Cestovanie po železnici má svoje neopakovateľné čaro. Ak sa k nemu pridá ešte aj dych berúce okolie, stáva sa priam nezabudnuteľným zážitkom.
Blue Train, JAR
Asi 1600 kilometrov dlhá trasa medzi Kapským mestom a Pretóriou sa radí k najluxusnejším cestám, aké môžete absolvovať vlakom. Prechádza naprieč Juhoafrickou republikou a pokojne sa dá povedať, že na nej premáva pojazdný päťhviezdičkový hotel. Kupé disponujú skvelou hlukovou izoláciou a vlastnými toaletami, viaceré majú dokonca plnohodnotnú vaňu. Počas približne 27 hodín, ktoré vlaku trvajú, kým dorazí do cieľa, sa tak cestujúci môžu aj okúpať. Tým ale riskujú, že prídu o úchvatné výhľady na okolitú prírodu. Občas sa z cesty stáva takpovediac safari, keď sa divoké zvieratá priblížia na dohľad od vozňov. V tom prípade si ale treba cestu Modrým vlakom predĺžiť až na hranice Krugerovho národného parku.
West Highland Line, Škótsko
Ak ste videli niektoré z prvých filmov o Harrym Potterovi, zazreli ste aj kus najslávnejšej železničnej trate v Škótsku. Spája prístavy Mallaig a Oban s Glasgowom a keďže prechádza cez Highlands, musí byť každému svetaznalému človeku hneď jasné, že o pútavosť okolitej scenérie rozhodne nie je núdza. Na trati zväčša premávajú len bežné vlaky, no od mája do októbra sa na ňu párkrát do mesiaca vydá aj Royal Scotsman so svojimi luxusnými kupé. Kto sa však na West Highland Line vydá najmä za pozorovaním okolia, pokojne si vystačí aj s obyčajným vlakom. Koniec koncov celá trať meria iba 331 kilometrov a to sa dá pokojne zvládnuť aj v druhej triede. Najmä v prípade, že sa veziete po jednej z najkrajších železničných tratí na svete.
Kalka-Šimla, India
Železnicu je pokojne možné zapísať do zoznamu Svetového dedičstva UNESCO. Dôkazom je napríklad aj trať, ktorá spája mestá Kalka a Šimla na severozápade Indie. Meria približne 96 kilometrov a existuje pomerne veľká pravdepodobnosť, že keď práve nepôjdete tunelom, budete sa na okolie pozerať z mosta. Na pomerne krátkej trase sa totiž nachádza 102 tunelov a 988 mostov. Trať totiž prechádza hornatým regiónom a pri prudšom stúpaní či klesaní využíva princíp slučky podobne ako vlaky pri Telgárte. Celkový výškový rozdiel medzi Kalkou a Šimlou je viac než 1400 metrov a zaiste si viete predstaviť, že v takom náročnom teréne musela výstavba trate trvať poriadne dlho. Konkrétne v rokoch 1898 až 1903.
Vancouver-Banff, Kanada
Národný park Banff možno bezpochyby zaradiť k najkrajším národným parkom na svete. No a z toho vyplýva, že aj železnica, ktorá týmto krajom prechádza, musí mať neskonalý pôvab. Na trase premávajú luxusné vlaky spoločnosti Rocky Mountaineer, ktoré cestujúcich okrem iného potešia aj panoramatickými sklami v niektorých vozňoch. Cesta trvá dva dni, pričom pasažieri trávia noc v meste Kamloops. Tu sa trasa vetví, jedna pokračuje do Banffu, druhá do Jasperu a ťažko povedať, ktorá je krajšia. To dobre vedia aj prevádzkovatelia vlakov, do ktorých nie sú radené žiadne spacie vozne. Bola by totiž hlúposť premeškať za tmy pohľad na majestátne Skalisté hory, divoké rieky a pokojné modré jazerá.
Hanoj – Hočiminovo mesto, Vietnam
Dve vietnamské metropoly spája vyše 1700 kilometrov dlhá trať, prostredníctvom ktorej sa dá z vietnamskej krajiny spoznať skutočne mnoho. Ak by ste ju chceli absolvovať celú, zabralo by vám to prinajmenšom 30 hodín, mnohí cestovatelia si ale robia prestávky a trasu absolvujú na viackrát. Keďže ide o juhovýchodnú Áziu, treba mať na pamäti, že úroveň vozňov najnižšej triedy nemusí zodpovedať nárokom západného turistu na súkromie či hygienu. Netreba však zúfať. Lístok do spacieho vozňa najvyššej triedy, ktorý je klimatizovaný a disponuje matracmi, stojí len okolo 50 €. Vďaka tomu nehrozí, že by ste si okolitú krajinu nemohli vychutnávať dobre oddýchnutý. O sýtosti ani nehovoríme, vo vlaku je radený reštauračný vozeň a vietnamská kuchyňa si vás istotne získa.
