Koncept elektrického obytného prívesu ako z budúcnosti
Značka luxusných karavanov Airstream patriaca spoločnosti Thor Industries predstavila svoj nový koncept elektrického obytného prívesu. Exteriér pripomína elegantný vesmírny modul so zaoblenou lesklou karosériou, čiernymi tónovanými oknami, gradientnými prednými a zadnými svetlami a svetelnými pruhmi na bočných stranách. Interiér ovplyvnený modernou estetikou je rozdelený na spálňu, kuchyňu a obývačku a je vybavený televízorom, mikrovlnnou rúrou a chladničkou. Obytný automobil má vo svojich batériách 80 kilowatthodín energie, ktoré napájajú dvojicu elektromotorov (jeden na každom kolese), schopných vyprodukovať maximálny kombinovaný výkon 242 koní a krútiaci moment 179 Nm. Tieto elektromotory dokážu viac než len odbremeniť hnaciu sústavu ťažného vozidla; majú aj režim Move, ktorý umožňuje manévrovať eStreamom pomocou aplikácie na diaľku. Hoci technológia elektrickej asistencie je určite pýchou eStreamu, pohonné ústrojenstvo prívesu vyvinuté spoločnosťou ZF nie je ani zďaleka jediný zaujímavý prvok karavanu. Treba k tomu pripočítať 900-wattové solárne panely, ktoré dodávajú energiu spomínaným batériám, ako aj rôznym iným systémom. To umožňuje používateľom eStreamu zaobísť sa bez siete až dva týždne pri využívaní rôznych elektricky poháňaných zariadení karavanu. Patria medzi ne napríklad hlasovo ovládaná klimatizácia a osvetlenie eStreamu, ako aj kuchynské vybavenie. eStream bude mať v porovnaní s inými karavanmi tejto veľkosti zrejme pomerne vysokú cenu, no integrovaná hnacia sústava tohto modelu a veľkokapacitné batérie za to určite stoja.

Foto: nextech.sk

Hybrid e-bajku a skútra do každého terénu
A-Ride od spoločnosti Alpine Ridnig je elektrický skúter, ktorý pripomína e-bajk, ale nemá nijaké pedále. A-Ride má 1000 W motor a dostatok šťavy na zdolanie 30-percentného stúpania. K dispozícii je viacero jazdných režimov, aby ste zabezpečili, že vaša jazda bude v súlade s rýchlostnými limitmi. Skúter je vybavený kompletným bezpečnostným balíkom vrátane svetlometov, brzdových svetiel a blatníkov. Existuje aj menej výkonný 500 W variant. Batéria Panasonic poskytuje dojazd 80 km. Možno ju plne nabiť za 5 hodín a dokáže zrýchliť z nuly na 55 km/h v priebehu niekoľkých sekúnd. A-Ride sa ponúka v čiernom a bielom vyhotovení. Tento výkon sa však spája aj so zodpovedajúcou cenou. Zatiaľ čo 500 W verzia A-Ride príde s cenovkou 5475 USD, 1000 W variant bude stáť 5775 USD.

Foto: nextech.sk

Astronauti budú vyrábať leukoplasyt z vlastnej kože
Cestovanie do vesmíru prináša najrôznejšie komplikácie. Patrí medzi ne nedostatok jedla, vody, kyslíka či toxické prostredie. No sú tu aj veci, ktoré nemusia byť hneď smrteľné, ale môžu sa stať problémom v prípade núdze. Napríklad chýbajúci prístup k zdravotnej starostlivosti či liekom. Ak sa teda vo vesmíre zraníte, kolegovia budú mať len obmedzené možnosti, ako vám pomôcť. Experiment Nemeckej vesmírnej agentúry chce tento problém vyriešiť biotlačenými obväzmi vyrobenými z vlastných buniek astronauta. Zásobovacia misia SpaceX na Medzinárodnú vesmírnu stanicu, ktorá odštartovala koncom roka 2021, priniesla aj ručné zariadenie známe ako Bioprint FirstAid Handheld Bioprinter alebo skrátene Bioprint FirstAid. Zariadenie je navrhnuté tak, aby uchovávalo bunky astronautov, ktoré sú uložené do bioatramentu. V prípade zranenia by sa Bioprint FirstAid použil na aplikáciu obväzu na miesto zranenia takmer v reálnom čase. Biologický atrament sa zmieša s dvoma rýchlo tuhnúcimi gélmi a vytvorí pokrytie podobné sadre. Predchádzajúce technológie na vytváranie podobných štruktúr si vyžadovali objemné stroje a dlhší čas na vyzretie náplastí. Zariadenie Bioprint FirstAid je dostatočne malé na to, aby sa dalo držať v ruke, je úplne manuálne a nepotrebuje batérie ani iný vonkajší zdroj energie. Počas testov na ISS nebude zariadenie obsahovať žiadne bunky, namiesto toho v ňom budú fluorescenčné mikročastice, ktoré nahradia bunky. Hlavným cieľom týchto experimentov je otestovať schopnosť zariadenia tlačiť v prostredí s mikrogravitáciou a porovnať ju s výkonom v pozemskej gravitácii. Zistenia budú nielen informovať o budúcnosti tejto technológie vo vesmíre, ale poskytnú aj poznatky, ktoré by mohli byť  užitočné na Zemi. Použitie kožných náplastí zhotovených biotlačou na hojenie rán sa spája s menším rizikom odmietnutia, pretože náplasť bude obsahovať bunky cieľového pacienta. Je známe, že nízka gravitácia predlžuje čas potrebný na zahojenie zranení. Biotlač by tak mohla pomôcť počas dlhodobých vesmírnych misií, keď tradičný lekársky zásah nie je dostupný.

