Mnohé z exkluzívnych modelov tejto značky postihne z týchto dôvodov nemilý osud, pretože svoj automobilový život prežívajú primárne pod plachtou v klimatizovanej garáži. Na druhej strane, našťastie, existuje stále veľké množstvo puristov, ktorí si chcú taliansku automobilovú ikonu užívať plnými dúškami. To platí aj pre jazdu na cestných komunikáciách či okruhoch. Veľmi zaujímavú a lákavú alternatívu v tomto smere reprezentujú menšie a dostupnejšie maranellské modely, určené primárne na jazdenie. Príkladom danej filozofie je úplne nový model Ferrari 296 GTB, ktorý automobilka predstavila približne pred rokom. Po verzii coupé Taliani aktuálne rozšírili modelový rad aj o atraktívnu verziu s odnímateľnou strechou, teda Ferrari 296 GTS (Gran Turismo Spider)

Nová éra
Nikoho zrejme veľmi neprekvapí, že Ferrari 296 GTS je po technickej stránke totožné s, o niečo starším súrodencom, 296 GTB. Hrozba emisného Damoklovho meča v dnešnej dobe dolieha aj na takých výrobcov ako je Ferrari. Nad klasickými atmosférickými osem, respektíve, dvanásťvalcami sa tak, pochopiteľne, sťahujú temné mračná. Taliani sa ale novej výzve postavili čelom a do produktového portfólia Made in Ferrari preniká čoraz viac elektrifikácia a hybridy. V tejto súvislosti môže mnohých šokovať, že v útrobách nového modelového radu 296 pracuje len šesťvalcové spaľovacie srdce. Šesťvalec ako taký, ale nie je pre Ferrari úplnou novinkou. Okrem momentálnej hybridnej éry, kráľovnej motoršportu, s prepĺňanými benzínovými 1,6-stkami, ktoré poháňajú monoposty F1, Ferrari v minulosti montovalo pohonnú jednotku s rovnakým počtom valcov aj do ikonického a mimoriadne úspešného modelu Dino. Vzdal hold menovcovi – synovi zakladateľa značky.

Foto: Ferrari

Šesť valcov a elektrický doping
Ferrari sa v rámci svojej pokojnejšej emisnej existencie, samozrejme, neuspokojilo len s jednoduchým štrknutím minimálne jedného páru valcov. Automobilka pri svojich nových pohonných jednotkách naplno využila možnosti elektrického dopingu, spojeného s know-how z F1. Alchýmia kódových označení modelov Ferrari nie je nikdy náhodná. Prvé dve číslice (29), odkazujú na objem motora + koncová číslica (6) značí počet valcov. Zaujímavosťou je, že Taliani sú, v porovnaní s reálnym objemom novej motorizácie v rámci označenia, tentokrát o niečo skromnejší. Skutočný objem novej V6 totiž dosahuje presne 2992 cm2. Na druhej strane, podvedome sa núkajúce kódové označenie 306, by vzhľadom na istý francúzsky kompakt, pravdepodobne, úplne nezapadalo do filozofie automobilky s logom vzpínajúceho sa koníka. Model 296 GTS v sumári šokuje svojimi impozantnými výkonovými parametrami. Pohonná jednotka, uložená uprostred vozidla, dostala rozovretie hláv až na úrovni 120 stupňov. Vo vzniknutom priestore si svoje miesto našli vysokootáčkové turbodúchadlá. Výkon samostatného spaľovacieho motora atakuje veľmi slušných 663 koní. To ale stále nie je všetko. O nemalý výkonový doping sa tu stará plug-in hybridná elektrosústava, inšpirovaná konštrukciou monopostov F1. Elektomotor generuje bonusový výkon až 167 koní. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy, smerujúci výhradne na zadné kolesá, prostredníctvom extrémne rýchlej dvojspojkovej automatickej prevodovky, dosahuje úctyhodných 830 koní. Daný parameter je dnes, v pomere k celkovému zdvihovému objemu pohonnej sústavy, absolútna konštrukčná špička. Mimochodom, vďaka externe dobíjateľnej batérii s kapacitou 7,45 kWh, dokáže Ferrari 296 GTB absolvovať približne 25 kilometrov len na elektrickú energiu. V bezemisnom režime dokáže novinka vyvinúť rýchlosť 135 km/h. Kombinovaná maximálka, aj s výpomocou spaľovacieho motora, je následne 330 km/h. Aj napriek elektrifikácii, dokázali v Maranelle pohotovostnú hmotnosť novinky s otvorenou strechou, ustrážiť na mimoriadne zaujímavej úrovni, mierne presahujúcou hranicu 1,5 tony. V porovnaní s coupé je Spider podľa očakávania o približne 70 kg ťažší. Pod vyššiu hmotnosť sa tu podpísali špeciálne výstuhy strešného modulu, ako aj samotný mechanizmus jej sklápania.

