V rámci tejto rubriky sa prenesieme do čias spred viac ako 30 rokov, keď ešte Lamborghini nebol súčasťou koncernu Volkswagen a v meste Sant’Agata Bolognese sa vyrábalo superauto s označením Diablo, ktorého plagáty zdobili množstvo stien detských izieb dnes už dospelých mužov.

Foto: lamborghini.com

Zrod legendy
Na projekte Lamborghini Diablo, ako nástupcovi legendárneho modelu Countach, začali Taliani pracovať už v roku 1985. Išlo o pracovný názov project 132. Sériový model bol slávnostne predstavený v roku 1990 v Monte Carle. Názov Diablo je podľa tradície značky Lamborghini opäť inšpirovaný legendárnym zúrivým býkom z koridy. Sériové Diablo s klinovitými krivkami predstavovalo po vizuálnej stránke dokonalé stelesnenie výkonného superšportu. Dizajn pôsobí nadčasovo ešte aj dnes, teda viac ako 30 rokov od premiéry prvého modelu. Pod krivky diabolského Lamba sa podpísal Marcello Gandini. Dizajnový rukopis tohto geniálneho Taliana nesú okrem Diabla aj modely Miura, Countach alebo Lancia Stratos. Zaujímavosťou je fakt, že pôvodne malo byť Diablo vizuálne ešte agresívnejšie. Pod finálne „zjemnenie“ ostrých línií sa ale pričinila intervencia koncernu Chrysler, ktorý mal v tých časoch patronát aj nad značkou Lamborghini.

Foto: lamborghini.com

Najrýchlejší automobil sveta
Srdcom každého superšportu je výkonná pohonná jednotka. Lamborghini si už od počiatku svojej existencie mimoriadne zakladá na zážihových pohonných jednotkách s 12 valcami. Aj v útrobách pôvodného modelu Diablo pracoval ikonický atmosférický motor V12. Z technického hľadiska išlo o evolúciu pohonnej jednotky z modelu Countach. Objem valcov sa však zvýšil na 5,7 litra a maximálny výkon prvej verzie dosahoval 485 koní. Aj keď v dnešnom ponímaní už nejde o zvlášť zaujímavú porciu konských síl, treba si uvedomiť, že dobové Diablo bolo analógovým superšportom bez akejkoľvek elektroniky a asistenčných systémov. Prvé verzie nemali dokonca ani posilňovač riadenia! Výkon na kolesá zadnej nápravy posielala klasická 5-stupňová manuálna prevodovka. Maximálna rýchlosť prvého modelu atakovala hranicu 325 km/h, čím sa z modelu Diablo stal v čase premiéry najrýchlejší sériovo vyrábaný automobil našej planéty! Zaujímavý kontrast v tomto prípade predstavuje luxusná výbava na palube. Prvky ako kožené čalúnenie, elektrické otváranie okien a sedačiek alebo klimatizácia boli v tých časoch medzi zážitkovými superšportmi skôr raritou.

Foto: lamborghini.com

Príchod nových a výkonnejších verzií
V roku 1993 už Lamborghini nebolo v rukách automobilky Chrysler, ale žilo svoj vlastný život. Model Diablo debutoval vo verzii VT. K jej hlavným špecifikáciám patrí pohon všetkých kolies, ktorý rozšíril ponuky klasických verzií s pohonom zadnej nápravy. Spolu s ABS a posilňovačom riadenia sa divoký býk stal čitateľnou beštiou. Upravený bol aj motor. Jeho objem sa zvýšil na 6,0 litra a výkon vzrástol až na 523 koní. Ďalší významný míľnik v histórii tohto modelu predstavuje príchod verzie Diablo SE 30 s výkonom 526 koní, ktorá bola oslavou 30. výročia založenia značky Lamborghini. Postupom času spolu s príchodom nových verzií sa dobrusoval aj dizajn legendy. Viditeľný prerod reprezentuje aj model Diablo SV, z ktorého okrem tradičného kupé vznikala aj otvorená verzia Diablo Roadster. Automobilka nanešťastie začala pociťovať nedostatok finančného kapitálu na svoj ďalší rozvoj. V roku 1998 sa stala vítanou intervencia koncernu VW, ktorý Lamborghini zaradil do portfólia svojich značiek. Už pod dohľadom nových majiteľov vzniklo omladené Diablo VT, ktoré sa po prvýkrát zrieklo ikonických výklopných svetlometov. Motor V12 uložený uprostred bol ale posilnený až na výkon 530 koní. Absolútne najostrejšou verziou býka sa stalo odľahčené Diablo GT s prepĺňaným motorom V12 a výkonom až 575 koní. A Diablo si týmto počinom opäť osvojilo titul najrýchlejšieho sériového auta planéty, s maximálkou na úrovni 345 km/h. Kuriozitou je, že táto hodnota nepostačovala na konkurenčný McLaren F1. Talianom aj napriek tomu tento primát patrí, pretože v tom čase sa už britský superšport nevyrábal!

Foto: lamborghini.com

Lamborghini Diablo nakoniec vydržalo vo výrobe až neuveriteľných 11 rokov. V roku 2001 túto úspešnú epochu ukončila posledná séria Diablo VT 6,0 Special Edition, v špeciálnej zlatej alebo hnedej farbe. Celkovo za z modelu Diablo vyrobilo 2903 kusov, čím sa z neho stalo vôbec najpredávanejšie Lamborghini všetkých čias. O tento rekord ho v roku 2010 pripravil úspešnejší nástupnícky model Lamborghini Murcielago.

Mohlo by vás šoférsky navnadiť:

Lamborghini Diablo 6.0 SE: Nestarnúca ikona medzi superšportami
Nové Lamborghini Huracan Evo RWD Spyder vám vyčistí hlavu aj peňaženku
Niečo ako blesk: Lamborghini Sián