Trojcípa hviezda zo Stuttgartu je pre väčšinu publika prioritným symbolom automobilového luxusu či technologických inovácií. Mercedes -Benz je okrem toho už od svojich počiatkov mimoriadne aktívny aj vo svete motoršportu. Továrenský F1 tím dokázal dokonale ovládnuť aktuálnu hybridnú éru kráľovnej automobilových športov a v horizonte poslednej dekády ide o suverénne najúspešnejšiu stajňu. Prienik civilných modelov so svetom motoršportu v praxi už stabilne reprezentuje športová divízia Mercedes -AMG. V Affalterbachu dnes dokážu takmer až k šoférskej dokonalosti vyšľachtiť nielen klasické sedany, resp. kombi, ale aj čoraz obľúbenejšie SUV -čka. Podstatné ale je, že identická divízia dokáže stále uspokojiť aj takpovediac ortodoxných milovníkov klasických športovo ladených modelov. Extrémnym prepojením okruhov F1 a civilného sveta je unikátny Mercedes -AMG One, ktorý si okrem iného osvojil konštrukčne identickú pohonnú jednotku, ako využívajú súčasné monoposty.
Chybičkou krásy pre bežných smrteľníkov je nielen jeho astronomická cenovka, ale aj fakt, že z danej chuťovky vzniká len 275 sériových kusov s prioritne zberateľským, a teda už dávno vypredaným potenciálom. Našťastie, Mercedes-Benz má vo svojom portfóliu aj dostupnejšiu novinku so športovou DNA. Tá dokonca aj dnes vsádza na plnohodnotnú motorizáciu V8. Reč je o druhej generácii modelu Mercedes -AMG GT Coupe.
OHROZENÝ DRUH STÁLE ŽIJE
V čase, keď sa množstvo ikonických automobiliek v mene elektrifikácie dobrovoľne vzdáva svojich kultových modelov, nebol ani vznik druhej generácie vrcholného civilného modelu s logami trojcípej hviezdy samozrejmosťou alebo povinnou jazdou. Určitú neistotu v tomto kontexte predstavoval aj fakt, že samotný Mercedes -Benz investuje množstvo prostriedkov do svojej batériovej divízie EQ, a teda elektrickej budúcnosti. Mercedes dnes už disponuje plnohodnotnou batériovou alternatívou takmer ku každému spaľovaciemu derivátu. Našťastie tu ale stále existuje aj segment, kde sú Nemci aj naďalej konzervatívni, resp. verní spaľovacej klasike. Reč je o čistokrvných športových automobiloch, kam patrí aj dnes predstavená ikona. K vzniku novej generácie modelu GT Coupe výrazne napomohla vývojová synergia s ďalšou stuttgartskou ikonou. Horúca novinka totiž zdieľa základ v podobe úplne novej platformy MSA s rovnako novým modelom Mercedes SL. Aj z tohto dôvodu sa už pri novinke na rozdiel od predchodcu nepočíta so vznikom otvorenej verzie. Pre zážitky spojené s vetrom vo vlasoch je určený nový model SL. Ďalšou zaujímavosťou je, že vývoj oboch modelov prebiehal kompletne pod patronátom divízie AMG. Tým sa podarilo ešte viac vycibriť autentické prepojenie so svetom motoršportu.
Nový Mercedes -AMG GT Coupe vsádza na dizajnovú evolúciu pôvodného modelu teraz s ešte väčším dôrazom na čo najoptimálnejšie obtekanie vzduchu. O stabilitu pri vysokých rýchlostiach sa stará nielen výrazný difúzor, ale aj pevne uchytené zadné krídlo. Pri priamom porovnávaní s rovnomenným predchodcom tu pútajú najväčšiu pozornosť aj pomerne odlišné bočné proporcie. Novinku ozvláštňuje už na prvý pohľad markantne dlhší rázvor. Nové športové kupé na rozdiel od predchodcu už disponuje o niečo praktickejším interiérom s usporiadaním 2 + 2. Pri danom type vozidla až nečakane praktickú stránku zosobňuje reálne použiteľný batožinový priestor. Po sklopení zadných operadiel tu je možné prepraviť dokonca aj neforemné predmety. Interiér športového kupé si osvojil už prakticky všetky sofistikované hračky známe aj z iných špičkových modelov zo Stuttgartu. Samozrejmosťou je aj luxusná atmosféra, pod ktorú sa podpísali hodnotné materiály. Pravovernú GT náladu na palube pripomína nízky posed, ako aj dôraz na čo najlepšie rozloženie váhy medzi oboma nápravami.
VYLEPŠENÝ KLASICKÝ RECEPT
Kým pôvodný model AMG GT coupe disponoval nekompromisným pohonom len zadnej nápravy, tak rovnomenná novinka už dostala technologický skvost v podobe pohonu všetkých kolies. Najnovšia evolúcia tzv. zážitkove „štvorkolky“ značky Mercedes -Benz disponuje riešením s trvalým pohonom zadných kolies obohateného o funkciu variabilného pripájania prednej nápravy.
Okrem zážitkového režimu čistej zadokolky je tu pri bežnom používaní k dispozícii aj ďalší extrém s možnosťou prerozdeľovania sily na nápravy v pomere 50/50. Kompromisom je automatický mód, keď o prenosoch výkonu na jednotlivé kolesá rozhoduje inteligentná elektronika. Prenos sily pri ostrej jazde na zadnú nápravu zároveň vylepšuje elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál. Konštruktéri trojcípej hviezdy si dali veľmi záležať aj na sofistikovanom päťprvkovom priestorovom zavesení zadnej nápravy z kovaného hliníka. Stabilitu v zákrutách pomáhajú vylepšovať aj nekompromisne nastavené adaptívne tlmiče s funkciou eliminácie nežiaducich náklonov karosérie. Pri tesnom manévrovaní v meste je vítanou pomôckou funkcia s natáčaním zadných kolies. O pohon nového modelu Mercedes -AMG GT Coupé sa od začiatku produkcie stará klasika v podobe motorizácie V8 s objemom 4,0 litra a dvojstupňovým prepĺňaním. Slabší variant GT 55 je vyladený na maximálny výkon 469 koní, čo postačuje na zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za slušných 3,9 sekundy. Väčšina záujemcov napriek tomu prednostne siahne po kráľovskom variante GT 63, ktorý je vyladený na výkon až 577 koní. S hodnotou 3,2 sekundy je v tomto prípade svižnejší aj parameter zrýchlenia. Maximálna rýchlosť následne prekonáva hodnotu 315 km/h. Obe verzie spolupracujú výhradne s bleskurýchlou 9-st. automatickou prevodovkou. Nový model, ktorého pôvodná predloha je každému motoristickému fanúšikovi notoricky známa aj z pozície tzv. safety car pripretekoch F1, bude neskôr k dispozícii aj v inovatívnej plug -in hybridnej verzii. Tá sa má zároveň zaradiť aj do pozície nového výkonového vrcholu ponuky. To, že v prípade modelu Mercedes -AMG GT Coupé nejde len o úplne obyčajný Mercedes, prezrádza aj pohľad do cenníka. Nateraz dostupná silnejšia motorizácia tu už v úplnom základe prekonáva magickú hranicu 200 tisíc eur.
autor: Peter Hlačik
foto :Mercedes-Benz