Trh s novými automobilmi je v súčasnosti čoraz viac diverzifikovaný. Kým v minulosti bola ako automobilový pupok sveta považovaná Európa a Severná Amerika, tak v rámci dynamického vývoja sa dnes čoraz viac hlásia o slovo „rozvojové“ krajiny. Veľ mi dôležitým odbytiskom pre väčšinu globálnych automobiliek je už stabilne Čína. Obrovský potenciál do budúcna má ale taktiež India, ako aj ďalšie trhy v juhovýchodnej Ázii. Automobilky musia aj z tohto dôvodu čoraz viac prispôsobovať svoje modelové portfólio jednotlivých častiam našej planéty. V nasledovnom prehľade pokračuje v predstavovaní zaujímavých modelov známych značiek, ktoré si u nás aj napriek potencionálnemu komerčnému úspechu z pochopiteľ ných dôvodov nie je možné oficiálne zadovážiť.
LEXUS
Luxusnej divízii patriacej pod krídla spoločnosti Toyota sa v Európe darí čoraz viac. Značka Lexus sa reálne dokáže presadiť aj v náročnej konkurencii európskych prémiových výrobcov. Kľúčom k úspechu je aj v tomto prípade atraktívne vyskladané modelové portfólio. Lexus na starom kontinente ponúka nielen obľúbené SUV -čka, klasické limuzíny, ale aj pomaly sa lúčiace zážitkovo orientované kupé s čisto benzínovými motorizáciami alebo moderné elektromobily. Európskym predajným číslam by mala výhľadovo v značnej miere napomôcť nová vstupná brána do sveta japonskej prémie v podobe malého SUV modelu LBX. Na globálnej úrovni na čele so Severnou Amerikou má identická automobilka v ponuke aj veľké SUV, ktoré sú hierarchicky umiestnené nad
modelom RX. V našom priestore by si bezpochyby našiel svojich zákazníkov napríklad nový model Lexus GX. Jeho aktuálna generácia, ktorá je opäť technickým príbuzným najnovšieho modelu Toyota Land Cruiser, bola predstavená len prednedávnom. Na rozdiel od ikonického modelu s logami značky Toyota sa s nasadením modelu GX na náš trh nateraz nepočíta. Ešte väčšiu chuťovku reprezentuje SUV -vlajková loď v podobe piatej generácie modelu Lexus LX. Aj v tomto prípade ide o luxusného príbuzného veľkého modelu Toyota Land Cruiser. Ekvivalent s logami značky Toyota sa z Európy mimochodom oficiálne stiahol už pri svojej minulej evolúcii, ktorej pohon ešte zastrešovala plnohodnotná motorizácia V8.
MAZDA
Mazda si vo všeobecnosti zaslúži veľký obdiv za svoju odvahu robiť množstvo vecí inak ako ostatní. Typickým príkladom spomenutej filozofie bola aj v našom priestore ešte v nedávnej minulosti takmer výhradná orientácia na odolné atmosférické motorizácie s adekvátnym objemom. Identickú protiprúdovú odvahu podčiarkuje taktiež konštrukčný unikát v podobe motorizácií Skyactiv X či návratu rotačného Wankela. Ten momentálne využíva model MX-30, kde slúži ako generátor energie. K pravovernej DNA hirošimského výrobcu patrí dlhodobo športová orientácia. S ňou v globálnom meradle ale paradoxne najviac nekorešponduje úžitkový pickup. Mazda tento „atypický“ model predáva okrem domácej Ázie napríklad aj v Austrálii. Najnovšia tretia generácia modelu BT-50 by si s určitosťou našla svojich zákazníkov.
