Kontroverzný návrh má podľa očakávania množstvo odporcov a pridávajú sa k nim aj niektoré štáty. Do nelichotivej situácie sa v tomto rozmere dostávajú nielen masové automobilky, ale aj objemovo menší a prestížni výrobcovia. Pre nich predstavujú spaľovacie motory históriu a zároveň elementárnu DNA. Už v roku 2021 sa voči plánom zákazu klasického pohonu vzoprelo Taliansko na čele s ministrom Robertom Cingolanim. Namietal, že spaľovacie motory V8 a V12 patria k symbolom značiek ako Ferrari či Lamborghini. Ako sa ekologická hra európskych politikov so všetkými pre a proti nakoniec pretaví do skutočnej reality, je dnes možné predpovedať len ťažko. Faktom však je, že automobilky sa stali rukojemníkmi hry mocných a zariadiť sa v oblasti strategického plánovania musia podstatne skôr. Dôkazom toho je aj Lamborghini. Ten sa s klasickým motorom V12 lúči v podobe extrémne exkluzívnych limitiek Invencible a Auténtica.

Posledná evolúcia genetiky modelu Aventador
Za symbolom automobilky z mestečka Sant´Agata Bolognese patrí už od počiatku atmosférická benzínová motorizácia V12. Ešte stále aktuálnou vlajkovou loďou, ktorá tento motorársky šperk využíva, je od roku 2011 modelový rad Aventador. Okrem klasiky, v podobe karosárskych verzií coupé a roadster, sme za približne 11 rokov existencie spoznali hneď niekoľko limitovaných špecialitiek, ktoré sú po technickej stránke odvodené z modelu Aventador. Ku kultovým a vzácnym Lamborghini, ako je Veneno, Centenario, Sián, Essenza či Countach LPI 800-4 automobilka aktuálne pridáva vysoko exkluzívne limitky Lamborghini Invencible a Lamborghini Auténtica. Podľa slov šéfa automobilky Stephana Winkelmanna ide v tomto prípade o skutočne poslednú evolúciu pôvodného modelu Aventador a zároveň aj rozlúčku s atmosférickou motorizáciou V12 o objeme 6,5 litra. Na druhej strane, aj v tomto prípade platí, že tam, kde sa niečo končí, zároveň aj niečo nové začína. Lamborghini v tomto roku predstaví svoj nový vrcholný model. Už dnes je však isté, že v jeho útrobách bude namiesto živenej atmosféry pracovať nový hybrid.

Coupé Invencible
Rozlúčkové klasické Lambo s pevnou strechou dostalo označenie Invencible. Aj napriek totožnému uhlíkovému monokoku, prevzatého z modelu Aventador, ide o dizajnovo autentický model. Agresívny a športový vzhľad Lamborghini Invencible je inšpirovaný evolučne staršími okruhovými špeciálmi s rozzúreným býkom v znaku. Medzi typické dizajnové prvky sa tu radia taktiež ikonické 6-uholníkové motívy. Tie sú jasne viditeľné aj pri svetelnom podpise predných a koncových svetlometov. Za ďalšiu špecialitu rozlúčkového coupé možno označiť výfuky vyrobené zo špeciálneho materiálu Inconel, využívanom v leteckom priemysle. Silu pohonnej jednotky v útrobách Invencible ešte viac podčiarkuje veľké prítlačné krídlo. Špeciálne namiešané červené lakovanie nesie označenie Rosso Efesto. Dizajnové prvky v rovnakom farebnom odtieni dominujú aj zážitkovo poňatému interiéru. V kabíne oboch modelov chýba audio sústava. Namiesto palubného infotainmentu je k dispozícii odkladací priečinok na drobnosti. Všetky zmeny majú za následok nielen odľahčenie, ale tiež väčšie vtiahnutie posádky do deja zážitkovej a nekompromisnej jazdy. O ovládacie tlačidlá prišiel z tohto dôvodu aj volant. Za prvok výbavového luxusu tu však možno označiť ventiláciu športových sedadiel.

foto: Lamborgini

Roadster Auténtica
Súrodenecký model s otvorenou strechou Lamborghini Auténtica tiež zaujme vlastným a autentickým dizajnom. Ako inšpirácia v tomto prípade poslúžili historické pretekárske Lamborghini bez strechy. V dizajnovom centre automobilky sa pri verzii s otvorenou strechou rozhodli vynechať obrovské prítlačné krídlo. Nahrádzajú ho dve efektné aerodynamické plutvy. Otvorený model Auténtica dostal špeciálne lakovanie v podobe sivej farby grigio titans. Tú dopĺňajú kontrastné doplnky v žltej farbe. Prístup do rovnako nekompromisného interiéru, na rozdiel od súrodenca, zabezpečuje klasický mechanizmus dverí. Oboch extrémnych súrodencov poháňa identický a lúčiaci sa motorársky klenot. Zážihová pohonná jednotka V12 o objeme 6,5 litra s nekompromisným atmosférickým plnením je uložená za kabínou a generuje impozantný výkon 780 koní. Maximálny krútiaci moment 720 Nm je dostupný pri 6 750 otáčkach za minútu. Výkon smeruje v oboch prípadoch na kolesá oboch náprav prostredníctvom bleskurýchlej 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky. Špecialitou talianskej značky je progresívna funkcia riadenia Lamborghini dynamic steering. Punc absolútnej exkluzivity automobilka vyšperkovala tým, že z každého modelu vznikne len jediný unikátny a mimoriadne vzácny exemplár. Taliani aj z tohto dôvodu nezverejnili predajnú cenu, ktorá bude s určitosťou astronomická.

foto Lamborgini

LAMBORGHINI INVENCIBLE A AUTÉNTICA
Motor: atmosférický zážihový V12 objem 6,5 l
Maximálny výkon: 573 kW (780 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: –
Maximálna rýchlosť: – km/h
Cena: neuvádza sa