Nemilosrdne zaútočila a pre pandemické opatrenia sťažila fungovanie tisíckam prevádzok. V spleti nedostatočnej štátnej pomoci sa predsa len našla spoločnosť, ktorá sa počas oboch vĺn pandémie snažila pomôcť fungovaniu našich obľúbených gastro prevádzok. Tie neboli personálne ani technicky pripravené na donášku jedál a všetkých dobrôt až na naše stoly. Reštaurácie tak vďaka donáškovej službe Wolt o svojich klientov úplne neprišli. O tom, ako sa spoločnosť Wolt etablovala na slovenskom trhu, prečo majú klienti radi ich spoľahlivý, rýchly a výnimočný zákaznícky servis a ako sa snažia podporovať gastro prevádzky, sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom spoločnosti Tomášom Beniakom.
Pán Beniak, na post riaditeľa Woltu ste nastúpili vo februári tohto roku. Prečo ste si vybrali práve túto spoločnosť a aká je vaša filozofia?
V čase, keď som prišiel do Woltu, sa práve začínal tvoriť lokálny tím. Na začiatku nás bolo, myslím, sedem. Keď som si predstavil ten obrovský potenciál, ktorý Wolt na Slovensku má, tak som jednoducho chcel byť toho súčasťou. Príležitostí byť pri takom zásadnom raste firmy na Slovensku nie je veľa, a k tomu v pozícii riaditeľa. Znamenalo to pre mňa veľkú výzvu a mimoriadne ma to motivovalo. Wolt mi plne sedí aj svojou kultúrou a hodnotami, takže rozhodnutie bolo nakoniec rýchle. Moja filozofia v tíme je jednoduchá. Snažím sa, aby sme všetci v tíme jasne rozumeli, aké máme ciele a prečo ich máme. Náš tím je naozaj super a má moju plnú dôveru. Veľmi pozorne si vyberáme nových členov, ktorí potom sami tvoria riešenia, ako tieto ciele dosiahnuť, čo ultimatívne vedie k ich rýchlemu profesionálnemu rastu.
V Česku zaznamenal Wolt obrovský úspech. Je z pohľadu Woltu perspektívnym trhom aj Slovensko?
Určite áno, úplne samostatný slovenský tím je toho dôkazom, potrebovali sme ľudí priamo tu, aby sme dokázali čo najlepšie využiť potenciál trhu. Potenciál vidím veľký, rovnako ako priestor na ďalší rast – zatiaľ sme zasiahli iba vrchol ľadovca. Aktuálne Wolt pôsobí v siedmich mestách: Bratislave, Košiciach, Banskej Bystrici, Nitre, Trnave, Žiline a Prešove. Tento rok pribudnú určite ešte ďalšie. Po našej službe je aktívny dopyt nielen od zákazníkov, ale aj zo strany reštaurácií a ďalších maloobchodných prevádzok. Veľký záujem o spoluprácu vidíme aj na strane kuriérov, ktorí si môžu veľmi pekne a flexibilne zarobiť alebo privyrobiť.
Aké sú vaše najväčšie priority?
Chceme sa stať jednotkou na trhu v oblasti okamžitej donášky, to znamená donášky čohokoľvek, čo sa zmestí do kufra auta alebo do tašky kuriéra do 30 minút. Chceme byť prístupní čo najväčšiemu počtu zákazníkov a reštaurácií alebo obchodníkov. Na čom si však zakladáme, je, aby bola kvalita našich služieb vždy na 100 %, za každých okolností. Najbližšie obdobie by sa malo pre nás niesť v znamení rýchleho, ale udržateľného rastu. Cieľom je rásť zodpovedne s ohľadom na udržateľnosť, ekológiu a zdraviu prospešné riešenia.
V čom je Wolt iný ako bežné donáškové služby a prečo by sa mal klient rozhodnúť pre ponuku vašich služieb?
