Veľké otázniky smerujú k postupnému odklonu od fosílnych palív a k prechodu na alternatívne ekologické riešenia na čele s elektrickou energiou či vodíkom. Nástup nových technológií, vrátane prvkov umelej inteligencie, môže vo výraznej miere prekresliť aj súčasne rešpektovanú automobilovú mapu. Veľmi ambiciózni sú v tomto kontexte ešte donedávna globálne neznámi hráči z Ázie na čele s Čínou. K prirodzených technologickým výzvam treba pripočítať aj stále mimoriadne bolestivé dozvuky pandémie a ťažkosti súvisiace s vojenským konfliktom na východ od našich hraníc. Všetky vyššie spomenuté faktory sa už dnes v čiastočnej miere premietli aj do rebríčka najhodnotnejších brandov v automobilovom svete, ktorým sa pravidelne zaoberá analytická spoločnosť BrandFinance.

Foto: Tesla

AUTOMOBILOVÝ PROJEKT ELONA MUSKA PO PRVÝKRÁT NA ABSOLÚTNOM PIEDESTÁLI

Pre upresnenie dodajme, že pod metodikou najhodnotnejšie značky sveta sa prioritne nemyslí aktuálny hmotný, respektíve nehmotný majetok. Pod pojmom najhodnotnejšia sa chápe prioritne hodnota samotnej značky. Aj keď sme doteraz boli zvyknutí, že obdobným rebríčkom dominovali „tradičné“ automobilky s bohatou históriou, tak aktuálne dáta priniesli zmenu. Tá ale pre mnohých už nie je až tak veľkým prekvapením. Americká Tesla, ktorá sa špecializuje výhradne na produkciu elektromobilov v danom rebríčku rástla raketovým tempom už aj v uplynulých rokoch. Spoločnosť z portfólia vizionára Elona Muska si pre seba na základe najnovších údajov už ukoristila najvyššiu priečku medzi najhodnotnejšími automobilkami. Z piedestálu zosadila veľmi úspešného japonského giganta. V prospech značky Tesla hovorí nielen obrovský dopyt po najnovších, a zároveň aj cenovo dostupnejších elektromobiloch, ako je model 3 a Y, ale napríklad aj úspešné spustenie prvej európskej továrne, ktorá sídli v Nemecku. Odhadovaná hodnota značky Tesla pritom v prepočte činí 56 miliárd eur.

Na druhom mieste sa, podobne ako v minulom roku, umiestnila európska pýcha medzi automobilkami. Nemecký Mercedes-Benz bol pri zrode moderného automobilu so spaľovacím motorom. Dnes sa aj táto značka čoraz viac orientuje na plne elektrický pohon. Do portfólia trojcípej hviezdy okrem prémiových osobných automobilov patria aj úžitkové modely vrátane nákladiakov a autobusov. Odhadovaná cena značky Mercedes-Benz činí 53,8 miliardy eur. Na tretie miesto prestížneho rebríčka sa aktuálne prepadol stabilný líder z posledných rokov. Japonská Toyota dokáže momentálne ťažiť zo stále prakticky bezkonkurenčnej ponuky technologicky vyspelých hybridov. Aj z toho dôvodu je Toyota zároveň aj stabilne napredávanejšou značkou našej planéty. Mnohým je zároveň sympatické, že značka Toyota je aj symbolom konzervatívnejšieho postoja k budúcemu prechodu na výhradne elektrický pohon. Pozíciou značky, naopak, mierne zatriasla nedávna zmena na najvyššom manažérskom poste. Hodnota značky Toyota podľa BrandFinance predstavuje asi 46 miliárd eur.

Na ďalších pozíciách momentálne najhodnotnejších automobiliek našej planéty nájdeme tradičné automobilky s dlhou históriou. Extrémne silnú pozíciu si v tomto kontexte stále drží Európa, presnejšie Nemecko. Okrem Mercedes-Benz v prvej desiatke figurujú aj ďalšie štyri automobilky reprezentujúce najväčšiu európsku ekonomiku. Zvyšné pozície v top desiatke prischli ešte aj druhej automobilke z Japonska a USA, ako aj mimoriadne ambicióznemu reprezentantovi z Južnej Kórey.

