Globálny svet čelí v celospoločenskom rozmere aktuálne mnohých výzvam. Žiaľ, viaceré z nich majú aj trpko-kyslú príchuť. Identické konštatovanie platí aj pre automobilový priemysel. Veľa otázok a neisté odpovede na seba viaže napríklad ideologicky plánovaná elektrická revolúcia. Pôvodný rozmer radikálneho prechodu na čisto batériové modely dostáva na mnohých európskych trhoch značné trhliny a drahé elektromobily sa bez štátnych stimulov jednoducho hromadia na skladoch. Viaceré značky si aj z tohto dôvodu ako dočasné východisko vybrali ďalšiu a už pôvodne neplánovanú modernizáciu svojich predajných bestsellerov. Napriek neistým časom máme aj v tomto roku stále dosť dôvodov aj na povestné otváranie šampanského. Významné jubileum totiž oslavujú nielen niektoré automobilky, ale aj viaceré kultové modely. Toto je náš výber tých najzaujímavejších.
OPEL – 125 ROKOV OD ZAČIATKU
VÝROBY AUTOMOBILOV
Značka s bleskom v znaku patrí medzi vôbec najstarších výrobcov automobilov na našej planéte. Jej skutočná história siaha ešte ďalej. Manufaktúru Opel totiž založil rovnomenný Adam už v roku 1962. História firmy je už od počiatkov pevne previazaná s nemeckým mestom Rüsselsheim nad Mohanom. Rodinný podnik pod vedením Adama Opla sa pôvodne špecializoval na výrobu šijacích strojov. O niečo málo neskôr do daného portfólia pribudli napríklad aj bicykle. Paradoxom je, že sám otec zakladateľ sa významného míľnika v podobe preorientovania výrobného procesu na automobily už nedožil. Prvý automobil značky Opel vznikol v roku 1899, a to až niekoľko rokov po smrti samotného Adama. Automobilovú divíziu, ktorá je dnes symbolom značky, tak pred 125 rokmi rozbiehali jeho synovia a manželka. Neskôr sa firma Opel preslávila aj pri inováciách v oblasti letectva či kozmických letov. Z danej éry pochádzajú aj viaceré absolútne rýchlostné rekordy modelov Opel s raketovým pohonom. Už v medzi-vojnovom období sa Opel dostala pod krídla amerického koncernu General Motors. Novú historickú epochu začala spoločnosť s logom blesku písať len relatívne prednedávnom. Pôvodný vlastnícky prechod značky pod krídla francúzskej skupiny PSA totiž v roku 2021 vystriedala príslušnosť k línii rôznorodých značiek v globálnom koncerne Stellantis.
MG – 100 ROKOV EXISTENCIE ZNAČKY
Veľmi významné jubileum oslavuje aj pôvodne britská značka MG. Pod touto skratkou sa ukrýva slovné spojenie Morris Garages. Rovnomennú spoločnosť založil v anglickom Oxforde automobilový dizajnér a vizionár Cecil Kimber už v roku 1924. Slávna manufaktúra sa od počiatku svojej existencie špecializovala na úpravu, resp. výrobu automobilov s nekompromisnou športovou DNA. K historickým symbolom MG aj z tohto dôvodu patria predovšetkým temperamentné roadstery s tzv. britským konceptom pohonu. Výroba výkonnejších derivátom prischla značke MG aj neskôr pod krídlami dnes už neexistujúcich koncernov British Motor, British Leyland či Rover Group. Začiatkom nového milénia slávna značka spolu so sesterským Roverom de facto zanikla. K právam na užívanie značky MG sa následne dostali Číňania z Nanjing Automobile Group. Daná spoločnosť formálne patrí pod obrovský koncern SAIC. Aj vďaka čínskemu kapitálu slávna značka nielenže prežila, ale postupne zažila aj výraznú obrodu. V našom geografickom priestore MG postupne z domácich Britských ostrovov úspešne expanduje aj do iných časti Európy vrátane Slovenska. Oficiálna oslava okrúhlej storočnice prebehne vo veľkom štýle. Ako zázemie tu poslúži jedno z najikonickejších automobilových podujatí našej planéty, ktorým je tradičný Festival rýchlosti v anglickom Goodwoode. Symbolickým prepojením slávnej histórie a súčasnosti značky MG je plne elektrický roadster MG Cyberster.
