Tentoraz oslovil rovno dve popredné české vydavateľstvá Argo a Paseka, filmára Jana Nováka a komiksového výtvarníka Jaromíra 99 a spoločne vytvorili nevšednú knihu – komiks o legendárnom bežcovi Emilovi Zátopkovi. Nielen o ňom sme sa rozprávali s výnimočnou osobnosťou českej kultúrnej scény – Jaromírom 99.
Pod komiksom si väčšina z nás predstavuje superhrdinu. Ako došlo k tomu, že si spravil komiks o športovcovi, atlétovi Emilovi Zátopkovi?
To je skôr otázka na Honzu Nováka, oslovil ma, či by som nechcel nakresliť komiks podľa jeho scenára, ktorý, mám dojem, pôvodne napísal pre film.
Si známy dôkladnou prípravou na svoje diela. Čo všetko si skúmal, hľadal a našiel o Zátopkovi? Ako prebieha takéto „pátranie“?
V dnešnej dobe internetu to nie je až také zložité, ale všetko tam človek nenájde. Preto som sa vydal aj do Zátopkovho rodného mesta Kopřivnice, kde som bol v archíve a vlastne som tam prekutral, čo sa dalo. Takisto som bol v Zlíne, kde Zátopek v mladosti pracoval u Baťu.
Spomínal si, že Zátopkova manželka Dana chcela tento komiks zakázať. Ako to bolo?
To viem len z počutia. Asi vôbec netušila, že sa nejaký komiks pripravuje, tuším sa to dozvedela z novín. Tak za ňou musela ísť delegácia Českého olympijského výboru na čele s predsedom Kejvalom a nakoniec ju uhovorili.
Keďže kniha Zátopek je oficiálnou publikáciou Českého olympijského výboru, nepozvali ťa na olympiádu do Ria? Nechcel by si sa ísť pozrieť?
Nepozvali. A vlastne neviem, či by sa mi chcelo. Ako hovorí moja žena Johanka, už si sa „narajzoval“ dosť.
Máš rád šport? Ktorý?
Tour de France.
Ty sám športuješ?
Neviem, či sa dá turistika považovať za šport.
Majú komiks a šport vôbec niečo spoločné?
Vôľu vydržať.
Ako si sa dostal ku komiksu?
Odmalička som mal rád Rychlé šípy. A mám ich rád dodnes.
Na Slovensku je už kultovým komiksovým autorom Danglár, ktorý sa venuje aj aktuálnemu politickému a spoločenskému komiksu. Teba to neláka?
Alois Nebel je podľa mňa aktuálny aj dnes, po dvadsiatich rokoch. Ale ak myslíš vtipy, tie ma nelákajú.
Vydal si knihu o Kafkovi, teraz o Zátopkovi, o kom bude ďalšia?
O bratoch Mašínovcoch s názvom Zatím dobrý, opäť podľa scenára Honzu Nováka.
Máš nejaké komiksové sny, čo by si chcel vytvoriť?
Ani nie, práca na komikse je strašná drina, radšej by som bol rentier.
Môžeš opísať, ako sa komiks tvorí?
Prečítam si scenár, začnem skicami. Potom nakreslím storyboard, ktorý naskenujem do počítača, a tam to celé prekreslím do finálnej podoby. Nakoniec urobím bubliny a lettering.
Minieš veľa papiera a farieb?
Nie. To, čo robím, je digitálna ilustrácia.
Komiks o Aloisovi Nebelovi aj o Kafkovi bol čiernobiely, pri Zátopkovi sa objavili aj farby, ktoré pripomínajú päťdesiate roky. Do akej miery sú pre teba farby dôležité?
Najradšej pracujem s čiernou a bielou, mám rád, keď sú v rovnováhe. Ale keď dostanem zákazku so želaním, aby to bolo farebné, nemám s tým problém.
Spomenuli sme Aloisa Nebela. Najskôr ste spolu s Jaroslavom Rudišom napísali tri knihy, potom nakrútili film, ktorý bol úspešný aj na Slovensku. Prekvapilo ťa niečo na práci na filme?
Áno, prekvapilo ma, koľko peňazí to stojí a že vlastne dosť ide o kompromisy, hlavne medzi režisérom, scenáristom, výtvarníkmi a ďalšími ľuďmi v tíme…
Film zaujal nevšednou animačnou technikou, keď boli živí herci prekreslení. Môžeš to čitateľom vysvetliť?
Volá sa to rotoskopia, Ide o to, že sa film najskôr normálne natočí so živými hercami a potom sa prekreslí, animuje.
Nechystáte napríklad pokračovanie Aloisa Nebela?
Radšej nie, mne je dobre s komiksom. Som skôr samotár a film je predsa len tímová práca.
Venuješ sa aj hudbe, okrem Kafka Bandu, ktorý stvárňuje Kafkovo dielo, aj v indie kapele Priessnitz, ktorá je v Česku celkom rešpektovaná. Čo bolo u teba skôr – výtvarné umenie alebo hudba?
Odmalička sa to vo mne bije. Už ako chlapec som na Ľudovej škole umenia v Jeseníku potajomky prestúpil z hry na husliach na výtvarnú.
Pri tvorbe hudby do filmu Alois Nebel ste vytiahli aj staré české legendy ako Václav Neckář či Marie Rottrová. Ako sa s nimi spolupracovalo?
Sú to milí ľudia, nemali sme absolútne žiadny problém.
Aký je tvoj vzťah k legendám?
Úctivý, ale každý by si mal nájsť vlastnú cestu.
Jaromír 99
Narodil sa v roku 1963 v Jeseníku ako Jaromír Švejdík. Je výnimočnou postavou českej kultúrnej scény. Najväčšie meno si spravil filmom Alois Nebel, nakrúteným netradičnou metódou, kombináciou klasického hraného filmu a animácií – rotoskopiou. Ešte pred nakrútením filmu spoločne so spisovateľom Jaroslavom Rudišom napísali kultovú komiksovú trilógiu o netypickom hrdinovi, železničiarovi Aloisovi Nebelovi. Vysoko hodnotené sú aj jeho komiksy Zátopek, Bomber či Zámek, za ktorý ho nominovali na najprestížnejšiu americkú komiksovú Cenu Willa Eisnera 2014. Obrazy z komiksov úspešne vystavuje nielen doma, ale aj v zahraničí. Fanúšikovia hudby zase poznajú jeho kapely Jaromír 99 & The Bombers, Priessnitz a Umakart, jeho ostatný projekt Kafka Band (opäť s Rudišom) predstavuje spisovateľa Franza Kafku formou hudby. Jaromír sa takisto podieľal na scenároch obľúbených českých filmov Jedna ruka netleská, Samotáři, Děti Duny alebo Grandhotel.