Čo ma na GT86 fascinuje? Nie je to dizajn, ani výkon a dokonca ani fakt, že je to športové kupé s pohonom zadných kolies. Fascinuje ma kompletný balíček aký Toyota GT86 ponúka. Dotýka sa všetkých dimenzií motoristického života presne v takej miere akej má. Nie je ostentatívne výkonná, ani neporazí všetkých svojich súperov v akceleračnom súboji. To nie je jej úloha. Jej úloha je prezentácia teórie relativity kilowattov v zrkadle zážitkov. Mnohí motoristický fanúšikovia túžobne sledujú akcelerejúce Porsche a netušia, že zrýchlenie je jediný zážitok, ktorý si jeho majiteľ dovolí. V zákrutách sa totiž výkonu motora, ktorý smeruje na zadnú nápravu bojí. Rovnako nevie odhadnúť brzdné body pred zákrutou ani maximálnu rýchlosť v zákrute. Má v rukách automobil, ktorého potenciál nedokáže, a nevyťaží ani na tridsať percent. Má však imidž, spoločenský status a všetky obdivné pohľady na ulici
„Osemdesiatšestka“ vyznáva skutočné hodnoty:
Pod kapotou má totiž štvorvalcový plochý motor typu boxer s maximálnym výkonom 147 kW/200 koní a pomerne skromný maximálny krútiaci moment 205 Nm. To nevyzerá lákavo, veď zrýchlenie za menej ako osem sekúnd dnes už ponúka veľa výrobcov. Dáta však nadobudnú iný význam, keď si uvedomíme, že výkon motora smeruje na zadnú nápravu, teda tam, kde to majú skúsenejší šoféri radi. Je to prísľub zážitkov? Áno je, ale iba čiastočne. Opäť odbočím, neverte testom, v jktorých sa autor vyznáva z kontrolovaného driftu pri teste niektorého z modelov BMW, či Porsche alebo iných výrobcov chuťoviek so zadným pohonom. Ich podvozky sú dokonalo vyladené, takže odolávajú pokusom o provokáciu zadnej časti aj pri vypnutom stabilizačnom systéme a ak sa vám ich predsalen podarí „utrhnúť“ stačí vám dať nohu dole z plynu a zadná časť auta sa vráti okamžite do želanej pozície. Ak by ste chceli zadnú časť udržiavať v plynulom šmyku potrebujete vyše tristopäťdesiat koní a v niektorých prípadoch aj oveľa viac koní. Navyše na takéto kúsky potrebujete súťažný okruh a aj skúsenosti autombilového pretekára. A to väčšina motoristických novinárov nie je.
Dvesto koní je akurátna porcia výkonu:
Môžeme to prirovnať k vodičským testom. Ak dokážete vyťažiť maximum z týchto dynamických paramterov, môžete postúpiť o stupienok vyššie. Za volantom GT 86 si totiž uvedomíte, prečo je jej podvozok trocha nedokonalý a preto bezchybný. Stačí málo provokácie a zadná časť poslušne vybočí zo smeru, a je iba na vás či kontrou na volante stabilizujete, alebo naopak necháte ju vybočiť a s trochou pridania plynu moderovať dĺžku šmyku. Môžete si cvičiť drifting prostredníctvom zmeny zaťaženia, prostredníctvom volantu, na mokrej vozovke vám stačí aj plyn, prípadne môžete voľne kombinovať všetky vymenované techniky. A najlepší na tom je fakt, že to všetko si môžete cvičiť pri absolútne civilných rýchlostiach, kedy sa nebojíte. Atmosférický rejav motora znamená, že vás neprekvapí výrazný nárast výkonu prakticky pri žiadych otáčkach, výkon na zadných kolesách narastá plynulo takže sa tajomstvá driftingu naučíte takpovediac s prstom v nose.
Všetko má svoj zmysel:
Vynikajúce jazdné vlastnosti dopĺňa aj rad praktických detailov. Pneumatiky sú presne tie isté, ako na Priuse, takže vás ich výmena po tréningu driftingu výjde na rozhodne menej ako v prípade iných rozmerov, navyše do interiéru sa zmestí kompletná sada pneumatík ak by ste si ich chceli vymeniť za pretekárske sliky na okruhu. A ak sa pozriete do cenníka, zistíte, že cenu možno pokojne označiť za rozumnú, hoci hranica tridsaťtisíc nie je až taká dosiahnuteľná pre všetkých. Možno iba dúfať, že to predaje vynikajúcej Toyoty GT86 poprú. Otázka je iba, koľko je vodičov, ktorí sa nechcú voziť, ale jazdiť? Dúfam, že viac ako dosť.
Toyota GT86
Objem: B4/1 998 cm3
Max. výkon: 147 kW/200 k pri 7 000 ot./min.
Max. krútiaci moment: 205 Nm pri 6 400 ot./min.
Max. rýchlosť: 220 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 7,7 s
Priemerná spotreba: 7,0 l/100 km
Cena: 31 990 eur