Mazda MX-5 už dosiahla štatút kultového vozidla. Potešila takmer milión klientov. Konkurenciu rozdrvila jednoduchosťou, dynamikou a sexepílom. Pritom do boja nastupuje v neuveriteľne ľahkom odeve, bez strechy. Súperov atakuje predovšetkým športovými jazdnými vlastnosťami.
Dlhá kapota, nízke čelné sklo a svalnatý dizajn: Nová generácia Mazdy MX-5 pribrala práve tam, kde je to žiaduce. Nárazníky aj blatníky sa prezentujú silikónovými svalmi, dvojica koncoviek výfuku rozdráždi vari každého chlapa. Sedemnásťpalcové desaťlúčové disky kolies dopĺňajú scenériu reálneho sna. Áno. Mazda MX-5 vlastne nikdy nestratila kontakt s bežnými motoristami. Práve im sa ponúka identická radosť, za akú sú ochotní bohatí platiť hriešne paniaze.
Na oltár klasického roadstera obetovala Mazda MX-5 klasickú plátennú strechu: Nad hlavami posádky sa v priebehu dvanástich sekúnd totiž zjaví pevná. Ani ona však nezabúda šetriť hmotnosť, je totiž z plastu. Automatickému zasunutiu musí asistovať aj vodič odistením strechy pred jej zložením. Výhodou je pomerne rýchle zloženie strechy. Ale skladať sa dá iba v pokojovej polohe. Len čo zaradíte rýchlostný stupeň, proces sa zastaví.
Odhalenie puristického interiéru: Sklopenie strechy odhalí to najdôležitejšie. Trojramenný volant s ideálnou hrúbkou i vzhľadom a krátka prevodová páka s nemilosrdne presnými aj krátkymi dráhami radenia. Scenár nefalšovanej radosti z jazdy dopĺňajú aj sedadlá. Po usadení ma privítala tesná, až intímna atmosféra. A práve takú milujem.
Niekoľko pikantných detailov vzruší už pred jazdou: Dvojica prístrojov provokuje polohou ručičiek vpokoji, ktoré mieria dole. Práve to podvedome núti vytáčať motor a zrýchľovať. Vtedy sú ručičky prístrojov tam, kde ich oko vodiča hľadá. Hliníkové doplnky či klavírny lak na lište palubnej dosky ideálne podčiarkujú atmosféru roadstera. Mazda nešetrí ani odkladacími priestormi. Na pomerne malý interiér je ich prekvapivo veľa anejeden znich je aj uzamykateľný.
Stošesťdesiat športových koní: Bez akejkoľvek debaty, bez zbytočnej nedôvery, maximálny výkon dvojlitrového motora je viac ako dostatočný. Nedajte sa pomýliť, vyjazdíte sa dosýta. Zrýchlenie sprevádza v prípade stiahnutej strechy ten správny rýdzi zvuk výfuku. V duchu ďakujem konštruktérom, že v čase emisnej mánie mysleli aj na tých, čo chcú prácu motora nielen cítiť, ale aj počuť. A, samozrejme, vychutnať si.
Zrýchlenie za menej ako osem sekúnd: Klasický šprint zvládne MX-5 presne za toľko, ako ho absolvujú dvestokoňové kompakty. Nezabúdajme, že koní má japonský roadster o štyridsať menej. Maximálna rýchlosť za hranicou dvesto kilometrov za hodinu je slušná. Ale o to roadsterom nikdy nešlo.
Motokárové jazdné vlastnosti sú na nezaplatenie: To je tajomstvo neutíchajúcej obľuby malého vozidla. Toľko radosti v zákrutách neponúkne žiaden automobil, jazdná agilita si tyká so superšportovými modelmi a pohon zadných kolies milujú všetci, čo to s volantom vedia. Jediným mínusom je vlastne najväčšie plus novej generácie. Takmer neutrálne jazdné vlastnosti. Na suchom asfalte dostanete Mazdu MX-5 do šmyku iba za cenu brutálneho zaobchádzania s plynom. Inak sa prezentuje takmer dokonalou stabilitou, a to aj v prípade vypnutého stabilizačného systému.
Cesta musí najprv zvlhnúť, aby mohol začať asfaltový sex: Drifterská ikona ukáže zadnú časť najskôr na šotolinovom úseku, mokrom alebo mimoriadne hladkom asfalte. Tam si môžete beztrestne naordinovať kontrolované šmyky. Oceníte presné riadenie a razom pochopíte filozofiu jednoduchej nádhery.
Mazda MX-5 má pevné miesto v sieni slávy: Gratulujem a klaniam sa. Roadster, ako má byť. Práve za jeho volantom pociťujem voľnosť, uvoľňujem stres a veselo stláčam plynový pedál a opäť sa zamilujem ako nejaký pubertiak. Je to jednoducho rýdzi športiak na každý deň. Slabiny? Musím vás sklamať, žiadne nemá.