Foto: Ferrari

Vietor vo vlasoch
Na nízku pohotovostnú hmotnosť, brutálny výkon, pohon len zadných kolies a špičkovú ovládateľnosť odkazuje nové Ferrari 296 GTS aj svojimi atletickými líniami a krivkami. Štíhly a emóciami nabitý dizajn je základom precízne zvládnutej aerodynamiky. K technologickej pýche prepracovaného podvozka s brutálnym difúzorom sa radí napríklad aj aktívny spojler. Autentické zážitky z jazdy umocňujú celkovo štyri jazdné režimy. Jeden extrém v podobe čisto elektrickej jazdy eDrive, dopĺňa východiskový hybridný mód. Jednoznačne na zážitky je následne cielený výkonný mód Performace, ktorý zároveň šetrí energiu v batérii. Povestný vrchol pyramídy dopĺňa výkonný režim Qualify, kedy Spider vďaka maximu z oboch typov pohonu, ponúka absolútny výkonový a zážitkový strop! Pri zavretej streche je nový model s prívlastkom GTS na prvý pohľad prakticky nerozoznateľný od služobne staršieho cuppé 296 GTB. Elektricky ovládateľný mechanizmus sklápania strechy je možné využívať aj za jazdy, a to do rýchlosti 45 km/h. Úkon zloženia, respektíve, rozloženia strechy, trvá len približne 14 sekúnd. Okrem dizajnu exteriéru možno ako identický pri oboch modeloch označiť aj interiér. Najväčšou zmenou otvorenej verzie je nový dizajn sedadiel. Tie sú v tomto prípade viac prispôsobené účelom jazdy hore bez. Už tradičnou špecialitou modelov Ferrari je samostatný displej v priestore pred spolujazdcom. Prísediaci tu môže, okrem iného, sledovať aj údaje o jazde či aktuálne výkonové parametre. Ferrari má pri novom modeli 296 GTS v ponuke aj príplatkový balík Assetto Fiorano. Jeho primárnym cieľom sú ešte lepšie jazdné vlastnosti, ako aj decentné odľahčenie automobilu. Okrem ľahších dverí či početných karbónových prvkov, zlepšujúcich aerodynamiku, je súčasťou vyššie spomenutého balíka taktiež špeciálne lakovanie karosérie s bielymi pruhmi uprostred. Toto riešenie je inšpirované ikonickým modelom Ferrari 250 Le Mans. Povestnú čerešničku na torte vo finále reprezentujú upravené tlmiče či špeciálne pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup2R.

FERRARI 296 GTS
Motor: zážihový V6  objem 3,0 l + elektromotor
Maximálny výkon: 610 kW (830 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,9 s
Maximálna rýchlosť: cca 330 km/h
Cena: od cca 300 tisíc EUR

Mohlo by vás zaujať:

Krásne retro: Ikona Ferrari Dino 246 GT L
Sen všetkých puristov – Ferrari 296 GTB
Ferrari Daytona SP3: Zrodila sa nová hviezda okruhov?