Značka Porsche patrí k vôbec najznámejším automobilovým manufaktúram. Za jej vznikom stojí rovnomenný konštruktér a zároveň aj inovátor a vizionár. Legendárny Ferdinand Porsche sa stihol zviditeľniť ešte pred vznikom
vlastných modelov.
Zakladateľ rodinnej značky je totiž duchovným otcom jedného z prvých masovo vyrábaných automobilov v Európe. Reč je, ako už iste tušíte, o legendárnom modeli Volkswagen „chrobák“. Temnou stránkou projektu ľudového automobilu bola zainteresovanosť dobového nacistického režimu. Táto stigma sa s Ferdinandom ťahala prakticky po celý zvyšok života. Odkaz a lesk mena Porsche napriek tomu prežil. Výrazne sa o to pričinil syn Ferry, ktorý je spolutvorcom vôbec prvého sérového automobilu s menom Porsche. Priamym nástupcom slávneho a dnes aj mimoriadne vzácneho Porsche 356 sa stal už v roku 1964 modelový rad 911. Pikantnou zaujímavosťou je, že jedno s najslávnejších áut malo byť pôvodne označené trojčíslím 901. Voči tomu sa však ohradil Peugeot. Francúzska automobilka mala už v tom čase silno etablované číselné označenie s nulou uprostred. Z modelu 901 sa aj preto stala 911-stka a postupne aj jeden z historicky najikonickejších automobilov.
ADAPTÍVNA LEGENDA
Svoje kultové postavanie si modelový rad Porsche 911 vyslúžil vďaka dodnes zachovanej siluete. Veľkú pozornosť tu okrem Porsche dizajnu na seba viaže aj samotná konštrukcia. Porsche 911 si totiž dokázalo až do dnešných dní zachovať koncept známy ako „všetko vzadu“. Vycibrenie jazdných vlastností prakticky až k dokonalosti je v tomto prípade tou najlepšou možnou reklamou na um a reálne schopnosti nemeckých inžinierov. K synonymám slávneho modelu patrí už od počiatku aj tzv. plochý motor typu boxer so 6 valcami. Postupom času sa automobilka predstavila pestré spektrum ďalších a zároveň výkonnejších derivátov, vrátane verzie Turbo. Automobilkou preferované vzduchové chladenie vydržalo vo výrobe až do roku 1998.
Revolúciu priniesol model s interným označením 996, ktorý po prvýkrát už dostal kvapalinové chladenie pohonnej jednotky. Konštruktérom Porsche sa o niečo viac uvoľnili ruky nielen v ešte extrémnejších výkonových variáciách, ale aj v emisných pravidlách. Aktuálna generácia Porsche 911 s interným označením 992 bola oficiálne prestavená v roku 2018. Po približne šiestich rokoch produkcie automobilka dopriala svojmu najdôležitejšiemu modelu prirodzenú modernizáciu. Facelift, okrem obligátnych dizajnových a výbavových zmien, so sebou priniesol aj jednu revolučnú novinku, ktorú môžeme pokojne porovnávať už so spomínaným odklonom od vzduchového chladenia motora.
Ikonické Porsche je totiž po prvýkrát k dispozícii už aj v elektrifikovanej verzii s dôvetkom hybrid, presnejšie komerčným označením Carrera GTS T -Hybrid. Skalní fanúšikovia s určitosťou ocenia, že po facelifte sú našťastie naďalej k dispozícii aj ostatné výkonové špecifikácie končiace špičkovým derivátom GT3 RS. V súvislosti s novým hybridom je dôležité upresniť, že kontroverzná elektrifikovaná verzia nespadla len tak z neba. Za jej nasadením možno prirodzene nájsť snahu o znižovanie emisií. Nemci na vývoji novej elektrifikovanej motorizácie pracovali viac ako päť rokov. Záťažové testy zároveň tradične prebiehali aj v poveternostne najextrémnejších častiach našej planéty. Ekologický rozmer hybridu predstavuje jednu stranu mince. Tou druhou je stále prioritný dôraz na čo najlepšie výkonové doladenie a zároveň aj prvotriedne zážitky z jazdy. Modernizácia modelového radu 911 so sebou vo všeobecnosti priniesla aj decentnú dizajnovú retuš. Porsche po novom upratalo všetku svetelnú techniku v prednej časti do modulu hlavných svetlometov s typickým okrúhlym tvarom a signifikantným štvorbodovým LED podpisom. Spodná časť modifikovaného nárazníka zaujme vylepšenou aerodynamikou, ako aj
mierne prepracovanými chladiacimi prieduchmi. Pozornému oku s určitosťou neunikne ani inovovaná zadná časť s prepracovaným svetelným pásom a moderne zapracovaným názvom automobilky. Viac vizuálnej agresivity v praxi prináša taktiež opciový aerodynamický balík zahŕňajúci výrazný zadný spojler. Kabína vynoveného modelu je aj naďalej k dispozícii nielen v dvoj- miestnom usporiadaní alebo v „rodinnejšom“ vyhotovení 2 + 2. Najzásadnejšou novinkou v rámci interiéru je príchod moderných hračiek. Tradičný „kľúčikový“ port vľavo pod volantom nahrádza štartovacie tlačidlo a do kompletne digitálnej éry sa už pretransformoval aj prístrojový panel s detailnou grafikou.