BUGATTI TYPE 57 – 90 ROKOV OD PREDSTAVENIA
Náš prehľad jubilujúcich modelov začíname v automobilovom praveku a zároveň pri značke, ktorá aj dnes patrí medzi top automobilové klenoty. Pred 90 rokmi vrcholila pôvodná a mimoriadne slávna éra značky Bugatti. Automobilka sídliaca vo francúzskom Molsheime v tom čase predstavila svoj vôbec najslávnejší automobil Bugatti Type 57. Zakladateľ značky Ettore Bugatti poveril prácou na dobovej novinke svojho syna Gianoberta Maria Carla, ktorého ale všetci volali familiárne Jean. Z umu a kreativity mladého Bugattiho nakoniec vzišiel cenený modelový rad Type 57. Ten istý model mal zároveň automobilku „vyliečiť“ z vtedajšej hospodárskej krízy.
Revolučný prístup tu reprezentoval aj fakt, že v princípe šlo o prvé Bugatti, ktoré od počiatku vznikalo ako luxusný grand tourer a následne až od neho boli odvodené aj tradičné športové deriváty. Do tých čias mala automobilka zaužívaný presne opačný prístup. Športové deriváty si ale aj v tomto prípade pripísali úspechy vo svete motoršportu.
Modelový rad 57 vo finále napriek tomu najviac preslávilo dizajnovo nadčasové a zároveň mimoriadne vzácne kupé s dôvetkom Atlantic. Sľubnú éru drahých a vzácnych Bugatti, ako aj pôvodne plánovanú novú epochu slávnej značky ale výrazne zastavila tragická udalosť v podobe smrti Jeana Bugattiho. Ten zahynul v roku 1939 pri
teste vlastného súťažného špeciálu.
JEEP CJ/WRANGLER – 80 ROKOV OD PREDSTAVENIA
Rok 1964 je historicky spätý s najväčším symbolom americkej značky Jeep. Pôvodný model Willys od rovnomennej značky vznikol ako zákazkový projekt americkej armády. Daný automobil sa prioritne preslávil pôsobením v náročných podmienkach druhej svetovej vojny či kórejskej vojny. Z modelu Willys postupne vzišlo familiárne označenie, ktoré sa neskôr pretransformovalo aj do oficiálneho označenia automobilky Jeep. Úspech vojenského špeciálu sa v roku 1944 nová a ambiciózna automobilka rozhodla predvídavo pretaviť v civilnom sektore. Zosobnením veľmi úspešnej snahy je debut pôvodného modelu Jeep CJ. Za označením dobovej novinky možno nájsť ukryté výstižné slovné spojenie Civilian Jeep. Offroad určený pre bežných smrteľníkov sa podobne ako jeho vojenský ekvivalent preslávil nielen špičkovou priechodnosťou v náročnom teréne, ale aj svojou jednoduchou konštrukciou, príkladnou spoľahlivosťou či jednoduchým servisom. Po celkovo siedmych evolúciách pôvodného modelu Jeep CJ začali Američania od roku 1986 používať nové označenie Wrangler. Identický model s nezameniteľným historickým odkazom patrí k synonymám značky Jeep dodnes.
FORD MUSTANG – 60 ROKOV OD PREDSTAVENIA
Ďalší jubilant spoza veľkej mláky sa dnes radí medzi vôbec najslávnejšie automobily v histórii. Vznik ikonického modelu Ford Mustang z roku 1964 bola ale paradoxne aj tak trochu vec náhody. Modrý oval pod vedením Henryho Forda II. sa v 60. rokoch minulého storočia nenachádzal v práve v žiarivej ekonomickej kondícii. Automobilka v tom čase hľadala nový model, ktorý by z hľadiska odbytu opäť spravil dieru do sveta ako ikonické T -éčko. Projekt športového, no zároveň dostupného 2-dverového kupé bol nápadom istého manažéra značky Ford Lee Iacocca. Ten ako perspektívnu cieľovú skupinu veľmi správne vnímal dospievajúcu americkú mládež.