Pretože to, na čo si dávame naozaj záležať, je pozitívna skúsenosť zákazníka a niekedy napríklad nerobíme rozhodnutia na základe ekonomickej výhodnosti, ale práve zákazníckej skúsenosti. Náš čas donášky je prísne nastavený na 30 minút. Preto vám napríklad nedoručíme jedlo z reštaurácie z úplne opačného konca mesta. Rovnako si zakladáme na kontakte a podpore našim zákazníkom, ktorým na otázky odpovedáme priemerne do minúty a máme skvelú spätnú väzbu. Je pre nás dôležité, aby všetci naši partneri boli spokojní – reštaurácie či obchodníci, kuriéri a zákazníci. Naozaj sa snažíme, aby ste po použití Woltu, alebo ako to niekedy my voláme „Woltovaní“, odchádzali spokojní. Na základe hodnotenia zákazníkov vidíme, že sa nám to darí.
Prostredníctvom služby Wolt si ľudia kúpia už nielen jedlo, ale aj potraviny, kvety, alkohol a v niektorých mestách dokonca aj knihy. Kam až má Wolt ambíciu sa rozširovať?
Ambície v tejto oblasti máme veľké. Chceme, aby si jedného dňa mohol náš používateľ vytiahnuť telefón z vrecka a v aplikácii Wolt našiel všetko, čo v bežnom obchodnom dome, teda od jedla, potravín, kníh, cez elektroniku, módu a ďalšie produkty. Vyberie si, objedná a do 30 minút má produkt v rukách.
Jednou zo základných čŕt Woltu je práve extrémna rýchlosť. Je možné pri takej rýchlosti zachovať aj kvalitu služieb? Nevylučuje sa vzájomne rýchlosť a kvalita?
Vôbec nie, práve naopak. Rýchlosť v tomto prípade zaručuje kvalitu. Vo svete donáškových služieb je hlavným ukazovateľom kvality čas – ako dlho musí zákazník čakať. V prípade donášky jedla sú na to dva dôvody – čerstvosť jedla a či príde teplé, ale aj to, že zákazník je v momente objednávky často už hladný a nechce čakať ďalšiu hodinu, v niektorých prípadoch dokonca aj viac. Našou snahou je dostať jedlo k zákazníkovi čo najskôr a vtedy sú všetci spokojní. Samozrejme, stane sa, že sa vyskytne cestou nejaký problém, ale tam prichádza práve naša zákaznícka podpora, na ktorú som veľmi pyšný. Zákazník vie jedným kliknutím napísať na našu zákaznícku podporu a rýchlo vyrieši akýkoľvek problém s reálnym človekom, ktorý mu odpovie v priemere do jednej minúty.
Poskytujete aj množstvo pracovných príležitostí, prečo by mali pracovať ľudia práve pre Wolt a nie napríklad pre konkurenciu?
Wolt je na Slovensku mladá firma s obrovským potenciálom a možnosťou učiť sa. Toto hovorí za všetko, pretože s rastom nás čakajú nové, veľké a zaujímavé výzvy, ktoré budú aj náš tím posúvať profesionálne veľmi vpred a vidíme to už teraz. Ak chcete byť pri tom, myslím, že neexistuje lepší čas, otvorených máme aktuálne niekoľko pozícií.
- Wolt je technologická spoločnosť
- založená v roku 2014
- úspešne pôsobí už vo viac ako 23 krajinách a viac ako 180 mestách
- má viac ako 11 miliónov registrovaných používateľov
- využíva moderné používateľské prostredie a kladie dôraz na kvalitu ponúkaných služieb
- Wolt prináša zákazníkom mimoriadnu rýchlosť donášky jedla, najnovšie aj potravín, kvetov, kníh a ďalšieho tovaru, a to do 30 minút
- platforma umožňuje veľmi ľahko objavovať najlepšie reštaurácie, obchody s potravinami a ďalšie miestne obchody s doručením do vášho domova alebo kancelárie
Aktuálne Wolt pomerne rýchlo expandoval do viacerých miest na Slovensku. Pomohla jeho rozvoju sčasti pandemická situácia alebo to bola pôvodná obchodná stratégia?
Aj bez ohľadu na pandemickú situáciu sme chceli rásť a trend rýchlo sa zvyšujúceho záujmu o donáškové služby sme videli vo všetkých krajinách už pred pandémiou. Samozrejme, situácia, ktorá nastala, o niečo urýchlila celý proces, ale na rast sme boli pripravení aj v „normálnom“ režime. Dôležité bolo ustáť situáciu, udržať kvalitu služieb a byť dobrým partnerom pre reštaurácie, ktoré sa ocitli v mimoriadne ťažkej situácii. To sa nám na základe odozvy od mnohých prevádzkarov, ale aj zákazníkov podarilo, za čo patrí veľká vďaka celému tímu.
