Pre Mercedes-Benz boli vždy príznačné technologické inovácie. V Stuttgarte sa vďaka modelom z rodiny EQ už niekoľko rokov pripravujú na výzvy, ktoré so sebou prináša elektrická budúcnosť. Sympatické je, že Mercedes-Benz nezanevrel ani na „starý“ svet, ktorý ho v minulosti kataputoval na dnešné pozície. Okrem obľúbených SUV modelov má stále v ponuke aj pestré spektrum klasických sedanov. Komerčne najžiadanejšou hviezdou tejto kategórie je trieda C, ktorú sme preverili vo veľmi zaujímavej verzii C 400e. Ukrýva vyspelý plug-in hybridný pohon.

Automobilka Mercedes-Benz sa od svojho vzniku orientovala prioritne na luxusné a športové automobily. V roku 1982 trojcípa hviezda prekvapila úplne novým a hierarchicky menším modelom Mercedes-Benz 190. Malá limuzína dostala dobovú prezývku „baby Benz“ a veľmi rýchlo sa z nej stal predajne mimoriadne úspešný automobil. Priamy nástupca obľúbeného modelu debutoval v roku 1993 a podľa novej logiky značenia Mercedes- Benz šlo v tomto prípade o vôbec prvú generáciu triedy C. Najnovšiu a v celkovom poradí piatu generáciu rovnomenného modelu s interným označením W206, sme spoznali v roku 2021. Prestíž nového „céčka“, postavenú na najnovšej evolúcii platformy MRA s klasickým konceptom pozostávajúceho z prioritného pohonu zadnej nápravy, podčiarkuje aj množstvo technológií prevzatých priamo z vlajkového modelu triedy S! Za všetky sa patrí spomenúť dostupnosť riadenia zadnej nápravy, špičkové digitálne svetlá či inteligentný palubný infotainment MBUX s použitím prvkov virtuálnej reality.

ELEGANTNÝ ATLÉT
Dizajn je silnou stránkou prakticky všetkých nových modelov značky Mercedes-Benz. Dôkazom toho je aj nová trieda C, ktorá v sebe efektne a pútavo kombinuje dva odlišné svety. Noblesu a eleganciu trojcípej hviezdy tu pripomínajú v princípe konzervatívne línie a krivky. Tie si vystačia aj bez prehnaných optických výstrelkov. Druhým elementom je už podprahovo vnímaná dynamika. Pod tento efekt sa vo výraznej miere podpísala optický široká karoséria, ktorá „céčko“, takpovediac, lepí k vozovke. Emócie pri testovanom exemplári ešte viac vystupňovali športové doplnky verzie AMG Line v kombinácii s čiernym optickým balíkom Night.

Foto: Peter Hlačik

ŠPIČKOVÝ INTERIÉR S „WOW“ EFEKTOM
Inšpiráciu v podobe vlajkovej triedy S nezaprie nová generácia „céčka“ ani v interiéri. Ešte pred prvým usadením sa a podrobnejším preskúmaním kabíny dokáže testovaný exemplár vyvolať nefalšovaný „wow“ efekt. Modernú architektúru palubnej dosky dopĺňa efektná farebná skladba použitých materiálov. Digitálne hračky, v kombinácii so sofistikovane zapracovaným ambientným podsvietením s obrovskou škálou dostupných farieb, tu reprezentujú úplne nový rozmer automobilovej moderny. Modely Mercedes- Benz sa na piedestál súčasných automobilov radia aj vďaka moderným digitálnym hračkám. Nová trieda C využíva najnovšiu evolúciu multifunkčného rozhrania MBUX. Do konceptu moderného interiéru zapadá efektný a plne grafický prístrojový panel, ktorý si vďaka špičkovému rozlíšeniu a jemnému vykresľovaniu vystačí aj bez tieniacich elementov. Srdce sofistikovaného rozhrania MBUX reprezentuje obrazovka centrálneho infotainmentu s rovnako špičkovou grafikou. Z ergonomického hľadiska chcem pochváliť veľmi dobrú pozíciu dotykovej obrazovky, vrátane jej skonu. Samostatný modul klimatizácie už tradične nahrádza po funkčnej  stránke takmer rovnako prívetivá spodná lišta s príjemne veľkými ikonami. Pýchou infotainmentu značky Mercedes-Benz je interaktívna online nadstavba s množstvom zaujímavých aplikácií.

Veľký palec hore dávam napríklad inteligentnej navigácii, ktorá na zvolenej trase veľmi spoľahlivo pracuje s dopravnými informáciami v reálnom čase. Na mape sa navyše automaticky vyobrazujú nabíjacie stanice v okolí vozidla aj s ich výkonom. Rozhranie je možné okrem dotyku ovládať aj v pravej časti volantu. Určitú alternatívu predstavuje hlasové ovládanie, ktoré pri testovanom exemplári fungovalo len v anglickom jazyku. Nová trieda C dokáže zaujať taktiež autenticky šoférskou atmosférou. V princípe pohodlné predné sedačky s príjemným koženým čalúnením disponujú vďaka bočnému vedeniu veľmi dobrou fixáciou tela. Medzigeneračný nárast rozmerov sa v pozitívnej miere premietol do priestoru v druhom rade. Aj napriek o čosi menšiemu vstupnému otvoru sa v novej triede C za seba adekvátne pohodlne posadia aj dvaja urastenejší dospelí. Prítomnosť plug-in hybridného pohonu sa v rámci praktickej stránky premieta do diétnejšieho batožinového priestoru so základnou prepravnou kapacitou 315 litrov.

Foto: Peter Hlačik

VÝNIMOČNÝ VÝKON A PLUG-IN HYBRID
Mercedes-Benz dokázal posunúť plug-in hybridný pohon do inej dimenzie. Nová trieda C sa aj z hľadiska tejto technológie opäť inšpirovala pri vlajkovej lodi. C 400E má z tohto dôvodu vo svojich útrobách zabudovanú pomerne veľkú batériu, pri ktorej aj s prispením skvelej aerodynamiky nie je čisto elektrický dojazd na magickej úrovni 100 km žiadnou utópiou. Testovaný exemplár dokáže aj napriek špičkovej elektrickej nadstavbe zaujať i klasickými prednosťami. Konštruktérom sa aj v tomto prípade podarilo trafiť bravúrne vyladenie podvozka.

Pruženie ponúka ideálny kompromis medzi zážitkami a jazdným komfortom. Pri svižnej jazde na zakrútených cestách dokáže ten istý podvozok zároveň veľmi dobre maskovať pohotovostnú hmotnosť viac ako 2,1 tony. Vďaka impozantnému systémovému výkonu až 381 koní má verzia C 400e už pomerne blízko k zážitkovému modelu AMG C43. Okrem pohotovej odozve na povely pedála akcelerátora je veľmi autentický aj kopanec, o ktorý sa postará krútiaci moment až 650 Nm. S odmyslením si príkladne dynamických rozjazdov z miesta je pre plug-in hybrid hračkou aj presvedčivé pružné zrýchlenie.

Foto: Peter Hlačik

Mohlo by vás zaujať:

Koncept Mercedes-Benz Vision EQXX: Ten dojazd si zamilujú všetci
Malé / veľké auto: Mercedes-Benz GLB
Uštipnutie zvukom, Mercedesu-AMG GT C