Bratislavčan momentálne študuje na univerzite ETH v Zürichu a už si stihol na prestížnom podujatí Formula Student Germany vytvoriť poriadne renomé. Spýtali sme sa ho na jeho úlohu v tíme, najnovšie pôsobenie a ako si predstavuje svoju budúcnosť v oblasti robotiky.

Na čom momentálne pracujete? Je pravdou, že ste zakotvil v novom tíme?

V novom tíme som začal po ukončení mojej stáže v Singapure. Nastúpil som na pozíciu CTO, Software. Moja úloha bola zabezpečiť, aby všetky autonómne funkcie auta fungovali a boli dostatočne otestované. Tohtoročný tím bol o niečo väčší, okolo 16 študentov, a mojou úlohou bolo taktiež organizácia a uprednostňovanie medzi rozdielnymi problémami. Po dlhých problémov s hardvérom sme nakoniec boli schopný odjazdiť dostatočne množstvo autonómnych kilometrov. Tento rok sme sa zúčastnili dvoch eventov. Ako prvý bol Formula Student Italy, kde sme, ako prvý tím v histórii Formula Student dosiahli plný počet bodov 1000/1000 a taktiež sme si doplnili potrebnú motiváciu po veľmi dlhých problémoch s autom. Po ďalšom mesiaci, v Auguste, sme sa zúčastnil sveto znamej Formula Student Germany. Napriek očakávaniam, sme nemali žiaden väčší problém počas pretekov a boli sme schopný splniť všetky predsavzatia ,ktoré sme si dohodli na začiatku sezóny. Teda skončiť všetky disciplíny a maximalizovať dosiahnute body.

Juraj Kabzan. Foto: archív J.K.

Dosiahli ste ale vyššie ciele však?

Áno. Po náročných pretekoch môžem s radosťou oznámiť, že sme aj po druhy rok vyhrali štyri zo šiestich disciplín, čiže sme skončili prvý v nasej kategórii. Tento rok AMZ pokorilo aj ďalší rekord, po prvý rok jeden tím vyhral dve kategórie. AMZ Electric vyhralo elektrickú kategóriu a AMZ Driverless vyhralo driverless kategóriu.

Formula StudentGermany je prestížna súťaž s obrovskou konkurenciou, aké sú jej pravidlá?

Presne tak. Formula StudentGermany (FSG) je medzinárodná dizajnová súťaž pre univerzitných študentov. Tímy z celého sveta majú za úlohu postaviť jednomiestne vozidlo vo formula štýle s elektrickým alebo spaľovacím pohonom. Minulý rok rok bola prvýkrát možnosť taktiež pridať autonómne prvky a pretekať v novej kategórii Driverless s označením FSG-D. Okrem technických aspektov áut musia prísť tímy s originálnym potenciálnym biznis plánom a marketingovými konceptmi pre veľkovýrobu týchto áut. Každá formula je ohodnotená automobilovými expertmi a dostane určitý počet bodov. Tím s najväčším počtom bodov zo všetkých disciplín vyhrá FSG-D. To pozostáva zo statických a dynamických disciplín. Dynamické obsahujú trackdrive – preteky na vopred neznámej trati, kde auto s najkratším časom vyhráva, potom skidpad- trať v tvare osmičky a akceleráciu. Tento rok sa zúčastnilo 115 tímov, z ktorých 35 malo elektrické formule, 65 spaľovacie a 15 autonómne.

Váš bývalý tím si zaslúžil najväčšie ovácie, je to pravda?

Áno, FSG bola pre nás veľmi úspešná. Ako jediný zo všetkých tímov sme boli schopní dokončiť hlavnú disciplínu –trackdrive, kde sme vyhrali. Taktiež sme vyhrali skidpad a v akcelerácii sme skončili druhí. Po zrátaní všetkých bodov sme celkovo skončili prví s 947 bodmi z 1000, druhý tím dosiahol 464 bodov.

Foto: Shidhartha, FSG Maru

Priblížte nám parametre použitej formuly.