Foto: nextech.sk

Nové vozítko do mesta: Štvorkolesové elektrické cykloauto Frikar
Po tom, čo nórska spoločnosť Podbike získala finančné prostriedky vo výške 3,2 milióna eur a nazbierala predbežné objednávky, tvrdí, že svoje prvé elektrické cykloauto, známe ako Frikar, začne dodávať ešte tento rok. Do radu na rezerváciu prvého modelu tejto spoločnosti, ktorý sa dá predobjednať za štartovaciu cenu 6429 eur, sa postavilo viac ako 3400 ľudí. Frikar je jednomiestny, hoci údajne bude k dispozícii aj voliteľná detská sedačka, ktorá nahradí 160 l batožinového priestoru vozidla. V Európe je Frikar technicky klasifikovaný ako elektrobicykel, čo znamená, že jazdci môžu využívať cyklistické pruhy na rýchle razenie cesty v mestskej premávke. Frikar má funkčné pedále ako bicykel, hoci nie sú pripojené k reťazi alebo remeňu ako na typickom elektrobicykli. Namiesto toho poháňajú generátor a systém drive-by-wire, ktorý je pripojený k dvojici nábojových motorov v zadných kolesách. Rýchlosť modelu Frikar je technicky obmedzená na 25 km/h pre obmedzujúce európske predpisy platné pre elektrické bicykle. Zdá sa však, že spoločnosť našla dôvtipný spôsob, ako to obísť. Frikar používa tri motory/generátory, dva, ktoré fungujú ako elektronický prevod, a jeden, ktorý funguje ako asistenčný motor/elektronická brzda. Výkon asistenčného motora je obmedzený na 250 W trvalého výkonu a limit rýchlosti 25 km/h, zatiaľ čo výkon druhého motora zodpovedá vstupnému výkonu pedálového generátora, čím funguje ako prevod poháňaný ľudskou silou. Asistencia rýchlosti z batérie je obmedzená na 25 km/h. Pedálový generátor však nie je. Takže šliapaním do pedálov, a teda dodávaním energie vytvorenej ľudskou činnosťou, sa môže rýchlosť zvýšiť nad rámec asistenčnej rýchlosti v závislosti od rôznych faktorov – ako je sklon, výkon generátora, účinnosť a valivý odpor. Maximálna rýchlosť je však z bezpečnostných dôvodov obmedzená na 60 km/h. Batéria s kapacitou 877 Wh má menovitý dojazd
50 – 80 km a na väčší dojazd možno pridať druhú batériu. Batérie sa dajú nabíjať buď vo vozidle, alebo ich možno vybrať a nabiť mimo vozidla. Základná verzia Frikaru bude obsahovať štandardné prvky ako nastaviteľné sedadlo a pedále, balík svetiel vrátane smeroviek a jedno zrkadlo. Za príplatok 650 eur je však k dispozícii zlepšená verzia Plus, ktorá obsahuje vnútorné čalúnenie, ventilátor na vetranie, dve zrkadlá, bočné vrecká, vnútorné osvetlenie a alarm.

Foto: nextech.sk

Hypersonické „kozmické lietadlo“ s nulovými emisiami CO2
Inžinier Simon Ringer a jeho tím na Univerzite v Sydney spolupracujú s austrálskym startupom Hypersonix Launch Systems na kozmickom lietadle s nulovými emisiami. Bude vyrobené v Austrálii a bude lietať nadzvukovou rýchlosťou. Vývoj sofistikovaných 3D tlačiarní umožnil použitie aditívnej výroby na zhotovenie častí kozmického lietadla, ktoré sú pre let kritické. Bude ho poháňať prvý 3D tlačený motor scramjet (náporový motor so spaľovaním v nadzvukovom režime) na svete. Lietadlo s názvom Delta Velos bude poháňané štyrmi scramjet motormi spaľujúcimi zelený vodík a bude vypúšťať malé satelity na obežnú dráhu. Hypersonix pred uvedením verzie plnej veľkosti vyvinie sériu menších lietadiel na overenie koncepcie. Prvý z týchto projektov bude poháňaný jedným motorom scramjet s doletom 500 km a dal by sa použiť aj ako nadzvukový cieľový dron, aký sa zvyčajne používa pri výcviku posádok protivzdušnej obrany. Podľa výkonného riaditeľa Hypersonix Davida Waterhousea jediné emisie lietadla bude tvoriť vodná para. Zámerom je uviesť začiatkom roka 2023 na trh trojmetrový orototyp DART AE ako prvú kompletnú hypersonickú platformu z vysokoteplotných zliatin zhotovenú 3D tlačou.

