S odmyslením si veľmi pestrého bežného portfólia sa do výkladnej skrine tejto automobilky radia napríklad technologicky vyspelé elektrifikované modely. Imidž značky ale budujú aj tzv. zážitkové modely. Úspechy zo sveta rýchlostných skúšok, resp. motoršportu všeobecne, Hyundai v sériovej produkcii zosobnil divíziou N. Ostré a výkonné deriváty s písmenom N v názve sa aj napriek krátkej histórii dokázali vyšvihnúť medzi najlepších. Koncepčne najnovším sériovým členom rodiny Hyundai N je výkonné SUV odvodené od modelu Kona, ktoré sme aktuálne preverili v našom teste. Pre ostré SUV ide zároveň aj o labutiu pieseň, keďže už predstavená nová generácia modelu Kona s verziou N žiaľ nepočíta.

Hyundai Kona debutoval už v roku 2017. Automobilka sa aj pri jeho označení inšpirovala geografiou Havajských ostrovov. V tomto čase najmenší európsky SUV model kórejskej automobilky dokázal okrem svojho odvážneho dizajnu zaujať aj širokou paletou dostupných verzií. Plnohodnotný SUV formát tu podčiarkovala napríklad aj dostupnosť pohonu všetkých kolies. Originálny model s vyššou svetlou výškou je okrem klasických spaľovacích verzií, zahŕňajúc benzín aj naftu, k dispozícii aj ako full-hybrid a čistokrvný elektromobil! Pomerne výraznú optickú a zároveň aj technologickú modernizáciu podstúpil Hyundai Kona približne v závere roku 2020. Prítomnosť „zelených“ modelových derivátov v podobe hybridu a elektromobilu otvorili dvere vzniku vôbec prvého ostrého SUV modelu z divízie Hyundai N. O jeho pohon sa stará technický základ prevzatý z modelového radu i30 N. Samozrejmosťou je aj v tomto prípade nekompromisne vyladený podvozok na čele s elektronicky riadeným samosvorným diferenciálom.

Foto: Peter Hlačik

PRÍŤAŽLIVÝ A EFEKTNÝ SILÁK
Odvážny dizajn je pre Hyundai Kona vo všeobecnosti príznačný už od jeho debutu. Prepracovaným a opticky výrazným detailom na konci dňa veľmi pristanú aj športové doplnky verzie N. Hyundai pri svojom prvom ostrom SUV modeli v rámci fabrického tuningu uprednostnil až nečakane „agresívny“ prístup. Vo všeobecnosti hravý, resp. veselý výraz predných partií priostruje špeciálne tvarovaná maska s dynamickým tmavým výpletom. Čierna farba zdobí aj fabrické logo. Najväčším generátorom vizuálnych svalov sú zadné partie. Takmer až pretekársky efekt evokuje v tomto priestore napríklad prepracované strešné krídlo so štýlovo zapracovaným tretím brzdovým svetlom trojuholníkového tvaru.

Foto: Peter Hlačik

DYNAMICKÝ A ZÁROVEŇ PRAKTICKÝ INTERIÉR
Identický recept ako pri exteriéri uplatnil Hyundai aj v kabíne svojho výkonného SUV. Základná architektúra je v prípade Kona N osviežená výrazne dynamickou atmosférou, o ktorú sa pričinili početné športové doplnky. Koncept výkonného modelu v princípe so stále vyšším posedom zároveň otvára dvere aj pre určitú skupinu potencionálnych záujemcov, pre ktorých je klasický hatchback nepraktický. Koncept palubnej dosky aj v prípade testovaného exemplára najviac odzrkadľuje reálny vek prvej generácie Hyundai Kona. Jeho výsadou ostáva orientácia smerom na čo najlepšiu funkčnosť. Pod už naznačený temperament v kabíne sa okrem športového volantu a sedačiek podpísali aj detaily ako kovové pedále, hojné využívanie perforovanej kože s modrým stehom alebo čierne čalúnenie stropu. Na moderné digitálne hračky modelový rad Kona vo všeobecnosti zareagoval po svojom facelifte. Špičková verzia s dôvetkom N už automaticky disponuje graficky kvalitným prístrojovým panelom. Prehľadné spracovanie vyobrazovaných údajov so simuláciou klasických budíkov v „ostrom“ nastavení dopĺňa „ohnivé“ N vyobrazenie s možnosťou nastavenia preferovaných údajov. Už dôverne známy svet značky Hyundai kopíruje centrálny dotykový displej palubného infotainmentu. Množstvo nastavení vrátane širokého spektra on-line aplikácií dopĺňa „en“ záložka. Okrem skutočne širokého spektra individuálneho športového nastavenia je v identickom prostredí k dispozícii aj množstvo zábavných, resp. štatistických elementov.

