Vytýčili ste si cieľ. Nie je vôbec skromný, no predpokladáte, že tvrdou prácou sa k nemu dostanete. Dom s bazénom v luxusnej štvrti, dve luxusné autá, letná a zimná dovolenka, k tomu život na vysokej nohe. Krôčik po krôčiku sa k cieľu približujete. Ešte za tmy chodíte do práce, za tmy z nej odchádzate. Driete ako šialenec, len aby ste mali to, čo chcete. Zrazu sa vám to podarí, no práca vás tak pohlcuje, že ani nevnímate, čo ste dosiahli. Rozhodne by ste mali poľaviť. Pracovať menej za viac peňazí nie je špekulácia lenivcov, ale výsada šikovných.

Nepodceňujte sa

Nepozdáva sa vám to? Premýšľajte a optimalizujte. Ako prvé si roztrieďte úlohy. Zoraďte ich od najhoršie po najlepšie zaplatené a zrátajte si, koľko práce musíte vynaložiť na to, aby ste zarobili rovnakú sumu splnením dobre platených a zle platených. Je jasné, že pri dobre platenej úlohe zarobíte za menej práce viac peňazí. Prečo potom strácate čas tými zle platenými? Ak si aj neviete predstaviť, že by ste pol dňa len tak sedeli, radšej ušetrený čas venujte zháňaniu dobre platených úloh, než aby ste svoju prácu, skúsenosti a šikovnosť dehonestovali nedostatočným ohodnotením.

Majte prehľad v termínoch

Ušetriť čas sa vám tiež podarí, ak si spravíte denný zoznam úloh a zoradíte ich podľa termínov či priorít. Ak budete počas dňa riešiť niečo, čo stačí mať hotové o týždeň a ku koncu zoznamu vám zostane niečo, čo treba dokončiť dnes, navyše s tým bude nečakane veľa práce, budete zbytočne dlho pracovať. Zoradením úloh sa tiež vyhnete zbytočnému stresu a tlaku od nadriadených. Ak je niečo potrebné dokončiť do 14. h a vy to nebudete mať hotové, šéf vás bude každú chvíľu znervózňovať vypytovaním sa, ako ste pokročili. Čím väčší stres budete mať, tým vám plnenie úlohy dlhšie potrvá a spravíte viac chýb. Mimochodom, keď sme pri chybách… Niekedy sa oplatí do úlohy investovať viac času, pretože vo finále tým čas ušetríte. Ak niečo odfláknete, len aby ste to mali čím skôr hotové, rastie riziko, že spravíte chybu. Potom budete musieť svoju prácu naprávať, čo je ďalší čas navyše. A konkrétne za tento vám naozaj nikto nezaplatí.

Učte sa od iných zarábať viac peňazí

Ako pri všetkom, tak aj pri snahe pracovať menej za viac peňazí funguje učiť sa od skúsenejších. Ľudia, ktorí majú viac času na seba a na relax, zvyknú byť priateľskejší. Ak poznáte niekoho, kto vie, ako zbytočne veľa nepracovať a dostatočne zarábať, pustite sa s ním do debaty. Samozrejme, nikto vám svoje know-how nedá len tak. Začnite rozhovor skôr voľne o niečom príjemnom, tému na prácu zvrtnite len veľmi nenásilne a okrajovo a dobre počúvajte. Mimochodom, ľudia, ktorí dokážu svoju prácu optimalizovať v prospech voľného času, často tieto finty používajú aj v bežnom živote. Skúste teda niektoré ich zvyky dešifrovať a porozmýšľať, či sa nedajú aplikovať na vaše pracovné postupy.

Musíte byť sebec

Dnes je veľmi populárne, najmä vo svete marketingu a kreativity, nabádať, aby ste vždy so všetkým pomohli, aby ste robili aj zadarmo. Veď v portfóliu sa to bude nádherne vynímať! Ľudia vás budú vnímať v pozitívnom svetle, ako ochotného, čo vám istotne raz prinesie zaujímavú zákazku. Na rovinu? Buďte hajzel! Kým vám to nezarába zaujímavé peniaze, nezaoberajte sa tým. To, že sa rozdáte na všetky strany, je síce šľachetné, no keď si sadnete o šiestej podvečer za počítač s tým, že konečne ste sa dostali k úlohám, ktoré máte zaplatené, pridlho vám úsmev na tvári nevydrží. Ak ste zamestnanec, pamätajte, že najhorší blbec je aktívny blbec. Ak sú vaši kolegovia IT negramotní, jednoducho ich nechajte objaviť Google. To, že im budete stáť za chrbtom a donekonečna vysvetľovať banality, je len a len na úkor vášho voľného času.

Sústreďte sa!

Počas práce sa čo najviac sústreďte a zbytočne sa nerozptyľujte. Stále opakované, no dnes to treba opakovať ešte viac. Kontrola sociálnych sietí, komunikačných aplikácií, odbehnutie si na cigaretu či varenie si čaju alebo kávy vás doslova okráda o voľný čas a v práci ho trávite zbytočne veľa. Ak sa neviete od sociálnych sietí odpútať, vyskúšajte niektorú z aplikácií, ktorá vám načas zablokuje prístup. Ak si odpustíte každú druhú cigaretu, pomôžete tým svojmu zdraviu. Zároveň optimalizujte aj drobné pracovné úkony, ako napríklad odpisovanie na e-maily. Na správy si vyčleňte konkrétny čas po príchode do práce a tesne pred odchodom. Ušetríte tým veľa času a nebudete sa zbytočne rozptyľovať. Nemusíte sa ani obávať, že by vám ušlo niečo urgentné. Ak niekto niečo súrne potrebuje, zavolá vám. Tiež porozmýšľajte, či sa niektoré vaše pracovné úkony nedajú automatizovať pomocou softvéru. Napríklad ľudia, ktorí majú na starosti publikovanie príspevkov na sociálnych sieťach, využívajú aplikácie na automatické plánovanie, vďaka čomu nemusia potom prerušovať prácu a preorientovať sústredenie z jednej úlohy na druhú.

Mohlo by vás zaujímať:
Ako zlepšiť krátkodobú pamäť?
Pravidlá džentlmenov? Tieto 3 sú na odpis!