Okrem etablovaných modelov Active Tourer/ Gran Tourer, resp. X1/X2, je hlavným reprezentantom zmeny filozofie pohonu kompaktný rad 1. Klasická „jednotka“ dostala nedávno štýlovejšieho súrodenca BMW 2 Gran Coupé. Okrem odlišnej filozofie je novinka v porovnaní s dospelejšími súrodencami citeľne dostupnejšia. A tým dokáže BMW reálne osloviť  aj úplne novú cieľovú skupinu potenciálnych zákazníkov.

Imidžová záležitosť
Modelový rad 2 je pri mníchovskej automobilke v súčasnosti až nečakane pestrý. Dvojku v názve nesú napríklad aj v úvode spomenutí MPV súrodenci s logom BMW. Párne číslice napriek tomu pri BMW v rámci tradície vždy patrili športovo orientovaným modelom. Typickým príkladom tohto tvrdenia je pôvodný rad 2 Coupé s klasickou platformou s pohonom zadných kolies a vrcholnou verziou M2. BMW radu 2 Gran Coupé bolo v sériovej podobe predstavené ešte len v závere minulého roka. Športové emócie tu hrajú podobne ako pri rade 2 Coupé prvé husle, a to predovšetkým pri vizuálnej stránke. Technická stránka nového modelu ale paradoxne nevychádza z tradičného Coupé, ale je kompletne prevzatá z tretej generácie BMW radu 1. Reč je o modulárnej platforme UKL2 s priečne uloženými motorizáciami a prioritným pohonom prednej nápravy.

Dizajn, ktorý púta pozornosť
Nový model 2 Gran Coupé možno po dizajnovej stránke považovať za plne autentický. Oproti kompaktu je štvordverové kupé pri nezmenenom rázvore až o 207 mm dlhšie, a zároveň aj nižšie (-14 mm). Ako vizuálny vzor v tomto prípade poslúžil vrcholný model z rodiny, ktorým je BMW 8 Gran Coupé. Predným partiám podobne ako pri „osmičke“ dominuje maska chladiča s nižšími a zároveň širšími „obličkami“. Novým vizuálnym stvárnením sa v porovnaní s hatchbackom môžu pochváliť aj vzhľadovo dynamickejšie predné svetlomety. V prípade testovaného exempláru treba v tejto súvislosti znovu pochváliť špičkovú full LED technológiu s presvedčivým svetelným účinkom.Prívlastok Gran Coupé logicky najviac vynikne pri pohľade z profilu. Zaujímavým optickým prvkom je evidentne postupné zoštíhľovanie línií karosérie smerom odpredu dozadu. Zadná časť vrátane previsu karosérie pôsobí vyslovene ľahkým dojmom.

Foto: Peter Hlačik

Interiér s jasným BMW rukopisom
V porovnaní s exteriérom už možno interiér nového radu 2 Gran Coupé označiť ako menej originálny. Súrodenecké väzby s novou „jednotkou“ sa v tomto prípade jednoducho nezaprú. To ale rozhodne nemusí byť na škodu. BMW si pri novej generácii svojich najdostupnejších modelov dalo mimoriadne záležať na reálnom prémiovom nádychu. Skladbe materiálov a predovšetkým ich špičkovému dielenskému opracovaniu sa nedá nič zásadné vyčítať! Na rozdiel od kompaktného súrodenca prichádza model 2 Gran Coupé s jedným imidžovým riešením. Reč je, samozrejme, o efektných dverách s tzv. bezrámovou konštrukciou. Okrem wow efektu toto riešenie chválim aj po funkčnej stránke. Sklenená výplň vo dverách tu nepôsobí „krehkým“ dojmom. BMW myslelo aj na to, že občas príde s touto „frajerinkou“ do kontaktu i menej šetrná osoba. Ako doma sa tu prakticky okamžite budú cítiť majitelia ostatných nových modelov s logom BMW. Koncepciu interiéru možno vo finále označiť nielen ako užívateľsky prívetivú, ale aj príjemne konzervatívnu.