NISSAN
Japonský Nissan sa v Európe už nejaký čas, podobne ako mnoho ďalších automobiliek z krajiny vychádzajúceho slnka, sústredí v prioritnej miere na elektrifikované pohony. Mimochodom práve značka Nissan dokázala v minulosti vďaka pôvodnémo modelu Leaf postaviť prvý masovo predávaný elektromobil. Dnes technologický pokrok čisto elektrického pohonu v portfóliu značky reprezentuje elektrické SUV Ariya. Elektrifikovaný hybridný pohon si svoje pevné miesto našiel aj pri trojici v Európe populárnych SUV modelov. Nissan je v tomto prípade veľmi hrdý predovšetkým na technológiu e -Power. Daný typ pohonu je nateraz k dispozícii pri modeloch Qashqai i X -Trail. Na globálnej úrovni ale tá istá automobilka disponuje oveľa širším portfóliom modelov všestranného zamerania. Mnohým z nás sa doteraz veľmi cnie za obľúbeným pickupom Navara. Paradoxom je, že jeho priamy pokračovateľ v podobe rozmerovo stredne veľkého „trucku“ Frontier sa dnes úspešne predáva napríklad v Severnej Amerike. V tomto istom priestore majú Japonci k depozícii dokonca aj reálne pestrú ponuku
klasických sedanov.
ŠKODA
Aj keď značku Škoda všetci vnímame ako „domácu“ automobilku, tak v jej portfóliu možno nájsť hneď niekoľko
zaujímavých a v našich zemepisných šírkach prakticky neznámych modelov. V minulosti sa do tejto kategórie radil aj vôbec prvý SUV model českej značky. Reč v tomto prípade rozhodne nie je o malom SUV Škoda Yeti, ale o vzácnom modeli Škoda Trekka. Ten sa 60. a 70. rokoch minulého storočia predával nielen u protinožcov, ale aj v juhovýchodnej Ázii. Na perspektívne trhy najväčšieho kontinentu sa mladoboleslavká automobilka orientuje aj dnes. Automobilového boomu sa v blízkej budúcnosti s veľkou pravdepodobnosťou dočká napríklad India. Pre najľudnatejšiu krajinu našej planéty si okrídlený šíp aj z tohto dôvodu logicky zvolil individuálny prístup. Špecialitou daného trhu, ktorá by sa s určitosťou nestranila ani na Slovensku, je koncepčne zaujímavé SUV Škoda Kushaq. V európskej optike ide o veľkostného súrodenca modelu Kamiq so zaujímavo drsným dizajnom. Do rovnakej veľkostnej kategórie automobilov s dôrazom na priaznivú cenovku môžeme zaradiť aj súrodenca s klasickou karosériou a zvučným menom – Škoda Slavia. Identický model môžeme označiť aj ako duchovného nástupcu novodobého Rapidu. Vzhľadom na priaznivý pomer medzi vstupnou cenou a nadobudnutou hodnotou by sa obe vyššie spomenuté indické „škodovky“ tešili s určitosťou veľkej popularite aj v európskom priestore.
TOYOTA
Japonská Toyota je v posledných rokoch stabilnou jednotkou v celosvetových rebríčkoch predaja nových automobilov. K tomuto úspechu nepostačuje „len“ globálny záber autorizovanej siete, ale aj rozumne vyskladané a zároveň dostatočne široké portfólio modelov. V tejto súvislosti možno doplniť, že Japonci sa pre každý kút našej planéty snažia čo najoptimálnejšie prispôsobiť ponúkanú skladbu automobilov. K výkladnej skrini v podobe neustále zdokonaľovaného hybridného pohonu Toyota v každej časti sveta pridáva aj odolné offroady, úžitkové modely a zároveň športové ekvivalenty s príchodom divízie GR. V Európe si aj vďaka tomu môžeme zakúpiť nielen civilné rallye v podobe malého hatchbacku GR Yaris ale aj športové kupé GR 86 a GR Supra. Napriek tomu by v našom priestore mnohí z nás s určitosťou privítali taktiež rešpektovaný hot -hatch odvodený od modelu Corolla. Model Toyota GR Corolla poháňa podobne ako jeho menšieho súrodenca špičkovo vyladený 3-valec s objemom 1,6 litra, ktorý v spolupráci s klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou posiela silu na všetky 4-kolesá. Za veľkou mlákou majú Japonci v portfóliu veľmi pestré spektrum modelov s vyššou svetlou výškou, vrátane u nás neponúkaných rozmerovo veľkorysejších SUV 4Runner alebo Sequoia. V kategórii truckov sa v Severnej Amerike na druhej strane neponúka pravdepodobne globálne najslávnejší pickup našej planéty. Náhradou modelu Hilux je o niečo drsnejšia Toyota Tacoma, ktorú dopĺňa ešte aj veľký americky pickup s označením Tundra.
autor: Peter Hlačik
foto: archív značiek