Novým požiadavkám sa musia prispôsobiť automobilky s dlhou tradíciou ako aj nové a ambiciózne projekty. Nové výzvy predstavujú aj nové príležitosti. Témou číslo jedna v automobilovom priemysle je v posledných rokoch odklon od klasickej konštrukcie spaľovacích motorov a hľadanie ekologickejších alternatív. Úplne zatratiť však stále nemôžeme ani klasické motorizácie. Určitou nádejou sú v tomto kontexte syntetické palivá. V túto technológiu veria napríklad značky BMW či Porsche. Z takzvaných ekologických alternatív svoj, pôvodne obrovský potenciál, nateraz nevyužil vodíkový pohon. V danej technológii sú v kategórii klasických osobných automobilov najďalej značky Toyota či Hyundai. Na vývoji vodíkového pohonu ale pracuje aj francúzsky Renault. Ako jednoznačne privilegované „eko dieťa“ môžeme v sumári považovať elektrický pohon. Elektrifikáciu si už dnes nedovolí ignorovať žiadny renomovaný výrobca. To sa postupne prejavuje aj v modelovom portfóliu jednotlivých značiek. Za technologického inovátora na poli moderných elektromobilov možno označiť pôvodne malú americkú Automobilku Tesla. Táto spoločnosť nastavila svojho času meradlá, podľa ktorých boli posudzovaní všetci ostatní. Dnes už má Tesla mnoho vyrovnaných konkurentov aj z radu klasických automobiliek s dlhou tradíciou.

Čína v pozícii najdôležitejšieho trhu našej planéty
Elektromobilita otvára dvere dokorán aj pre nových a mimoriadne dravých hráčov. Vďaka už mnohoročnej stratégii čistejšieho ovzdušia v mestách a naň nadväzujúcej preferencii elektrického pohonu, sú dnes v tomto segmente mimoriadne ďaleko aj mnohé čínske automobilky. Za obdobného technologického priekopníka, ako bola svojho času Tesla, možno v Číne pokojne označiť ambicióznu značku Nio, špecializujúcu sa na elektromobily. O elektromobiloch sa vo všeobecnosti hovorí ako o veľkej príležitosti čínskych značiek dobyť európske trhy. Na druhej strane mnohí odborníci prichádzali s obdobnými úvahami už aj pred rokmi, teda ešte za čias zlatej éry spaľovacích motorov. Moderný automobilový priemysel sa začal v najľudnatejšej krajine sveta dynamicky rozvíjať len na konci 90. rokov minulého storočia  Postupne narastajúca ekonomická sila a veľký hlad obrovskej Číny po nových automobiloch, túto krajinu neskôr vystrelili do pozície najdôležitejšieho trhu našej planéty. Čínsky trh je aj dnes „zlatým prasiatkom“. Okrem domácich výrobcov to platí prakticky aj pre všetky ostatné renomované automobilky. Domáce, teda čínske značky, musia so zahraničnou konkurenciou logicky zvádzať nekompromisný boj. Na konci dňa už rozhodne nie je najdôležitejším kritériom priaznivá cena. Okrem toho, čínske značky postupne expandujú aj do iných častí sveta. Ako príklad čínskeho automobilového úspechu možno označiť koncern Geely. Ten dnes vlastní a kontroluje aj také ikony  automobilového priemyslu, ako je švédske Volvo či britský Lotus. Finálnu odpoveď na to či čínske automobilky vďaka elektromobilom už konečne dokážu preraziť aj Európe, nám dajú až najbližšie roky. Faktom ale je, že Číňania sa o úspech v Európe v nedávnej minulosti pokúšali už niekoľkokrát. Tieto snahy prakticky vždy skončili fiaskom.

Symbolom prvých pokusov čínskych značiek o prerazenie na starom kontinente sa už v začiatkoch aktuálneho tisícročia stala slabá, presnejšie povedané, katastrofálna bezpečnosť. Tesne za ňou nasledovala nekvalita, ktorú nevyvážila ani priaznivá cena. A čerešničkou na torte bolo povestné a veľmi drzé dizajnové kopírovanie iných automobilových ikon. Pri neskorších pokusoch a výraznom zlepšení to boli pre zmenu zbytočne veľké oči.

