„Na favorite som vyrastal. Dostal som ho po švagrovi, krásny, modrý, s baranmi. Stokrát som ho rozobral do poslednej skrutky a znova ho zložil,“ spomína na svoje detstvo Richard Galovič, ktorý stojí za obnovením legendárnej značky. „Veľa som cestoval a videl som, ako sa vo svete rozvíja nová mestská cyklokultúra, nielen v Holandsku alebo v Dánsku, ale už aj v Londýne alebo v New Yorku. Zatelefonoval som otcovi, že by som si chcel vziať do Prahy svoj starý favorit, no otec mi povedal, že už je fuč. Hľadal som na internete, že by som si kúpil nejaký starý za päťsto korún a prerobil ho. Napokon som kúpil celú značku.“
Od víťazstiev ku krachu
Rokycany boli v bývalom Československu mekkou výroby bicyklov. Už v roku 1922 tam nemeckí podnikatelia Ambrož Swetlik a Heinrich Kastrup (vlastnili aj značku Es-Ka, ktorá vyrábala bicykle v Chebe) spoločne s Františkom Heringom založili fabriku Tripol. V roku 1934 sa Hering osamostatnil a založil značku Tudor. Keď v roku 1948 prišla vlna znárodnenia, obe fabriky spojili do jednej spoločnosti ČZ Strakonice. V roku 1950 sa tu vyrobilo prvých pätnásť športových bicyklov pre potreby reprezentácie a v ďalšom roku vyšiel z továrne prvý bicykel s názvom Favorit. Zrodila sa legenda, bicykel, o ktorom nasledujúcich štyridsať rokov sníval hádam každý chlapec nielen v Československu. Popularita tohto špeciálu stále stúpala, v roku 1978 sa vyrobil miliónty kus. Okrem modelov pre verejnosť a nadšencov sa fabrika sústredila aj na pretekárske špeciály, s ktorými vyhrávali československí cyklisti najvýznamnejšie svetové podujatia. Neskôr na nich jazdili aj reprezentácie ďalších krajín východného bloku, vyše polovice výroby sa potom vyvážala do zahraničia. Nielen na východ, ale aj na západ, celkovo do tridsiatich ôsmich krajín sveta.
V osemdesiatych rokoch však prišla postupná stagnácia. Isté uvoľnenie atmosféry aj ekonomiky znamenalo možnosť dovozu zahraničných značiek a predaj aj výroba favoritov sa spomalila. Čo je horšie, stagnoval aj vývoj. Po revolúcii dostávala značka jednu ranu za druhou, keď privatizéri nevedeli, čo s ňou. Nezachytili boom horských a trekingových bicyklov, výroba sa presunula mimo Rokycian a jedna z najprestížnejších cyklistických značiek sa dostala do situácie, že bicykle skladala z lacných a nie veľmi kvalitných komponentov z Ázie. V roku 2001 oficiálne skrachovala a zdalo sa, že je úplný koniec.
Bicykel bez starostí
Ako priznáva slovenský podnikateľ Richard Galovič, v rokoch 2009 a 2010 hľadal nové podnikateľské príležitosti, a keď zistil, že je možnosť získať legendárnu značku, dobre si všetko premyslel. V ponuke bola totiž v podstate „len“ ochranná známka, fabrika v Rokycanoch bola rozpredaná, cenné stroje a ďalšia výrobná technika boli preč, väčšina skončila v starom železe alebo na skládke. Budovy patrili inému majiteľovi. „Značka mala za sebou nepekných pätnásť rokov, keď len padala. Takže z mojej strany bolo značne trúfalé myslieť si, že ju postavím na nohy, keď sa to nepodarilo manažérom z cyklobrandže. V tejto sfére som nikdy nepracoval, nie som ani bývalý pretekár a dalo by sa povedať, že vlastne neviem nič o výrobe a predaji bicyklov.
Ale mal som za sebou štrnásť rokov podnikania a hlavne špičkových ľudí, ktorých som mohol do projektu stiahnuť. Dobre sme sa na všetko pripravili, spravili ekonomické, marketingové aj vývojové prieskumy a išli do toho.“ Nová firma Favorit Czechoslovakia získala ochrannú známku v roku 2011, prvý bicykel uvidel svetlo sveta až v roku 2015. „Ešte predtým som skúmal, ako vlastne ľudia používajú bicykle a s čím majú najväčšie problémy. Všimol som si, ze nevedia správne radiť, opraviť reťaz či vymeniť dušu pri defekte, väčšinou nemajú správne osvetlenie,“ hovorí Richard Galovič. „Povedal som si, že musíme postaviť bicykel, ktorý netreba mazať, dofukovať, nesmie na ňom padať alebo sa roztrhnúť reťaz, nebolí z neho zadok, netreba montovať a nastavovať osvetlenie, nebolia na ňom ruky a nemusíte premýšľať, či radíte do kopca alebo z kopca. Teda bicykel bez starostí.“
Na modeloch pracoval čisto česko-slovenský tím, ktorý sa postaral o vývoj, dizajn, výrobu, promo aj o predaj. Prvé bicykle značky Favorit s jemne upraveným a zmodernizovaným logom sa ešte vyrábali v Jeseníku, no firma sa už presťahovala do pôvodných výrobných priestorov v Rokycanoch. Tam sa bude čo nevidieť favorit opäť vyrábať v celej šírke produktov, čo potešilo nejedného domáceho patriota.