Nami použité auto Flüela sme navrhli pre súťaž Formula Student Electric v roku 2015. Má poháňané všetky štyri kolesá, kde každé z nich má jeden samostatný motor. Vďaka tomu máme možnosť ovládať každé koleso samostatne. Tieto formule nedosahujú vysokú maximálku, len 120km/h, ale majú veľmi rýchle zrýchlenie, 100 km/h dosiahne za 1,9 sekundy. Formula má hmotnosť 185 kilogramov a celá kostra auta je postavená z karbónu, kde sme pridali dva výkonné počítače, na ktorých bežia všetky algoritmy. K tomu sme použili niekoľko senzorov, ako napríklad LiDAR, kamery a GPS.

V tíme AMZ Driverless ste mali dôležité postavenie. Čo konkrétne bolo vašou úlohou?

Mojou hlavnou úlohou bolo generovanie trajektórie. To znamená, že na základe toho, čo auto vidí, sa vie rozhodnúť, kadiaľ má ísť. Počas rýchlejšej jazdy sa auto autonómne rozhoduje, kadiaľ sa má pohybovať, aby išlo čo najoptimálnejšie a najrýchlejšie.

Dotýkate sa priamo budúcnosti moderného motošportu. Myslíte, že autonómne vozidlá budú jej súčasťou? 

Jednoznačne! Je verejne známe, že napríklad významná spoločnosť Roborace chce vytvoriť preteky autonómnych áut, kde bude súčasne viacero vozidiel na trati. Myslím si, že je to veľmi dobrý spôsob, ako zábavne učiť študentov, ako takéto komplexne systémy môžu fungovať.

Bol určite zážitok pretekať na slávnom Hockenheime. Ako ste vnímali tú atmosféru a čo konkrétne ste si z toho odniesli?

FSG je veľká súťaž, bolo tam okolo 3000 ľudí, čo spraví dobrú atmosféru. Veľmi sa mi páčilo rozprávať sa s inými tímami a vymieňať si postrehy. Keďže všetci sme mali rovnaké problémy, bolo zaujímavé, ako ich iné tímy vyriešili. Taktiež tam boli špecialisti z veľkých firiem ako Audi, VW, BMW, Porsche, Tesla a tak ďalej. Tí nám tiež priblížili, aké technické problémy riešia v bežných autách. Okrem veľmi dobrej nálady som si odniesol aj nove nápady.

Mali ste niekedy pocit, že sa vám projekt nepodarí uskutočniť? Aký najväčší problém ste museli riešiť?

Na začiatku, keď sme začínali úplne od nuly, to vyzeralo dosť náročne a taktiež sme si neboli istí, ako to dopadne. Postupom času sme videli, ako začínajú veci spolu fungovať a všetko zapadá dohromady, tak sme naberali sebavedomie. Asi aj ľudia z firiem alebo profesori na ETH boli na začiatku tiež trošku skeptickí, keďže ten projekt bol dosť veľký a komplexný. Nakoniec sme boli veľmi dobrý tím a pracovali sme spolu, vďaka čomu sme boli schopní ho úspešne dokončiť. Najväčší problém bol jednoznačne čas, pol roka na všetky zmeny je dosť krátko.

Absolvoval ste prestížnu stáž v Singapúre. Čoho sa týkala?

Pracoval som na autonómnych taxíkoch. Táto singapurská firma by chcela taxíky spustiť už do dvoch rokov. Budú sa pohybovať úplne samy a  ich služby si objednáte jednoducho cez aplikáciu v smartfóne.

Plánujete sa niekedy vrátiť na Slovensko?

Toto je veľmi náročná otázka. Ja by som sa vrátiť aj chcel,ale zatiaľ som nenašiel firmu, ktorá by bola schopná investovať do zariadení,čo ešte v tejto dobe nevytvárajú profit, ale slúžia len na výskum.

Titulné foto: FSG 

Mohlo by vás zaujímať:

Kreativita zachraňuje