Ako vyzerala vaša spolupráca s reštauráciami počas pandémie? Vieme, že ste sa ich obmedzené možnosti podnikania snažili maximálne podporovať.
Gastro prevádzky naozaj prežívali veľmi ťažké chvíle a my sa úprimne tešíme, že sa situácia aktuálne zlepšuje a budú sa môcť nadýchnuť. Sme si navzájom partnermi a aj pre nás je kľúčové, aby sa reštauráciám darilo. Snažíme sa preto o čo najprospešnejšie partnerstvo, a to maximálne v rámci našich možností. Na protipandemické opatrenia sme reagovali viacerými krokmi. Vytvorili sme možnosť bezkontaktného doručenia jedla pre zákazníkov a pre reštaurácie ponúkli tzv. balík pomoci. V rámci neho sme znížili naše provízie za objednávky na osobné vyzdvihnutie až na 0 %. Reštaurácia vďaka tomu mohla využiť pre objednávanie našu platformu, našu zákaznícku podporu a neplatila za to žiadny poplatok, mohla využívať všetky výhody od marketingu až po jednoduchú a rýchlu objednávku. Znížili sme aj ceny doručenia a zaviedli možnosť prepitného pre reštaurácie, rovnako bez provízie. Na prepitnom pre reštaurácie sa vyzbieralo viac ako 20-tisíc eur. Znížili sme aj výšku minimálnej objednávky a naopak, zvýšili odmeny pre zákazníkov, s cieľom sprístupniť svoju službu čo najväčšiemu počtu zákazníkov a zvýšiť tak počet objednávok na strane reštaurácií.
Máte aj vy blízko ku gastronómii?
Veľmi! Varenie som vždy miloval, rovnako ako dobré jedlo. Som dosť veľký jedák a musím sa aj kontrolovať, môj rekord sú tri pizze na jedno posedenie. Vo Wolte využívam našu službu veľmi často a je to super, lebo môžem stále objavovať nové reštaurácie po celom Slovensku. Keď s tímom spúšťame nové mesto, tak si objednáme z každej reštaurácie, ktorú máme v tom momente v ponuke a skúšame. Na túto časť našej roboty sa vždy veľmi teším!
Pripravujete nejaké novinky pre klientov? Čo by ste im odporučili?
Máme rozpracovaných viacero nových funkcií, napríklad nové platobné metódy a neustále vylepšujeme našu mobilnú aplikáciu aj web, v Bratislave a v Košiciach rozširujeme rozvozové zóny. Okrem toho sme len prednedávnom rozbehli novú spoluprácu s kníhkupectvom Martinus, vďaka ktorej si v niektorých mestách už môžete vybrať na Wolte aj knihu, ktorú máte po objednaní do 30 minút v rukách. Odporúčam vyskúšať!
Tomáš Beniak, generálny riaditeľ spoločnosti Wolt na Slovensku
- absolvoval štúdium filozofie v Holandsku.
- po ukončení štúdia sa venoval učeniu morálnej filozofie na vysokej škole v Bratislave
- viedol marketing a online predaj pre slovenskú textilnú značku Favab
- viedol neziskové projekty v organizácii LEAF
- spoluzakladateľ rozvojového komunitného programu pre talentovaných profesionálov
- country manažér pre HubHub Slovakia
- vo voľnom čase sa venuje športu, behu a cvičeniu na hrazde
- je fanúšikom kníh z oblasti biznisu, biografie a filozofie
- do práce sa snaží chodiť pešo alebo na bicykli, chce tak prispievať aspoň čiastočne k zlepšeniu stavu životného prostredia, aj keď ako sám hovorí: „vždy sa dá robiť viac“
Vyspovedali sme viacero zaujímavých ľudí:
Majster kulinárskeho remesla Filip Ondrušek: Láska ide cez žalúdok
Ľubomír Souček: Účasť na hrách je česť, víťazstvo je výnimočná vec
Ondrej Kubovič: Útoky hackerov sú ako hra na mačku a myš