Osud je však nevyspytateľný, uvedomujem si sediac v Peugeote 2008 DKR po pravici dvanásťnásobného víťaza Dakaru Stéphana Peterhansela. Pred nami krátka testovacia trať plná štrku a zeme. Nikdy som sa tak krásne nebál.
Rýchlokurz geniality:
Len chvíľu predtým si zapínam kombinézu, nasadzujem helmu a netuším, čo presne ma čaká. Vraj krátka ukážková jazda na aute, ktoré vyhralo Dakar. A s jazdcom, ktorý vyhral Dakar. Sadám si spolu s ďalším novinárom k stolu, kde mi vysvetlia, čo mám robiť. Navigačná kniha. Dúfam, že je to vtip… Nie je. Budem navigovať dvanásťnásobného víťaza Dakaru. Doteraz som to videl iba v televízii. V natlačenej helme počujem svoje búšiace srdce, francúzske skratky z mapy sa mi zlievajú v jedno. Aspoň šípky a čísla sú medzinárodné. Môj kouč, kopilot Jean-Paul Cottret, sa len potmehúdsky usmieva a ukončuje intenzívne dve minúty výcviku.
V útrobách špeciálu:
Prepracúvam sa na miesto spolujazdca. Lezenie cez rúrkový rám do útrob Peugeotu 2008 DKR zvládnu s eleganciou len jogíni. Ja nie som jogín. Nezohnem sa ani len po spadnuté kľúče. Po imitácii obézneho hadieho muža som však dnu. Naftové V6 biturbo sa roztáča a zlomok z tristopäťdesiat koní nás ťahá von zo stanu. Dobre naladený Stéphane ma ubezpečuje, že to bude lážo-plážo. Verím mu. Skepticizmus ma však neopúšťa. Predsa len, o pokojnej jazde máme zrejme odlišnú predstavu.
Vrav kadiaľ:
Štart! Navigačná kniha lieta spolu s mojimi rukami sem a tam. Ostrá vľavo, pozor, hádže, vlásenka vpravo. Čítať je tu ťažšie než opravovať hodinky na hrbe cválajúcej ťavy. Naslepo a so šťastím triafam nohou plánované resetovanie kilometrov umiestnené na podlahe. Po chvíli som však trikrát stratený a trikrát znovunájdený. To, kde sme, mi občas musí ukázať sám Stéphane. Ale stále sa usmieva, to je dobre. Naše tempo s pribúdajúcimi kilometrami po testovacom okruhu neďaleko francúzskeho Dijonu stúpa. Prvé kolo je za nami. Vnútro 2008 DKR zostalo bez obsahu môjho žalúdka, čo obaja hodnotíme pozitívne. Do auta sadá ďalší novinár. Dávam si zaslúženú cigaretku a v druhom kole sa mám pripraviť na jazdu naostro.
A teraz naozaj:
„Á, ste späť,“ usmieva sa Stéphane. „Chýbal som vám?“ usmievam sa. Aby sme mohli ísť čo najrýchlejšie, odkladám (trochu zahanbene) navigačnú knihu. Rozbeh. Priemerná rýchlosť stúpa o tridsať kilometrov za hodinu, trojciferné hodnoty sú bežné. Medzi pohľadom na cestu a na tachometer neveriacky vypliešťam oči. „Nie je vám zle?“ pýta sa Stéphane stále, inšpirovaný mojím vyplašeným pohľadom. „Nie, je to fantastické!“ odpovedám úprimne, no zrejme málo presvedčivo. Zároveň sa zamýšľam: Ak dokáže Peugeot 2008 DKR vyhrať Dakar len so zadným náhonom, prečo cítia mešťania potrebu kupovať si štvorkolky? Z tohto sedadla nevidím jediný dôvod. Len okamih nato sa vznášame nad zemou rýchlosťou stodesať kilometrov za hodinu. Vznášame sa zdanlivo nekonečne dlho. Dopad je vďaka mäkkému podvozku prispôsobenému na zlý terén nečakane pohodlný. „Musí byť, sedíme tu niekoľko hodín,“ vysvetľuje Stéphane. Začínam byť pokojnejší a zvedavší. Pri rýchlosti stoštyridsať kilometrov za hodinu plynule prechádzam do režimu žoviálneho rozhovoru, občasne však tresnem hlavou do rúrkového rámu.
Z ochutnania zvedavosť
Zhodli sme sa, že Stéphane nemá práve najhorší „výhľad z kancelárie“. „Čo mám spraviť, ak sa chcem dostať na Dakar?“ pýtam sa opovážlivo. „Choďte pri plnení svojich snov nadoraz,“ radí majster. Ako začiatok odporúča americký Baja Race. Ale? Už? Práve keď som sa udomácnil, naša krátka jazda a rozhovor sa končia. Som plný vnemov aj všetkého, čo malo zostať v mojej telesnej schránke. Ďakujem Stéphanovi Peterhanselovi za jazdu života a lúčim sa s Peugeotom 2008 DKR. No a teraz: Kdeže sa koná tá Baja?
Peugeot 2008 DKR 16
Valce / objem (kW/kone) V6 / 3,2 l
Max. výkon 261 kW/350 k
Max. krútiaci moment 800 Nm
Max. rýchlosť 200 km/h
Prepruženie kolies 460 mm
Hmotnosť 1 280 kg
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (odhad) asi 5 s
Cena (€) (nevyčísliteľná)
https://youtu.be/N8KBxpKO3lM
Stéphane Peterhansel
– Stéphane Peterhansel je najúspešnejším jazdcom v histórii Rallye Dakar.
– Po prvý raz sa na podujatí zúčastnil na motorke Yamaha v roku 1988.
– Rallye Dakar vyhral prvý raz v roku 1991, potom v rokoch 1992, 1993, 1995, 1997 a 1998.
– V roku 1999 prestúpil do kategórie áut a v roku 2003 začal jazdiť za Mitsubishi.
– V kategórii áut zvíťazil v rokoch 2004, 2005 a v roku 2007 na Mitsubishi Pajero.
– Po prestupe do tímu Mini priviedol v roku 2013 na stupeň víťazov špeciál Countryman.
– Od roku 2014 jazdí za tím Peugeot Sport.
– V roku 2015 vyhral Dakar na Peugeote 2008 DKR.
– Do dnešného dňa zvíťazil spolu 12 ráz.