Break.sk
  • Lifestyle
  • Zaujímavosti
  • Autá
  • Šport
  • Cestovanie
  • Gastro
  • Techno
No Result
View All Result
  • Lifestyle
  • Zaujímavosti
  • Autá
  • Šport
  • Cestovanie
  • Gastro
  • Techno
No Result
View All Result
Break.sk
No Result
View All Result
Domov Zaujímavosti Military

Zbrane 2. svetovej vojny: Legenda menom Lavočkin La-7

Zbrane 2. svetovej vojny: Legenda menom Lavočkin La-7

Od sovietskeho konštruktéra Semiona A. Lavočkina armáda požadovala zvýšenie doletu stíhačky La-5. Výsledkom bola nielen zmena dizajnu, ale po skočení tzv. „duralovej krízy v ZSSR“ aj výmena základnej konštrukcie z drevenej na kovovú. Odľahčené lietadlo navyše unieslo viac paliva. Vo vojnových časoch sa prísne dbalo na zjednodušenie a zefektívnenie výroby.

Jednomiestny dolnoplošník  s klasickým zaťahovacím podvozkom vznikol koncom roku 1943. Trup bol vyrobený ako celodrevená pološkrupina, iba motorové lôžko bolo z oceľových trubiek a prednú časť trupu kryli plechové odnímateľné panely. Poťah bol z lisovanej sibírskej brezovej preglejky nasýtenej umelými živicami. Chvostové plochy boli celodrevené a trojlistová kovová vrtuľa hydraulicky nastaviteľná. Kabína bola dostatočne pancierovaná a pilot mal v kyslíkovom systéme zásobu na jeden a pol hodiny. Na frontovú oblohu  nové „sedmičky“ doleteli na jar 1944, a rýchlo si získali obľubu sovietskych pilotov. Tí mali v rukách stoje porovnateľné s lietadlami protivníka. La-7 mal vysokú manévrovateľnosť a silnú výzbroj. Obrat o 360° zvládol 19 až 21 sekúnd. Riadenie však bolo odlišné od západných stíhačiek. Síce poskytovalo väčšiu flexibilitu,   ale na oplátku vyžadovalo väčšiu pozornosť pilota.

Najbližšie na vlastné oči môžete zrekonštruovaný La-7 vidieť v Leteckom múzeu v pražských Kbeloch.  Svojho času slúžilo v 1. československej kombinovanej leteckej divízii. Ďalší stroj nájdete v Ústrednom múzeu letectva v Monine v Moskve.

Foto: wikipédia / Latitude – Khimki

Lavočkin La-7
Výroba: v rokoch 1944 – 1945
Rozmery: dĺžka 8,64 m, rozpätie krídel 9,80 m, výška 2,60 m
Hmotnosť: prázdneho stroja 2 638 kg, vzletová 3 265 kg,
Pohon: dvojhviezdicový vzduchom chladený 14V Švecov AŠ-82FN s výkonom 1 361 kW (1 850 k)
Nádrž: tri pancierované s celkovým objemom 466 litrov
Rýchlosť: cestovná 632 km/h (vo výške 5 000 m) ,maximálna 660 km/h (vo výške 6 500 m)
Dolet: 630 km
Dostup: 10 500 m
Výzbroj: 2–3× kanón ŠVAK kalibru 20 mm,  50 kg bômb alebo 6× neriadené strely RS-82
Vyrobených: 5753 kusov
Verzie: La-7TK, La-7R, La-7PVRD, La-7/M-71, La-7UTI

Mohlo by vás zaujať:

Zbrane 2. svetovej vojny: Prvý prúdový bombardér Arado Ar 234 Blitz
Zbrane 2. svetovej vojny: Britské Mosquito štípalo Nemcov ako besné
Zbrane 2. svetovej vojny: Postrach pozemných cieľov, Hawker Typhoon

Aktuálne číslo

Najčítanejšie

  • Ako semeno prospieva ženskej duši… prehltnúť či vypľuť?

    Ako semeno prospieva ženskej duši… prehltnúť či vypľuť?

    0 zdieľaní
    Share 0 Tweet 0
  • Sexturizmus: Kde si môžete skvele užiť, čo telo ráči?

    0 zdieľaní
    Share 0 Tweet 0
  • (Ne)bezpečné lipómy: Do akej miery je tuková hrčka nebezpečná?

    0 zdieľaní
    Share 0 Tweet 0
  • Alexandra Wallachová

    0 zdieľaní
    Share 0 Tweet 0
  • Svet drahých a luxusných cigár. Koľko stoja najdrahšie?

    0 zdieľaní
    Share 0 Tweet 0

Partneri

logo Žilinský Večerník
logo Publishing House
logo Nový Čas Nedeľa
Facebook Pagelike Widget
Break.sk

BREAK © 2024 PUBLISHING HOUSE, a. s.

Užitočné odkazy

  • Inzercia
  • Cenník
  • Etický kódex
  • Štatút
  • Predplatné

Sociálne médiá

No Result
View All Result
  • Lifestyle
  • Zaujímavosti
  • Autá
  • Šport
  • Cestovanie
  • Gastro
  • Techno

BREAK © 2024 PUBLISHING HOUSE, a. s.