Fetišistická atmosféra reštaurácie je natoľko fascinujúca, že sa vám na jazyk tlačí otázka, kto komu vlastne slúži. Tieto autá jazdia minimum. Možno najviac metrov prejdú práve v záhrade Villa d’Este, keď sa presunú z parkoviska pred porotu a potom na nedeľnú výstavu pre verejnosť do záhrady Villa Erba. To je všetko, zvyšok ich automobilového dôchodku prebieha pod plachtou v podzemnej garáži. No pri pohľade na fotografie musím uznať, že mi to nevadí. Pohľad na tieto unikáty je sám osebe zážitkom.
Globálny trend
Zoznam účastníkov svedčí o globálnom dosahu tejto akcie. Nájdete v ňom okrem klasických európskych národností ľudí z Rumunska, Litvy, Thajska i Japonska, no v zozname pozvaných sa už ocitol aj Slovák. Mať možnosť vystaviť svoj veterán na akcii nemá každý. Prihlasovací proces je náročný a ak nemáte auto prepracované do detailov, nemáte šancu predstaviť ho. Napokon vystaviť auto znamená aj vyššiu cenu pri eventuálnom predaji. Logika výstavy je jednoduchá, delí sa na jednotlivé kategórie, v rámci ktorých sa udeľujú ocenenia. Tu sú víťazi jednotlivých kategórií.
FLIGHTS OF AUTOMOTIVE FANTASY (Na krídlach automobilovej fantázie)
Lancia Astura IV Serie Convertible Pinin Farina (1937)
Nádherný kabriolet z predvojnových rokov je momentálne v rukách litovského filantropa Sauliusa Karosasa. Do dnešnej podoby ho zreštaurovali v Nemecku v roku 2002. Karoséria bola upravená karosárňou Pinifarina, pod kapotou nájdete trojlitrový osemvalec.
THE FAST AND THE FLAMBOYANT (Rýchly a okázalý)
Lancia Astura II Serie Berlinetta Castagna 1933
Pri ohľade na túto Lanciu sa mi nechce veriť, že ju vyrobili v roku 1935. Ešte viac vás udiví fakt, že tento konkrétny kus sa zúčastnil na pretekoch 24 hodín v Pescare v roku 1935, aby sa päť týždňov nato objavil na výstave vo Villa d’Este. Áno, táto výstava nádherných áut bola založená v roku 1929.Aktuálnym vlastníkom je známy zberateľ áut Antonius Meijer z Holandska.
RARITIES FOR THE CONNOISSEUR (Rarity pre znalca)
Bentley T Speciale Coupé Pininfarina 1968
Opäť jedna z nádherných kombinácií britskej techniky a talianskej karosérie. Pinifarina ho obliekla do atraktívneho kabáta. Je to unikátny model vzhľadom na to, že do sériovej výroby sa nedostal. Zachoval sa však tento nádherný kus. Vlastní ho Angličan Anthony Bamford. Ak vám to meno nič nehovorí, je to majiteľ firmy JCB.
PRETTY POCKET ROCKETS (Vreckové rakety)
Maserati A6 GCS Berlinetta PininFarina 1954
Toto historické kupé môžete totiž pokojne zaradiť medzi najkrajšie autá histórie. Vyrobili iba štyri kusy. Maserati poskytlo hnaciu jednotku – dvojlitrový štvrovalec z formuly 2 –, podvozok a karosériu vyrábala Pininfarina. Ručne, takže toto exkluzívne kupé bolo pekelne drahé. Dnes sa nachádza v zbierke Destriero Collection v Monaku.
DESIGNS THAT PUSHED THE ENVELOPE (Dizajn, ktorý posúval hranice)
Fiat 8V Coupé Zagato 1955
Karosériu tohto unikátneho Fiatu robil Zagato. Podobne ako väčšina unikátnych kupé má za sebou pretekársku kariéru. Vyhral preteky Mille Miglia v roku 1957 v kategórii dvojlitrových motorov. Zaujímavý je fakt, že tento objem bol rozdelený na osem valcov. Momentálne ho vlastní Američan Jack Crowl.
CARS OF THE STARS (Autá filmových hviezd)
Ferrari 275 GTB/4 Berlinetta Scaglietti 1967 David Moores
Toto Ferrari vlastnil Seve McQueen, ktorý si ho objednal v roku 1967. Pôvodná farba bola hnedá metalíza, no Steve urobil správnu vec. Okamžite dal Ferrari prelakovať na červenú farbu. Neskôr ho predal pánovi menom Guy Williams, ktorý ho prerobil na otvorený spider, aby ho pán meno Vern Schuppan opäť prekonvertoval na kupé. Tvary, ktoré utvoril Scaglietti, by bolo škoda nezachovať.
THE GOLDEN ERA OF SPORTS CAR DESIGN (Zlatá éra dizajnu športových áut)
Aston Martin DB 4 GT Zagato Coupé Zagato 1961
Toto je výsledok prvej kooperácie firiem Aston Martin a Zagato. Auto na fotografii je jedným z devätnástich kusov, ktoré sa vyrobili v rokoch 1960 až 1963. Mimochodom, rozšírené blatníky sú dizajnérsky prvok, ktorý charakterizuje všetky kupé Aston Martin Zagato.
FROM GLAM ROCK TO NEW WAVE (Od glam rocku až po new wave)
Lamborghini Countach „Walter Wolf“ Coupé Bertone 1976
Tento model bol postavený na počesť majiteľovi tímu F1 Walterovi Wolfovi, ktorý sa dokázal vo svete F1 presadiť ako jeden z mála súkromných tímov. Túto nevšednú, no aj tak veľmi atraktívnu kombináciu navrhol sám Wolf. Auto má zlaté disky kolies, sýtu modrú farbu a nechutne veľký spojler. Je to jeden z troch kusov, tento sa nachádza v talianskej kolekcii Jota.
HEROES OF A SPECIAL STAGE (Hrdinovia rýchlostných skúšok)
Ford Escort RS 1600 1972
S týmto autom vyhral Hannu Mikkola a Gunnar Palm východoafrickú rely v roku 1972. Unikátne na tomto aute je to, že nie je zreštaurované, teda že má na sebe škrabance, preliačeniny a iné stopy po útrapách na jednej z najťažších rely sveta.
Foto: pixabay.com