Vtedy a teraz
Vo firme síce pracujú mladí konštruktéri, no Richard Galovič nezabudol ani na minulosť. Ešte na začiatku svojich plánov navštívil Františka Babického, legendárneho výrobcu rámov a mechanika, ktorý pracoval pre Favorit desiatky rokov a jeho rukami prešlo množstvo bicyklov, od tých „obyčajných“ až po špeciály pre reprezentantov. Bol už na dôchodku a chorý, pred niekoľkými dňami zomrel. No svojich nasledovníkov vítal s nadšením a ešte im stihol odovzdať množstvo nenahraditeľných rád. „Vysvetlil nám nielen históriu a filozofiu značky, ale prezradil aj to, čo bolo pre ňu vždy typické,“ spomína nový šéf. Favorit bol vo svojej dobe špička, bol drahý, no aj tak sa naň čakalo v poradovníkoch. Používali sa unikátne technológie a pre najlepších sa vyrábal na mieru. Typickým bola bledomodrá farba, barany a úzke plášte. „Toto všetko nám pripomenul a my sme sa snažili z týchto tradičných znakov vyjsť. Favorit sa dnes vyrába na mieru pre každého zákazníka, čaká sa naň od šesť do dvanásť týždňov. Vyrába sa ručne a prináša skutočne špičkové technológie.
Aj stojí ako kedysi – asi dvojnásobok platu, teda od dvetisícpäťsto eur vyššie. Máme však aj modely za jedenásťtisíc eur, toľko stojí najdrahší súťažný model v najvyššej možnej konfigurácii.“ Favority sa len postupne vracajú na naše cesty, no za svoj dizajn už získali prestížne ocenenia Red Dot Design Award a IF Design. Zatiaľ sú v ponuke štyri rôzne modely, ktoré však spája charakteristický tvar favorita. Aviator je elegantný bicykel do mesta a na cyklovýlety, rýchly Bigboss je určený aktívnym športovcom, Cronos sa hodí aj do ľahkého terénu a na náročnejšie cesty, Diamante je typický mestský bicykel s pohodlným vzpriameným sedením. Samozrejme, vyrábajú sa aj súťažné modely F1, dokonca pri ich výrobe spolupracujú bývalí reprezentanti Pavel Padrnos a René Jauris, ktorí vyhľadávajú aj mladé talenty a bicykle s nimi testujú.
S vlastným menom
A servis? Príde za vami rovno domov. Lebo nový favorit razí filozofiu, ktorá už dávno prenikla do automobilového priemyslu – ani na aute si už majiteľ neopravuje nič sám. Čo sa týka farieb, modely A, B, C a D sa vyrábajú v štyroch vyhotoveniach – modrá a zelená metalíza a biela a červená perleť. Športové špeciály sú aj v oranžovej, červenej, bielej a modrej farbe. Nadštandardné je zabezpečenie proti krádeži. Favority
sa vo veľkom kradli ešte za „socíka“, pre zlodejov to bol výhodný biznis. Dnes však pre nich nemá ukradnutý favorit takmer žiadnu cenu. „Na každom bicykli je laserom napísané meno majiteľa na hliníkovom štítku, umiestnenom pod lakom,“ prezrádza Richard Galovič. „Každý bicykel je na mieru a ani so sedadlom, ani s kormidlom sa nedá hýbať, takže bude len ťažko pasovať niekomu inému. Okrem toho podľa elektroniky, ktorá poháňa svetlá a zvonček, vieme presne identifikovať, o ktorý model ide a komu patrí. Ani špeciálne komponenty bicykla sa nedajú nikde použiť.“
Favorit bol odjakživa bicykel, ktorý chcel mať každý, nech to stojí, čo to stojí. Zdá sa, že po ťažkých rokoch ho teraz čaká ďalšie krásne a úspešné obdobie.
Favorit v číslach:
1950 – vyrobilo sa prvých pätnásť pretekárskych bicyklov pre čs. reprezentáciu
1978 – v Rokycanoch vyrobili miliónty kus
2001 – firma skrachovala
2011 – nová firma Favorit Czechoslovakia získala ochrannú známku
2 500 a 11 000 € – ceny za najlacnejší a najdrahší model