V roku 2021 si ŠKODA AUTO pripomína 120 rokov svojich športových aktivít. Túžba  vyskúšať československý výrobok v medzinárodnom porovnaní, ako aj snaha overiť životnosť sériových dielov a propagovať vozy automobilky v zahraničí viedli k stavbe športového derivátu vozu ŠKODA 1101 „Tudor“ (1946). Nový pretekársky voz ŠKODA Sport dostal odľahčený podvozok typu ŠKODA 1101. Kvôli malej výške muselo byť upravené rozmiestnenie agregátov. Bola zmenená aj poloha riadenia a pedálov. Auto dostalo nízku otvorenú dvojsedadlovú karosériu, ručne vyrobenú z hliníkového plechu. Palivová nádrž bola presunutá za sedadlá, dodávku paliva zabezpečovalo elektrické čerpadlo. Maska dostala päticu rebier, rovnako ako u modernizovaných sériových áut, a dva svetlomety. Model Sport využíval hlavne sériové diely Tudorov, vrátane českej 12V elektroinštalácie PAL alebo pneumatík Barum.

Foto: skoda-storyboard.com

Boli vyrobené dva kusy vybavené motorom 1,1l v modrom laku. Jeden voz, určený pre štarty v triede do 1500 cm³, bol vybavený Rootsovým kompresorom, s ktorým dosahoval výkon 56 koní. Auto bez kompresoru, určené pre skupinu do 1100 cm³, malo výkon 42 koní.Pre štart v Le Mans bolo potrebné urobiť niekoľko úprav súvisiacich s vytrvalostným charakterom preteku. Vybrané bolo auto bez kompresoru, ktoré bolo na základe vtedajších  skúseností a francúzskych predpisov prepracované. Jeho rázvor bol zväčšený o 180 mm, po stranách masky pribudli dva prídavné svetlomety a voz dostal lak v národných farbách. Kvôli  symetrii bol doplnený štítok u spolujazdca, a na pretek osadené pneumatiky Michelin.

Foto: skoda-storyboard.com

Plne natankovaný voz vybavený náradím a náhradnými dielmi (len tie sa mohli počas preteku použiť na opravy) vážil stále vynikajúcich 700 kg. Pod prednou kapotou pracoval osvedčený vodou chladený štvorvalec s objemom 1089 cm3, ktorý vďaka ďalším úpravám dával výkon 50 k (37 kW) pri 5200 min-1. Na vtedy bežné pretekárske palivo (zmes benzínu, etanolu a acetónu) dosahovala ŠKODA Sport rýchlosť až 140 km/h pri spotrebe cca 12 litrov na 100 km. Na plnú nádrž sa dalo jazdiť štyri hodiny, takže pretekári Václav Bobek a Jaroslav Netušil odjazdili citeľne dlhšie úseky ako ich konkurencia.

Foto: skoda-storyboard.com

Pretek 24 h Le Mans bol odštartovaný 24.6. 1950 o 16:00 hod klasickým spôsobom – vozy na jednej strane dráhy, jazdci na druhej a poklusom, kto skočí za volant skôr. Českým továrenským jazdcov sa už od štartu darilo veľmi dobre. Po 13-tich hodinách, v 121. kole, ale voz stratil výkon a musel z nádejne rozbehnutého preteku odstúpiť. Kvôli maličkosti – prasnutej poistke piestneho čapu. Dovtedy si posádka viedla skvele. S priemernou rýchlosťou 126 km/h sa prebojovala na 2. miesto triedy do 1100 cm3. Pôsobivé bola aj jej 5. miesto v celkovom priebežnom hodnotení podľa koeficientu výkonnosti. V ďalšom ročníku Le Mans sa už Škoda na štarte z politických dôvodov neobjavila, a tak môžeme len tipovať, ako by sa jej darilo, nebyť technickej poruchy.

Mohlo by vás zaujať:

Klenot z múzea: Laurin & Klement RK/M (1921)
Kombi, o ktorom ste pravdepodobne ešte nepočuli
Príbehy menej známych modelov: Agromobil