Čašník nachodí kilometre, snaží sa k nám ako zákazníkom správať úctivo (a niekedy aj nie, ale o tom inokedy) a výjsť nám v ústrety. Či už ste v reštaurácii s pánskou spoločnosťou na pracovnom stretnutí alebo ste zobrali niektorú z dám na vytúženú večeru, je dôležité sa vedieť k čašníkom aj správať.
Tieto rady pochádzajú priamo od čašníkov z jednej z najznámejších londýnskych reštaurácií. Nie, nebude vám hovoriť o tom, ako správne stolovať, povieme si o tom, ako sa správny džentlmen správa k čašníkovi.
Správajte sa úctivo – nič to nestojí
Váš čašník nerovná sa váš sluha. Napriek tomu, že vy čašníkovi platíte, nie je vašim zamestnancom. Už od prvej vety je dôležité, aby ste sa k čašníkovi správali rovnocenne ako k vášmu partnerovi. Okamžite sa vám to vráti. Nikdy na čašníka nelúskajte prstami, aby ste ho zavolali.
Zapamätajte si meno
V kvalitnej reštaurácii vás obsluhuje jeden čašník od začiatku do konca. Na úvod sa vám predstaví a je na vás, aby ste si jeho meno zapamätali. Čašník sa o vás bude po celý večer starať a väčšinou, ak trávite istý čas s ľuďmi, ich v bežnom živote oslovujete menom. Však? Možno si poviete, veď toto predsa nikto nerobí, nikto neoslovuje čašníka menom – vyskúšajte to. On/ona vám iste rád/rada venuje svoj čas, prípadne pri ďalšom drinku podrží fľašku s drahým alkoholom nad pohárom o čosi dlhšie.
Rešpekt k práci čašníka
To, že ste sa práve vy vydali cestou kariéry v korporácii, prípadne máte rozbehnutý úspešný startup, neznamá, že rola čašníka je podradná práca. Áno, často ju máme asociovanú s ľuďmi, ktorí ju vnímajú ako posledné možné miesto na zárobok. Pre mnohých, najmä tých profesionálnych čašníkov, je to však životná cesta, pri ktorej sa neustále niečo učia. Nikdy nedajte čašníkovi pocítiť, že ste niečo viac.
Nehrajte sa na šéfkuchára
Pre dobrého čašníka je prirodzené, že pozná všetky súčasti jedál a odporučí vám jedlo podľa vašich potravinových intolerancií. To, čo však čašníci nemajú naozaj radi, je zákazník, ktorý v jedle zmení hneď niekoľko prísad len preto, že jemu sa to tak páči. Jedlo stvoril šéfkuchár, trvalo mu to týždňe až mesiace a radšej si nechajte poradiť čašníkom jedlo, ktoré ani nie je v menu, ako by ste sa mali stavať do roly šéfkuchára.
Ak na stole nie je solnička, nepýtajte si ju
V kvalitných reštauráciách často solničku na stole nenájdete. Ešte horšie je, keď si ako zákazník vypýtate solničku bez toho, aby ste jedlo ochutnali. Čašník vám vždy rád soľ prinesie, ak mu vysvetlíte, ktorá časť jedla je nedochutená a dobrý šéfkuchár iste spozornie, ak niekde soľ pridať zabudol.
Vystúpte z vašej komfortnej zóny
Čašník je vašim partnerom a je tu pre to, aby vám poradil. Ak si neradi vyberáte z jedálneho lístka, prezraďte čašníkovi, ktoré ingredience v jedlách máte radi, prípadne spomeňte napr. aktuálnu sezónnu zeleninu. Čašník, ktorého práca je zároveň jeho poslaním, vám s láskou vyberie namiesto vás a odporučí vám niečo, čo ste možno ešte nikdy nejedli. Nie je predsa návšteva reštaurácie práve o tom, aby ste vyskúšali to, čo si nemôžete spraviť doma, lebo na to napr. nemáte čas?
Očný kontakt
Ste zahĺbený do jedálneho lístka, vyberáte niečo výborné pre vás, vašich pracovných partnerov či vašu životnú lásku. Ak ste si už vybrali, čašník to okamžite rozpozná a za pár chvíľ je u vás. Neberte späť do ruky menu, práve naopak – naviažte očný kontakt a vysvetlite čašníkovi, čo ste si vybrali.
Pýtajte sa
Zaujíma vás niečo ohľadom jedla alebo nápojov? Máte chuť na predjedlo prinesené spolu s polievkou vašich prísediacich, k tomu menšiu porciu z hlavného jedla, avšak poriadne veľký dezert? Slušne si o to zažiadajte. A najmä – ak vás čokoľvek zaujíma, pýtajte sa. Najhlúpejšia otázka v dobrej reštaurácii je tá, ktorá nebola položená.
Neukladajte taniere na seba
Ak ste skončili s jedlom a čašník sa nedokáže k vám z ľubovoľného dôvodu načiahnúť, môžete mu tanier poposunúť, avšak neukladajte taniere na seba. Je to veľmi nepraktické na ďalšie nosenie. Ak vidíte, že sa čašník snaží, no má toho mnoho, priateľsky iba prikývnite, dajte si z drinku a vyčkajte.
Feedback a.k.a. spätná väzba
Nepáčilo sa vám niečo? Dajte to čašníkovi a kuchárovi vedieť. Páčilo sa vám niečo? Dajte im to tiež vedieť. Ak sa vás čašník spýta, ako ste boli spokojný, buďte úprimní – nehovorte len tie pozitívne veci. Skúšali ste už niekedy napr. nechať pozitívny odkaz kuchárovi na bločku?