Break.sk
  • Lifestyle
  • Zaujímavosti
  • Autá
  • Šport
  • Cestovanie
  • Gastro
  • Techno
No Result
View All Result
  • Lifestyle
  • Zaujímavosti
  • Autá
  • Šport
  • Cestovanie
  • Gastro
  • Techno
No Result
View All Result
Break.sk
No Result
View All Result
Domov Autá

Kutlové auto: Komunistov sen – Tatra 613

Značka Tatra založená v roku 1950 je jednou z najstarších výrobcov automobilov na svete. Dnes sa český výrobca z moravskej Kopřivnice špecializuje výhradne na výrobu nákladných automobilov so špičkovými terénnymi schopnosťami. V minulosti však bola Tatra významným hráčom aj na poli luxusných osobných vozidiel. V 30. rokoch minulého storočia bol mimoriadne nadčasový napríklad aerodynamický model Tatra 77. Tí skôr narodení budú mať v živej pamäti určite aj model 603, ktorý vo svojej dobe zniesol dokonca porovnávanie aj so západnými luxusnými značkami na čele s Mercedes-Benz.

Imidž v znamení pýchy aj prekliatia
V 60. rokoch minulého storočia začala Tatra pracovať na úplne novom nástupcovi modelu 603. Pokračovateľ tradície osobných limuzín s logom Tatra dostal označenie 613 a naoko vznikal na čistom hárku papiera. Nevídanou vecou bol v tom čase určite nadčasový dizajn tohto modelu. Pod ladné krivky „šesťstotrinástky“ sa prekvapivo podpísala prestížna talianska karosáreň Carrozzeria Vignale. V útrobách nového modelu v sériovej podobe predstaveného v roku 1974 sa objavil tradičný vzduchom chladený 8-valec. Oproti modelu 603 sa zdvihový objem V8 zvýšil na 3,5 litra, čím vzrástol aj maximálny výkon na v tých časoch špičkových 168 koní. Lepšiu ovládateľnosť a vyváženejšie jazdné vlastnosti prinieslo nové uloženie motora posunuté priamo nad zadnú nápravu. Limuzína s logom Tatra dosahovala v počiatkoch maximálnu rýchlosť až 190 km/h. Tatra 613 tak v tomto smere vo svojej dobe nemala na československých cestách prakticky žiadnu priamu konkurenciu. Ergonomicky prepracovaný interiér ponúkal ešte väčší komfort, ako aj nadštandardné priestorové pomery. Celkový dojem vo finále kazili len mnohé lacno pôsobiace ovládacie prvky známe aj z dobových modelov značky Škoda. A tu sa niekde začína aj strmý pád limuzíny pre vyvolených. Tatra postupom času začala strácať dych a viac už nedokázala konkurovať modelom spoza železnej opony. Limitujúci faktor predstavovala aj výbava vozidla. Typickým príkladom spomenutého je dnes taká obyčajná vec ako klimatizácia. Tú na rozdiel od noblesnej Tatrovky mali v neskoršom období už „západné“ modely z nižších tried. Žiadaným vývozným artiklom sa aj preto model 613 nikdy nestal. Porevolučné zmeny poslali luxusnú Tatru definitívne na druhú koľaj. Automobil po technickej stránke už nemohol konkurovať cenovo dostupnejším konkurentom zo západu. Sekundárny záujem oň medzi domácimi znižoval aj práve kontroverzný imidž s neodmysliteľnou nálepkou auta pre vyvolených.

Foto: Tatra

Labutia pieseň v podaní českého premiéra
O zázrak sa Tatra pokúsila ešte v roku 1995. Naoko nový model Tatra T700 bol vo finále vlastne len ďalšou, i keď pomerne zásadnou modernizáciou pôvodného modelu 613. O záchranu veľmi dlhej tradície osobných automobilov z Kopřivnice sa symbolicky snažil aj vtedajší český premiér Miloš Zeman. Model Tatra T700 využíval na oficiálnej úrovni štátnickej limuzíny počas celej doby svojho funkčného obdobia, ktoré sa skončilo v roku 2002. Model 613, resp. T700 sa tak s najväčšou pravdepodobnosťou stal posledným osobným automobilom s logom Tatra. Celkovo sa od roku 1974 vyrobilo len necelých 10-tisíc kusov, čo v dnešnej dobe činí z Tatry 613 žiadaný zberateľský artikel.

Mohlo by vás zaujať:

Kombi, o ktorom ste pravdepodobne ešte nepočuli
Kultový vírus menom S2k … alebo Honda S2000
Kultové auto: Volvo 850 T-5R

Aktuálne číslo

Najčítanejšie

  • Ako semeno prospieva ženskej duši… prehltnúť či vypľuť?

    Ako semeno prospieva ženskej duši… prehltnúť či vypľuť?

    0 zdieľaní
    Share 0 Tweet 0
  • Sexturizmus: Kde si môžete skvele užiť, čo telo ráči?

    0 zdieľaní
    Share 0 Tweet 0
  • (Ne)bezpečné lipómy: Do akej miery je tuková hrčka nebezpečná?

    0 zdieľaní
    Share 0 Tweet 0
  • Penis kontra vagina. Za všetkým stojí magické číslo – 14,8 centimentra

    0 zdieľaní
    Share 0 Tweet 0
  • Dovolenka bez zábran

    0 zdieľaní
    Share 0 Tweet 0

Partneri

logo Žilinský Večerník
logo Publishing House
logo Nový Čas Nedeľa
Facebook Pagelike Widget
Break.sk

BREAK © 2024 PUBLISHING HOUSE, a. s.

Užitočné odkazy

  • Inzercia
  • Cenník
  • Etický kódex
  • Štatút
  • Predplatné

Sociálne médiá

No Result
View All Result
  • Lifestyle
  • Zaujímavosti
  • Autá
  • Šport
  • Cestovanie
  • Gastro
  • Techno

BREAK © 2024 PUBLISHING HOUSE, a. s.