Čínski automobiloví pionieri v Európe

Landwind X-PeditioN: Značka Landwind je dnes súčasťou veľkého koncernu Jiangling Motor Holding a názorne reprezentuje citeľný progres čínskeho automobilového priemyslu. Mladá automobilka, ktorej korene siahajú do roku 1998, skúšala v Európe na začiatku nového milénia preraziť modelom X-Pedition. Kríženec SUV a offroadu vychádzal z licenčnej výroby aj u nás veľmi dobre známeho modelu Opel Frontera. Číňania tu ale vo výraznej miere šetrili na kvalite, ako aj použitých materiáloch. To sa logicky premietlo do bezpečnosti. Landwind X-Pedition v roku 2005 pri nárazových testoch rozbila organizácia ADAC. Výsledok testu bol z hľadiska bezpečnosti doslova katastrofálny a znamenal skorý koniec značky Landwind v Európe.

Brilliance BS 4 a BS 6: Na neblahú tradíciu značky Landwind v Európe onedlho nadviazala aj značka Brilliance. Rovnomenný koncern dnes, mimochodom, patrí vo svojej domovine rovnako k úspešných hráčom. V Európe ale značke Brilliance, konkrétne dvojici sedanov BS 4 a BS 6, zlomili väzy v roku 2007 opäť nárazové testy. Podľa dobovej metodiky EuroNCAP získali čínske modely v tých časoch zahanbujúcu jednu hviezdičku. Vylepšená verzia si o niečo neskôr polepšila na priemerne tri hviezdy. Nikoho asi veľmi neprekvapí, že modely Brilliance v Európe nezaujali a z nášho priestoru sa rovnako museli porúčať.

Shuanghuan Ceo: Po roku 2010 to v Európe skúšala aj značka s krkolomným názvom Shuanghuan. Mnohým automobilovým nadšencom tento názov dnes už prakticky nič nehovorí. Automobilka Shuanghuan totiž úplne zanikla v roku 2016. Dôvodom globálneho neúspechu bola možno práve absencia originálu. Číňania sa totiž aj v Európe snažili preraziť svojim SUV Shuanghuan Ceo. Už pri letmom pohľade naň bolo ale každému jasné, že ide o takmer identickú kópiu prvej generácie BMW X5. Proti tomuto počinu logicky protestovalo aj samotné BMW. Výsledkom bolo, že súd zakázal predaj modelu Ceo na území Nemecka.

Qoros 3: Ambiciózna automobilka Qoros bola založená v roku 2007. Na rozdiel od prvých čínskych priekopníkov, zvolil tento výrobca v Európe úplne odlišnú stratégiu. Značka Qoros prišla s vlastným a pohľadným dizajnom. Všetko v poriadku tu bolo aj na poli bezpečnosti. Qorosy patrili zároveň k najbezpečnejším modelom vo svojej kategórii. Automobilka mala totiž vo svojom tíme množstvo šikovných ľudí, ulovených z táborov renomovaných konkurentov. Experimentálnym európskym trhom pre túto značku sa stalo Slovensko. Aj napriek solídnym produktom so zaujímavou cenovkou, zaostali pôvodné predaje výrazne za očakávaniami vtedajšieho vlastníka značky, ktorým bol koncern Chery. Číňanom došla možno až príliš rýchlo trpezlivosť  značka svoju európsku púť nečakane skončila. Dnes sa Qoros ako nezávislá automobilka sústredí primárne na domáci čínsky trh.

Tí úspešnejší
Pre objektívnosť je nutné dodať, že nie všetky čínske automobilové pokusy o prerazenie na európskych trhoch skončili fiaskom. Napríklad v Taliansku a Bulharsku sa už roky relatívne dobre darí ďalšiemu čínskemu gigantovi. Reč je o značke, respektíve koncerne Great Wall, do ktorého portfólia patrí aj ambiciózna automobilka Haval. Od roku 2012 mal Great Wall na území Bulharska niekoľko rokov dokonca aj svoj vlastný výrobný závod. Ten ale už po piatich rokoch ukončil svoju prevádzku a skrachoval. V Taliansku sa vďaka šikovnému lokálnemu zastúpeniu drží aj značka Chery. A pozadu nie je ani Slovensko. Len nedávno tu začal vyvíjať aktivitu čínsky automobilový gigant Dongfeng. A ďalšia čínska akvizícia u nás už doslova klope na dvere. Tradičnú britskú značku MG dnes ovládajú Číňania. A britsko – čínsky projekt začne byť už onedlho aktívny aj u nás na Slovensku.