Turecká armáda mala už pred niekoľkými rokmi záujem vlastniť podobnú vojenskú techniku. Ich úsilie na nákup vyšiel nazmar, a tak sa obrátila na domácich výrobcov. Úlohy sa najlepšie zhostila spoločnosť Baykar Makina svojim modelom Bayraktar, ktorý operuje v stredných výškach. Prvá fáza vývoja prototypu Block A sa začala v roku 2007 a o dva roky neskôr už nasledovali letové skúšky. Výsledkom druhej fázy bol Bayraktar Block B (TB2), ktorý absolvoval svoj prvý let v apríli 2014.

Každý systém Bayraktar TB2 pozostáva zo šiestich lietadiel, dvoch pozemných riadiacich staníc, troch pozemných dátových terminálov, dvoch vzdialených video terminálov a pozemného podporného vybavenia. Baykar Real Time Imagery Transmission System (BGAM) poskytuje obrannému priemyslu riešenia prenosu a spracovania obrazu v reálnom čase, bez oneskorenia a za účasti viacerých používateľov súčasne. Systém automaticky ukladá všetky prenášané snímky do 30-minútových súborov. Operačné nasadenie TB2 zahŕňalo misie v Turecku proti Kurdom (od 2016), v občianskej vojne v Líbyi (od 2014) a aktuálne pri invázii na Ukrajine.

Foto: baykartech.com

Bayraktar TB2
Obsluha: diaľkovo traja operátori
Pohon: turbovrtuľový motor Rotax 912 s výkonom 100 koní
Dĺžka lietadla: 6,5 m
Rozpätie krídel: 12 m
Max. vzletová hmotnosť: 650 kg
Maximálna rýchlosť: 130 km/h
Akčný rádius: 150 km
Dosah komunikácie: 300 km
Objem nádrže na palivo: 300 litrov benzínu
Dostup: 7 315 m
Výdrž: 24 hodín s užitočným zaťažením 55 kg
Výzbroj: 4x inteligentná laserom navádzaná munícia vzduch – zem MAM-L a MAM-C
Vyrobených (2014 – začiatok roka 2022): cca 260 ks
Cena: v prepočte cca 20 miliónov €  za pozemnú riadiaca stanica a dve lietadlá

Aktuálne dron aktívne využíva okrem domovského Turecka aj Pakistan, Líbya, Ukrajina, Tukmenistan, Maroko či Etiópia. O jeho služby prejavili napríklad záujem aj Poľsko, Irak, Azerbajdžan … Novým modelom výrobcu, ktorý je v testovacej fáze, je Bayraktar Akinci B. Výrobca má do budúcnosti nasadiť aj model TB3, ktorý bude skladacími krídlami prispôsobený na autonómny vzlet a pristátie z lietadlových lodí. Užitočné zaťaženie už bude predstavovať 280 kg.

Mohlo by vás zaujať:

Vzdušný lovec si nájde korisť aj pod hladinou
Bezpilotný dron bude tankovať americké stíhačky
Svitá bezpilotným dronom na lepšie časy?