Flåmsbana, Nórsko
Cesta vlakom z Bergenu do Osla je taká nádherná, že hoci trvá sedem hodín, v roku 2009 ju v jednej z nórskych televízií vysielali celú. Skutočnou železničnou perlou je však trasa, ktorá sa z nej odpája v Myrdale a spája hlavnú dopravnú tepnu s dedinou Flåm. Meria len 20 kilometrov, no trvalo 17 rokov, kým ju postavili. Príroda v okolí trasy je krásna a na konci sa človeku odmení výhľadom na rozľahlý fjord, no obdiv treba chovať aj k ľuďom, ktorý v takom náročnom teréne trať vybudovali. Takmer všetky tunely kopali v hornatom kraji ručne a jeden z nich sa dokonca priamo v útrobách hory stáča o 180 stupňov. No a o čare okolitej krajiny svedčí aj fakt, že pri vodopáde Kjosfossen vlak na päť minút stojí, aby ukojil fotografické chúťky turistov. Prefrčať okolo neho by bolo hriechom.
Aljašská železnica, USA
Už v roku 1903 sa drsný aljašský kraj pokúsili ľudia skrotiť prostredníctvom železnice. Po 20 rokoch sa ju napokon podarilo dokončiť a odvtedy spája mestečká Seward a Whittier s Anchorage a vedie ešte ďalej, aby pasažierov po 752 kilometrov dlhej trati doviezla až do Fairbanksu. V lete sa z trasy stáva doslova turistická atrakcia a najmä na zastávke v Národnom parku Denali z vlaku vystupujú desiatky cestujúcich, ktorí túžia absolvovať na tomto nádhernom mieste výlety či už pešo, autobusom alebo malým lietadlom. Zimné obdobie, ktorým sa na Aljaške myslí čas od septembra do mája, je pokojnejšie a vlaky premávajú zriedkavejšie. O to väčšie čaro ale cesta má. Človek sa môže na chvíľu cítiť ako zlatokop, ktorý si razí cestu do divočiny.
TranzAlpine, Nový Zéland
Na trase, ktorá spája Christchurch s Greymouthom, by ste si priali meškanie. Región, ktorým vlak prechádza, sa totiž radí k najkrajším na svete. Súprava zvládne prejsť 223 kilometrov za menej než päť hodín a človek vo vozni neraz nevie, na ktorú stranu sa má pozerať. Trať je pomerne nová, dokončili ju až v novembri 1987 a od tých čias priťahuje stále viac a viac návštevníkov. Vlakové spojenia sa zameriavajú primárne na turistov, takže vozne majú čo najväčšie okná a jeden z nich je panoramatický. Pre mnohých ľudí bude bonusom aj fakt, že vo vlaku nie je wifi a väčšinu trasy nepokrýva mobilný signál, a tak si môžu užiť pokoj a digitálny detox. Príroda navôkol je dostatočne zaujímavá na to, aby ste na mobil ani nepomysleli.
Colombo – Badulla, Srí Lanka
„Slzu Indie“ pretína 1508 kilometrov železničných tratí a ich najkrajšia časť sa nachádza vo vnútrozemí. Keď vlak vyrazí z Colomba, rýchlo opustí ruch veľkomesta a vydá sa do kopcov, kde vanie chladnejší vzduch. Kým dorazí do mesta Kandy, v ktorom stojí slávny Chrám Budhovho zubu, môžu turisti na okolitej krajine oči nechať. Najkrajšia časť trasy do Badully ich pritom ešte len čaká, väčšina z tých, ktorí sa rozhodnú pokračovať po koľajniciach, si ale dáva v Kandy pauzu. Pred sebou totiž majú sedem až osem hodín cesty a čakajú ich naozaj nezabudnuteľné pohľady nielen na výtvory prírody, ale aj ľudského umu, ktorý do ťažkého terénu dokázal dostať vlaky.
Glacier Express, Švajčiarsko
Švajčiari majú pre železnicu vášeň. Ako inak by bolo možné, že svoju hornatú vlasť pretkali takým množstvom tratí a navyše na nich zvládajú prevádzkovať dochvíľne vlaky? Ak by si mali vybrať najpozoruhodnejšiu vlakovú trasu, ktorá križuje ich domovinu, bezpochyby by zvolili tú, ktorá spája Zermatt a St. Moritz. „Ľadovcový expres“ síce nie je najrýchlejší, 291 kilometrov prejde za osem hodín, no pokiaľ ide o výhľady, lepší vlak na Zemi nenájdete. Laik si na prvý pohľad povie, že v takom členitom prostredí jednoducho nie je možné vybudovať poriadne železničné trate, no opak je pravdou. A práve vďaka odhodlaniu staviteľov je dnes možné alpskú krajinu sledovať spoza panoramatického okna moderného vozňa. Mimochodom, súprava sa štverá do výšky úctyhodných 2033 metrov, keď prechádza priesmykom Oberalp neďaleko prameňa rieky Rýn. A to ani zďaleka nie je najvyššie položená trať vo Švajčiarsku. Týmto titulom sa hrdí stanica Jungfraujoch, ktorá stojí vo výške 3454 metrov nad morom.
Autor: Filip Hloža
Foto: Shutterstock