Chlapi už nie sú hrdinovia. Gigabajty elektroniky pochovali akýkoľvek rozdiel medzi dobrým a zlým šoférom. Stabilizačný systém udrží na ceste prakticky kohokoľvek, mať pod kapotou vyše päťsto koní nie je žiadne umenie. Kedysi vražedné Porsche 911 Turbo je dnes mašina, ktorú môžete požičať aj frajerke bez toho, aby ste riskovali problém. Rovnako je to aj s terénnymi autami. V teréne prejdete vďaka automatickým uzávierkam diferenciálu a terénnym programom sa vyhrabete takmer z každej šlamastiky. Okrem blata či mäkkého piesku. Lebo nimi prejdete iba s pravým chlapským autom.
Odlíšiť sa
To je úloha špeciálnej verzie Jeepu Wrangler Pick-Up, odvodenej od verzie Wrangler Unlimited. Podľa mňa vyzerá lepšie než väčšina superšportov. Naštartujem. Odpoveďou sú vibrácie od motora a prevodovky. Jeep Wrangler je klasik. Neprispôsobil sa. Nikdy. Vďakabohu si ešte aj dnes môžete kúpiť auto, ktoré šoférujete vy. Práve preto ma štve, že stabilizačný systém nemôžem vypnúť. Teda môžem. V teréne, ak zaradím redukciu. Ale to je jedno. Ľahká zadná časť v kombinácii s terénnymi „drapákmi“ často vyhrá nad elektronikou. A to sa mi páči. Lebo musím šoférovať…
V interiéri sa rovnako nemusíte báť sofistikovanosti. Účelom interiéru je slúžiť v teréne. Preto je jednoduchý, hoci táto generácia vznikala už pod taktovkou Fiatu. Taliani ho prepracovali a vyzerá lepšie, hoci, pravdupovediac, chýba mi starý interiér. Napríklad volič automatu a pohonu 4 x 4 má hlavicu z katalógu lacného tuningu.
Jediný
Na druhej strane, je to jediný Wrangler Pick-Up na Slovensku! Takže je jedinečnejší než Bugatti Veyron! A prepáčite mu šialenú cenovku, ktorá presahuje sedemdesiattisíc eur. Za túto cenu pozbierate obdiv, dvihnuté palce a pozíciu unikátu. Takže v konečnom dôsledku je lacný. Navyše, predajca vám určite dá aj zľavu.
Jeep Wrangler Pick-Up
Valce/Objem: 2 777 cm3
Max. výkon: 130 kW/177 k/3 800 ot./min.
Max. krútiaci moment: 410 Nm/2 000 ot./min.
Max. rýchlosť: 170 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 11,7 s
Kombinovaná spotreba: 9,7 l/100 km
Cena: 72 000 eur
Manuálna štvorkolka
V prípade starých manuálnych pohonov 4 x 4 zaraďuje všetko šofér. Pozdĺžne uložený motor a prevodovku dopĺňa pevný medzinápravový diferenciál s mechanickou spojkou a s redukovaným prevodom. V základnom nastavení motor poháňa zadné kolesá, pohon predných kolies si vodič priradí prostredníctvom voliča. Môže to urobiť aj za jazdy, nie však na suchom asfalte. Prednú nápravu zapnete až v teréne. Tam môžete zaradiť aj redukovaný prevod, prípadne podľa potreby uzavrieť predný alebo zadný diferenciál. V prípade verzie Rubicon sa dá odpojiť aj predný stabilizátor. Všetko máte pod kontrolou vy, nikto vám neradí, ste chlap!