O zelenej na výrobu nového modelu s názvom Mustang musel svojho šéfa napriek tomu pomerne dlho presviedčať. Náklady na vývoj pôvodného derivátu značne znižovala technická príbuznosť s obyčajným sedanom Ford Falcon. Produkčný Mustang bol ale aj napriek tomu dokonalým zásahom do čierneho. Američania sa do novinky zbláznili hneď po jej predstavení. Model Mustang, ktorý sa hierarchicky nachádzal pod výkonnými modelmi z rodu „muscle cars“, sa pričinil aj o vznik novej kategórie vozidiel tzv. „pony cars“. Identický koncept lacnejšieho, no stále zábavného automobilu si neskôr osvojili aj konkurenčné americké značky. Dnes ma Ford vo svojej ponuke v celkovom poradí už 7. generáciu ikony, ktorú si je možné oficiálne kúpiť aj na našom trhu.
MASERATI MC 12 – 20 ROKOV OD PREDSTAVENIA
Významné výročie oslavuje v tomto roku aj ďalšie superauto z apeninského polostrova. Značka Maserati je napriek svojmu luxusnému podtónu historicky veľmi úzko spätá zo svetom motoršportu. Práve v roku 2004 sa trojzubec rozhodol oficiálne vrátiť do sveta okruhových automobilových súťaží v najvyššej kategórii FIA GT1. Pri tejto príležitosti bola nutnosťou aj tzv. homologačná séria civilných modelov určených takpovediac do bežnej premávky. Práve nevyhnutná súhra okolností stojí aj za vznikom modelu MC 12, teda jedného z najkultovejších Maserati. Pravoverní automobiloví nadšenci vedia, že MC 12 je blízkym príbuzným modelu Ferrari Enzo. V Modene si napriek tomu po vlastnej réžii vyvinuli množstvo dôležitých komponentov vrátane podvozku či unikátnej karbónovej karosérie s originálnym dizajnom. Identicky pohonná jednotka v podobe atmosférickej motorizácie V12 disponovala v prípade Maserati s o niečo menším výkonom. Model MC12 bol ale podľa mnohých zainteresovaných v porovnaní s darcom orgánov viac stabilnejší v rýchlych zákrutách. Exkluzivitu Maserati MC 12 podčiarkuje počet vyrobených kusov, ktorý sa zastavil na čísle 50. Ak sa dnes niektoré z ikonických Maserati dnes objaví v dražbe, tak jeho majiteľ môže pokojne počítať s minimálne 10-násobným zhodnotením pôvodnej cenovky. Na odkaz špičkového modelu automobilka prednedávnom nadviazala novým modelom MC 20.
BMW I8 – 10 ROKOV OD PREDSTAVENIA
Najmladší jubilant v našom prehľade pochádza z Mníchova. Aj napriek „len“ 10-ročnému výročiu si BMW i8 dnes rozhodne zaslúži veľkú pozornosť. Pri pohľade na jeho emočné línie a krivky musí byť každému jasné, že aplikovaný dizajn je viac ako nadčasový. Automobil s reálne dvojciferným vekom by sa medzi premiérami na niektorom z autosalónov s dátumom v roku 2024 s istotou nestratil. Jedným dychom tu ale treba dodať, že unikátne BMW i8 predbehlo svoju dobu nielen v dizajne. V čase jeho debutu šlo o technologický vlajkovú loď dnes už plne elektrickej divízie BMW i. O pohon elektrifikovaného superauta sa aj z tohto dôvodu staral „len“ hybridný prepĺňaný 3-valec s objemom 1,5 litra. Na prvý pohľad skromný spaľovací základ dokázala vo finále vykompenzovať sofistikovaná elektrická nadstavba. Na šprint z pokoja na 100 km/h potreboval model i8 len 4,4 sekundy. Maximálka tu bola elektronicky obmedzená na hodnotu 250 km/h. Predaje unikátneho „superauta“ s logami BMW napriek tomu zaostali za pôvodnými očakávaniami automobilky. Celkovo sa z modelu BMW i8 vrátane oboch karosárskych variant minulo za 6 rokov len približne 20 tisíc kusov. Výroba dodnes obdivovaného
automobilu bola nakoniec ukončená v roku 2020.
autor: Peter Hlačik
foto :archív značiek, drive.com.au, goodwood.com