Koženo-semišové predné sedačky sú aj napriek náznaku bočného vedenia prioritne v chrbtovej časti, stále prijemne pohodlné a tým vhodné na každodenné používanie. Dôkazom toho je napríklad aj dostupnosť vyhrievania a odvetrávania. Bližšie k športovému svetu tu má trojramenný multifunkčný volant optimálneho tvaru a hrúbky. Okrem bežnej koncepcie tlačidiel ho zdobí špeciálne červené NGS tlačidlo. To dopĺňajú dve modré N-tlačidlá, pod ktoré si je možné uložiť personalizovateľné nastavenia ostrej jazdy. Priestorovými pomermi v druhom rade Kona vo všeobecnosti balansuje na rozmedzí segmentu malých a kompaktných SUV. Nároky bežnej rodiny dokáže zastrešiť aj batožinový priestor so základným objemom 361 litrov.

Foto: Peter Hlačik

ZÁŽITKY A EMÓCIE NA PRVOM MIESTE
Aj keď sa môže na prvý pohľad javiť „výkonná“ technika zabalená do SUV karosérie skôr ako umelý doplnok portfólia divízie N, tak pravdou je pravý opak. Testovaný exemplár si v teste rozhodne dokázal obhájiť právo svojej existencie. Základným stavebným kameňom úspechu je aj v prípade výkonného SUV značky Hyundai precízne vyladenie podvozka. Sofistikované viacprvkové zavesenie všetkých kolies dopĺňa špeciálne uchytenie prednej nápravy s odklonmi, ktoré automobilka nazýva N Power Sense Axle. Aj napriek prítomnosti adaptívnych tlmičov je charakteristika podvozka aj v „najjemnejšom“ nastavení stále v princípe tuhá a športová. Komfortné nastavenie tlmičov zároveň pri bežnej jazde zvláda realitu našich ciest. Rozdiely medzi troma stupňami nastavenia tuhosti pruženia nie sú vyslovene priepastné. V najultimátnejšom športovom nastavení tlmičov sa ale stáva jazda po bežných slovenských cestách takmer až nezmyselná. Najväčšie opodstatnenie daného „setupu“ reprezentuje ideálne hladký asfaltový povrch či pretekársky okruh. Na čo najdokonalejšie prejazdy cez zákruty je prispôsobený aj elektronicky nastaviteľný samosvorný diferenciál. Daný komponent sa vyznačuje vynikajúcim prenosom sily na kolesá hnanej nápravy. Pri troche šikovnosti si je možné pri prejazdoch cez prudšie zákruty pomôcť ľahkým nahodením zadnej nápravy. Pre tento úkon nie je vyslovene nutné použitie ručnej brzdy.

Testovaný exemplár to vďaka kratšiemu rázvoru a prenosu váhy zvládne v ostrom nastavení aj vďaka rozumnej kontre volantom. Zážitok z jazdy umocňuje príjemne priame riadenie, ktoré je možné rovnako nastaviť v troch stupňoch. Pri zážitkovej jazde je automatickou nutnosťou pevné držanie volantu. Takzvané ťahanie riadenia je pri prudkej akcelerácii vo výraznej miere prítomné predovšetkým na cestnom povrchu s vyladenými koľajami. Výkon 280 koní je pre rozmerovo kompaktné SUV s hmotnosťou mierne presahujúcou 1,5 tony viac ako dostatočný. Tímu okolo Alberta Biermana sa podarilo dosiahnuť dokonalú symbiózu výkonu pohonnej sústavy s následným čo najefektívnejším prenosom na kolesá hnanej nápravy. O vskutku precíznej dynamike ostrého SUV najlepšie hovorí údaj o zrýchlení z pokoja na 100 km, čo pri funkcii launch control trvá len 5,5 sekundy. Aj keď som pri tzv. ostrých modeloch zarytý zástanca zážitkových manuálnych prevodoviek, tak konštrukčne precízne vyladenému a zároveň bleskurýchlemu 8-st. dvojspojkovému automatu v tomto prípade reálne nemám čo vytknúť.

Prevodovka aj vďaka konštrukcii mokrých spojok zvláda veľmi dobre aj dlhšie trvajúcu jazdu na limite. Palec hore si zaslúži aj reálne veľmi poslušný mód manuálneho radenia prostredníctvom pádiel pod volantom, resp. kulisy prevodovky. Filozofiu emočne ladeného hot-SUV naplnil model Hyundai Kona N aj z hľadiska spotreby paliva. Pri ležérnom štýle jazdy sa je možné presúvať s priemerným apetítom okolo 8 litrov. Naopak pri temperamentnejšom zaobchádzaní výsledný priemer hravo prekoná 10-litrovú hranicu. S ešte citeľne vyšším apetítom treba logicky počítať pri ultimatívnej jazde.

Foto: Peter Hlačik

Hyundai Kona N Performance
Dĺžka: 4 215 mm
Šírka: 1 800 mm
Výška: 1 565 mm
Rázvor: 2 600 mm
Objem kufra: 361 litrov
Motor: 4 valcový zážihový (benzín) s výkonom kW/koní: 206/280
Pohon: predný
Krútiaci moment Nm: 392
Pohotovostná hmotnosť: 1 510 – 1 569 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,5 s
Prevodovka: 8 stupňová automatická dvojspojková
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 8,6 l na 100 km
Cena od: 37 490 €

Viac testov od autora:

TEST: MG HS ambiciózny nováčik
TEST Mercedes-Benz C 400E: Symbióza dvoch svetov
TEST: BMW X1 všestranné a komplexné