Mierne kontroverznú grafiku budíkov v tvare obličiek s opačným pohybom „ručičky“ otáčkomera vo finále kompenzuje špičková prehľadnosť. Pomerne decentne v závislosti od aktuálne zvoleného jazdného režimu sa tu mení aj celková grafická schéma prístrojov. Za technologickú špičku možno aj naďalej označiť multimediálne rozhranie s centrálnym displejom orientovaným v smere na vodiča. Precíznu grafiku a veľmi dobrú čitateľnosť údajov za každých svetelných podmienok pri najnovšej evolúcii multimediálneho rozhrania značky BMW dopĺňa aj množstvo užitočných online funkcií. Filozofiu a odkaz značky kopíruje aj športový posed za volantom. Príjemne nízka pozícia v kombinácii s trojramenným športovým M-volantom dokáže prakticky okamžite navodiť nefalšovanú BMW atmosféru. Životný priestor v druhom rade nepôsobí na prvý pohľad príliš vábne. Postupne sa znižujúca línia strechy v kombinácii s výraznými prahmi vo finále zmenšili nástupný otvor. Vzhľadom na popísanú skutočnosť a s odmyslením si nutnosti určitej nástupnej akrobacie možno ale reálny priestor pre zadných označiť ako príjemné prekvapenie. Za nečakane použiteľný považujem aj batožinový priestor so základnou kapacitou 430 litrov. To je dokonca o 50 litrov viac, ako ponúka hatchback BMW radu 1.

Sebaistý, ale predovšetkým úsporný
BMW svojím novým modelom z radu 2 Gran Coupé skutočne dokáže reálne cieliť na široké spektrum zákazníkov. Pri dizajnovo totožnom automobile má základná benzínová motorizácia 218i v hľadáčiku bezpochyby diametrálne odlišnú klientelu ako špičková verzia M235i. A na úplne inú cieľovku mieri v tomto ponímaní aj testovaný model s výkonným a úsporným turbodieslom 220d. Všetky modely, resp. motorizácie majú napriek tomu aj mnoho spoločných čŕt. Medzi ne sa celkom iste radí podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Testovaná špecifikácia ponúka v rámci jazdných vlastností príjemnú univerzálnosť. Podvozok aj vďaka svojej adaptívnej funkcii dokáže v komfortnom režime až prekvapivo dobre a sebaisto odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. BMW 2 Gran Coupé má taktiež jednoznačnú snahu o čo najpresnejšie kopírovanie cestného povrchu tak, aby vodič získaval čo najvýraznejšiu spätnú väzbu smerom od vozovky. Z hľadiska cestovného komfortu predstavuje mierne sklamanie menej presvedčivé odhlučnenie priestoru pre posádku. V bežnom jazdnom režime novinka veľmi pekne a s istotou reaguje na povely vodiča prostredníctvom volantu. Príjemne tuhé riadenie s precíznym vedením jazdnej stopy patrí z hľadiska zážitkov z jazdy k najväčším ozdobám testovaného modelu. Typická nedotáčavosť, charakteristická pre vozidlá s predným pohonom, sa dostavuje až vo vyslovene hraničných situáciách. Na mysli mám situácie, keď to vodič v zákrute, mierne povedané, preženie s nájazdovou rýchlosťou. Pod tento fakt sa logicky podpísal aj pomerne ťažký turbodiesel pod prednou kapotou. Najväčšou prednosťou testovaného modelu je napriek tomu paradoxne práve 2-litrový turbodiesel. Model 220d disponuje reálne presvedčivým výkonom 190 koní, ktorý je doplnený aj o veľmi slušnú porciu jazdnej dynamiky. Ešte viac vie ale vo finále potešiť jeho príkladná úspornosť. Gran Coupé je logicky najviac „smädné“ v meste. Tu môže spotreba paliva ľahko prekročiť hodnotu 6 l na každých 100 km. Naopak, pri pokojnej jazde po okreskách, ktorá nie je v priamej úmere podmienená ekologickému jazdnému módu, sa spotreba paliva pohybuje výrazne pod úrovňou 5 litrov! Na diaľnici v rámci dodržiavania rýchlostných limitov si testovaný model z nádrže odpije približne 5,4 litra na každých 100 km. Práve táto vlastnosť činí z testovaného BMW ideálneho „hltača“ veľkej porcie diaľničných kilometrov. Výsledný priemer sa v našom teste nakoniec ustálil na špičkovej hodnote 5,4 l na 100 km. To je vzhľadom na výkon 190 koní v kombinácii s príkladnou jazdnou dynamikou impozantný výsledok.

Foto: Peter Hlačik

BMW 220D GRAN COUPÉ SPORT LINE
Motor: vznetový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 400
Maximálna rýchlosť km/h: 235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba: 4,9 l na 100 km
Cena základného modelu od: 29 750 € s DPH

Mohlo by vás zaujať:

Nová vízia BMW ukázala budúcnosť mestských športiakov
BMW Concept 8 Series (2017) vyzerá brutálne!
Vízia BMW. Žiadny plech, žiadne emisie, samá elektronika