PORSCHE 911 T-HYBRID
Motor: hybridný zážihový
6-valcový boxer – objem 3,6 l
Maximálny výkon: 398 kW (541 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3,0 s
Maximálna rýchlosť: 312 km/h
Cena: pre Slovensko zatiaľ nie je známa
ZÁŽITKOVO POSTAVENÝ HYBRID
Základom nového Porsche 911 ostáva aj naďalej verzia Carrera. Vstupnú bránu po novom poháňa čisto spaľovací 3-litorvý 6-valcový boxer s dvojitým prepĺňaním a výkonom slušných 394 koní. Šprint z pokoja na 100 km/h v tomto prípade trvá len 3,7 sekundy a maximálka atakuje hranicu takmer 300 km/h. Horúca novinka v podobe historicky prvého hybridu využíva ako základ väčšiu prepĺňanú 6-valcovú boxer motorizáciu s objemom 3,6 litra. Spaľovacia pohonná jednotka sama o sebe generuje výkon 478 koní.
Prídavná elektrifikácia sa tu pričinila pod impozantný maximálny systémový výkon až 532 koní. Veľkou zaujímavosťou je, že prídavné elektrické komponenty navyšujú hmotnosť vozidla len o cca 50 kg pri s porovnaní s minulou a ešte neelektrifikovanou verziou GTS. Pohotovostná hmotnosť nového hybridu vo verzii kupé sa ustálila na špičkovej hodnote pod úrovňou 1,6 tony. Súčasťou hybridu je aj nové konštrukčne unikátne a elektricky ovládané turbodúchadlo. Samotný elektrický motor kompaktných rozmerov je integrovaný priamo do automatickej PDK predovky s dvojspojkovou konštrukciou a ôsmimi prevodovými stupňami. Nevyhnutnou súčasťou hybridnej sústavy je prirodzene prídavná batéria s kapacitou 1,9 kWh. Nemecká posadnutosť čo najnižšou hmotnosťou sa v jej prípade premietla do približne rovnakej váhy, akou disponuje klasický 12 V akumulátor. Hybridný akumulátor s bleskurýchlym prijímaním a výdajom energie pracuje na báze 400 V sústavy.
Vzhľadom na čo najlepšie rozloženie hmotnosti sa nachádza v prednej časti vozidla. Samozrejmosťou je dostupnosť čisto zážitkového pohonu zadných kolies, ako aj alternatíva v podobe pohonu všetkých kolies. Jazdné vlastnosti zároveň vylepšuje štandardne dodávaná funkcia natáčania kolies zadnej nápravy. Šprint z pokoja na 100 km/h v tomto prípade trvá rovné 3 sekundy. Pokrok striktne šoférskeho vyladenia nového hybridu v porovnaní s minulou verziou GTS najlepšie pripomína o takmer 9 sekúnd lepší čas na jedno kolo na severnej slučke okruhu Nürburgring. Nové Porsche 911 je aj naďalej k dispozícii s trojicou karosárskych verzií, kde základne kupé dopĺňa klasický kabriolet, ako aj pre značku typicky otvorený derivát s dôvetkom Targa.
autor: Peter Hlačik
foto: Porsche