NAJRÝCHLEJŠIE RASTÚCIM ZNAČKÁM KRAĽUJE PREKVAPENIE Z ČÍNY

Okrem primárneho rebríčka najhodnotnejších automobiliek pôsobí veľmi zaujímavo aj štatistika najväčších automobilových skokanov. Pri danom parametri je reč je o automobilkách, ktoré sa za posledné merané obdobie najviac zlepšili z hľadiska medziročného počtu vyrobených, respektíve predaných automobilov. Práve z tohto dôvodu v nasledujúcom rebríčku nefiguruje praktický žiadna z tradičných, teda „hlavnoprúdových“ značiek. Naopak, hneď niekoľko výrobcov orientujúcich sa na exkluzívne či športové modely. Výnimkou sú v tomto kontexte len čoraz ambicióznejšie čínske automobilky. Tým sa pomaly, ale isto stáva ich domovina primalou. Absolútnym lídrom rebríčka je väčšine z nás nič nehovoriaci čínsky konglomerát Sokon. Práve táto spoločnosť ale majetkovo stojí napríklad aj za automobilkou DongFeng, ktorá postupne rozbieha svoje predajné aktivity prostredníctvom oficiálneho importéra aj u nás na Slovensku.

Tesne na druhom mieste, s prakticky rovnakým percentuálnym rastom figuruje v rebríčku talianske Lamborghini. Rozzúrenému býkovi v expanzii výrazne pomohol veľký záujem o prvý SUV model Lamborghini Urus.

Na treťom mieste sa umiestnila športová pýcha skupiny Renault, značka Alpine. Automobilka sústrediaca sa aktuálne na výrobu malého športového coupé získava na čoraz väčšej popularite, aj vďaka prepracovanému marketingu. Pod identickou značkou je totiž Renault už niekoľko rokov zastúpený napríklad aj v F1, kráľovnej motoršportu.

KOMPLEXNÉMU AUTOMOBILOVÉHO RANKINGU KRAĽUJE FERRARI: Ďalšou zaujímavou kategóriou, ktorú si BrandFinance všíma, je komplexný automobilový ranking. Ten pozostáva nielen z celkovej finančnej kondície automobilky, ale aj momentálneho kapitálu, investícií do budúcich technológií a marketingu. V tejto disciplíne je absolútnym kráľom talianske Ferrari s rankingom na úrovni AAA+.

MEDZI VÝROBCAMI KOMPONENTOV NAJSILNEJŠIE DENSO: Z ostatných výsledkov stojí za zmienku pozícia najsilnejšieho výrobcu automobilových komponentov. Prvenstvo patrí japonskej značke Denso. Tá sa vo svojom veľmi širokom výrobnom spektre čoraz viac sústredí aj na produkciu sofistikovaných elektronických komponentov, ktoré od nej preberajú najvýznamnejšie svetové automobilky.

PNEUMATIKOVÝM MÁGOM JE MICHELIN: Veľmi zaujímavú kategóriu medzi automobilovými doplnkami tradične reprezentujú spoločnosti orientujúce sa na výrobu pneumatík. Práve veľmi malá styčná plocha pneumatiky zastrešuje pri jazde kontakt celého vozidla so zemským povrchom. Z tohto hľadiska tak ide aj o veľmi dôležitý bezpečnostný prvok. Najsilnejšou pneumatikárskou firmou je francúzsky Michelin, ktorému dýcha na krk japonský Bridgestone a nemecký Continental. Do prvej pätice top výrobcov pneumatík ešte prenikli známe značky GoodYear a Dunlop.

TESLA PRENIKLA MEDZI NAJLEPŠÍCH AJ V GLOBÁLNOM MERADLE
Pre zaujímavosť dodajme, že absolútne najhodnotnejšou značkou naprieč všetkými segmentmi je podľa aktuálneho hodnotenia americký internetový gigant Amazon. Z piedestálu nateraz zosadil výrobcu obľúbených smartphonov značky Apple. Tretia priečka patrí spoločnosti Google. V súvislosti s automobilkami sa medzi najlepších aktuálne dokázala vtesnať len Tesla. V minulosti pritom nebolo žiadnou výnimkou, že v prvej desiatke top značiek figurovalo súbežne hneď viacero automobiliek.


Mohlo by vás zaujať:

Technológie z F1, ktoré sa presadili v bežných autách
Rebrandované autá, ktoré sklamali
Veľké škandály vo svete automobilov: Horiace auto, zaseknutý pedál či nebezpečné airbagy