aj preto sa každý nový Favorit vyrába ručne podľa telesných proporcií zákazníka, ktorý tak dostane absolútny originál. Dokonca na ňom môže mať štítok s označením, že tento konkrétny bicykel vyrobili práve pre neho. Patrí k nemu aj exkluzívna zákaznícka starostlivosť, no treba povedať, že bicykel je konštruovaný tak, aby bol prakticky bezúdržbový. Jeho výnimočnosť potvrdzujú detaily a technické riešenia. Napríklad na zníženie hmotnosti sa pri všetkých modeloch používa rám z uhlíkových vláken (čoskoro by mal byť pre milovníkov klasiky na výber aj oceľový).
Naopak, na zvýšenie trvanlivosti nahradil klasickú reťaz remeňový pohon, ktorý je štvornásobne ľahší, má desaťnásobne dlhšiu životnosť, vôbec ho netreba mazať a je prakticky nulová pravdepodobnosť, že spadne. Bicykel má aj exkluzívne kožené sedadlo, výška sa však dá nastavovať len v rozmedzí pár milimetrov. Nie je to však hendikep, práve naopak, netreba zabúdať, že bicykel sa vyrába na mieru pre konkrétneho zákazníka. Minimálne rozpätie slúži len na dokonalé doladenie sedenia, navyše, toto riešenie zamedzuje aj krádež – ak sa bicykel nedá prispôsobiť inej postave, pre iného je prakticky nepoužiteľný. Predný aj zadný náboj sú Shimano Alfine, vzadu je osem prevodových stupňov, predný náboj je doplnený trojwattovým dynamom.
Hi-tech vychytávky
Na želanie si možno objednať dokonca aj elektronicky riadenú jedenásťstupňovú bezúdržbovú prevodovku, s ktorou môžete radiť dokonca aj vtedy, keď stojíte. Za túto vymoženosť však doplatíte vyše 1 300 eur. Samozrejmosťou sú i kotúčové hydraulické alebo mechanické brzdy (podľa modelu), kompletne skryté káble, pneumatiky odolné proti defektom, zabudované LED svetlá a na bicykli môžete mať dokonca aj elektronický zvonček.
Na výber sú štyri základné modely: Diamante, Aviator, Cronos a Bigboss. Prvé dva skôr rekreačné a mestské, druhé dva športové. Líšia sa predovšetkým pozíciou sedenia. Väčšina výbavy je identická – a prvotriedna. Všetky majú napríklad celokožené rúčky alebo omotávky z nefarbenej a nelakovanej teľacej kože, rám z uhlíkových vláken, duralové predstavce a sedlovky a všetky spomínané hi-tech riešenia a materiály. A aby sme nezabudli na to najdôležitejšie, hmotnosť kompletne vybaveného bicykla z uhlíkových vláken sa pohybuje len okolo deväť kilogramov.
Cena
Pri takmer identickej výbave je základná cena všetkých štyroch modelov rovnaká – 2 490 eur. Na výber sú aj tri špeciálne poloprofesionálne a profesionálne modely F1 – Sport, Special a Superspecial. Ten posledný je naozaj unikátny. S radením Shimano DuraAce, kolesami Equinox Cyclon-x 45 z uhlíkových vláken a s unikátnym rámom z viackomorových trubiek z rovnakého materiálu s hmotnosťou osemsto gramov sa jeho cena vyšplhá až na 8 880 eur. Ročne sa bude vyrábať len v päťdesiatkusovej sérii.
Foto: reprofoto YouTube / MrRaduso