Foto: nextech.sk

Ultra realistický 3D monitor, ktorý by chcel každý
Spoločnosť Brelyon, spin-off známeho MIT, predstavil na veľtrhu CES 2022 obrazovku Ultra Reality, ktorá v podstate zmenšuje 122-palcový 3D displej na 32-palcový monitor a používa niekoľko šikovných vizuálnych trikov, aby to vyzeralo, akoby ste sa pozerali na obrovskú obrazovku zo vzdialenosti približne 1,5 metra. Používateľ má pocit, akoby sedel pred obrovskou náhlavnou súpravou VR, ale namiesto toho, aby si ju nasadil, pozerá na displej z krátkej vzdialenosti.  Konkávna obrazovka vyplní jeho zorné pole podobne ako veľký zakrivený herný monitor, ale úplne nezakrýva vonkajší svet, ako to robí väčšina VR headsetov. Produkt by sa dal charakterizovať ako hybrid monitora a nositeľného zariadenia VR, ale v skutočnosti je to nová kategória, ktorá leží niekde medzi nimi. Najpôsobivejšou časťou environmentáldispleja Ultra Reality sú však jeho realistické hĺbkové efekty, ktoré umožňujú niektoré superpokročilé techniky kompozície obrazu. „Väčšina súčasných 3D obrazoviek simuluje hĺbku pomocou objemných stereoskopických náhlavných súprav alebo okuliarov, ktoré oklamú vaše oči, aby uverili, že vidia 3D obraz,“ hovorí zakladateľ a generálny riaditeľ Barmak Heshmat. „Brelyon vynašiel nový druh optickej technológie pre Ultra Reality, ktorá rieši problém monokulárnej hĺbky a otvára novú éru 2D a 3D displejov podobných holodecku, ktoré majú nahradiť tradičný stolový monitor.“ Hoci technológia Brelyonu je nepopierateľne pôsobivá, má ešte ďaleko k tomu, aby nahradila existujúce stolové monitory. Predovšetkým je trochu objemná v porovnaní s dnešnými tenkými monitormi. Navyše je aj neúmerne drahá. Presné informácie o cenách síce nie sú k dispozícii, ale Heshmat naznačuje, že monitor so zobrazovacou technológiou Brelyonu v súčasnosti stojí okolo 5000 dolárov.

Foto: nextech.sk

Umelá klobása vypestovaná z buniek celebrity
Spoločnosť BiteLabs vyrába „jemné remeselné salámy z mäsa, ktoré bolo laboratórne vypestované zo vzoriek tkanív celebrít,“ uvádza spoločnosť na svojej webovej stránke. Dnes produkcia mäsa in-vitro ponúka vysoko kontrolovateľnú produkciu mäsa bez týrania zvierat, odpadu a environmentálnych dôsledkov priemyselného poľnohospodárstva. No tento proces môže ponúknuť oveľa viac ako repliky hovädzieho a bravčového mäsa, tvrdí BiteLabs. Spoločnosť by chcela zbierať svalové kmeňové bunky od celebrít a potom ich premeniť na salámu. Spoločnosť propaguje najmä environmentálne výhody konzumácie a píše, že „výroba mäsa celebrít vyžaduje menej ako 1 percento pôdy potrebnej na tradičné poľnohospodárstvo“. Napriek tomu sa zdá, že zatiaľ neboli veľmi úspešní pri zapájaní hviezd do projektu. V roku 2020 skupina amerických vedcov vyrobila niekoľko kusov ľudského mäsa na výstavu v londýnskom Múzeu dizajnu. Tím navrhol takisto súpravu typu „urob si sám“, ktorú by ste mohli použiť doma, aby ste otreli vzorku o vlastnú tvár a potom ju naniesli na vopred vypestované lešenia z mycélia húb. Približne po troch mesiacoch inkubácie by ste mohli jesť samého seba. „Nepropagujeme ,jedenie seba‘  ako realistické riešenie, ktoré pokryje ľudskú potrebu bielkovín,“uviedli vtedy vedci. „Skôr si kladieme otázku: aké obete by sme museli  podstúpiť, aby sme mohli pokračovať v konzumácii mäsa takým tempom, ako to robíme? Kto si v budúcnosti bude môcť dovoliť zvieracie mäso a kto nemusí mať inú možnosť ako kultivovať mäso zo seba?“ Samotný proces je teda tá jednoduchšia časť. Ťažšie bude nájsť celebrity, ktoré sú ochotné premeniť svoje bunky na klobásy.

Foto: nextech.sk

Mohlo by vás ešte zaujať:

Tak toto nevyšlo: Najväčšie technologické prepadáky
Tardigrade: Svieži koncept prvého lunárneho motocykla
Kvantová nadvláda. Roky vtesnané do dní