Presne pred dvadsiatimi rokmi vyradili americké vzdušné sily zo svojich radov unikátny stroj SR 71 Blackbird. Stroj s maximálnou rýchlosťou cez 3 Machy sa skvele hodil ako špionážne lietadlo, ktoré bez problémov uniklo nepriateľským raketám. Jeho prevádzka a pilotovanie však také bezproblémové nebolo. Nároky na pilotov boli extrémne vysoké.

Blacbird len pre najlepších

Za kokpit Blackbirda nepúšťali nikoho kto nenalietal aspoň dve tisícky hodín na prúdových lietadlách.  Inštruktori museli svojich zverencov učiť najmä manéver zvaný „Dipsy doodle“ pri ktorom sa lepšie prekonáva rýchlosť zvuku a následne doplnil palivo za letu z tankeru.  Totižto po štarte ste v tomto obrovskom čiernom kolose ťažko hľadali veľké rezervy paliva. Tankovanie za letu bola ale kapitola sama o sebe.

Tankovanie s Blackbirdom je umenie. Foto: wikipedia.org

To prebiehalo pri rýchlosti zhruba 650 km/h . Tanker letel na svoju maximálku a blackbird mal zas opačné problémy. Pilot musel lavírovať z jedným motorom na zapnutej forsáži a ani špeciálny systém na vyrovnávanie SAS nedokázal často zabrániť vytekaniu paliva a netesneniu nádrže. Pri štvrť hodine tankovania sa mohlo stať čokoľvek, no našťastie to vždy dopadlo bez ujmy na živote pilotov.

Mechanici od benzínu

To, že Blackbirdy jednoducho vo vyustení paliva netesnili vedeli predovšetkým členovia pozemného personálu. Na predletovú prípravu sa poriadne nadreli.  Po pristátí lietadla a pri kontrole v hangároch sa na lietadle dokonca robili malé kaluže paliva.  Členovia pozemného personálu sa tak doslova kúpali v leteckom benzíne.

Prístroje v Blackbirde boli vrcholom techniky a ako to býva , čím viac techniky, tým viac dôvodov na zlyhanie. V Roku 1967 si to vytrpeli piloti major Roy St.  Martin a kapitán John Carnochan pri nočnom lete. Zlyhal a im takzvaná základňa gyroskopických zotrvačníkov, stroj sa stal neovládateľným a obaja sa museli katapultovať v obrovskej rýchlosti 1,4 Macha.

V kokpite piloti sedeli v skafandroch. Foto: gismodo Australia

Nenahraditeľní v boji

Nasadenie Blackbirdov vo vojnových konfliktoch bolo súčasťou zložitých operácii  predovšetkým veliteľstva US NAVY. Napríklad počas  Jom-Kippurskej krízy v roku 1973 vzlietavali  Blackbirdy zo základne Griffis počas letu až šesťkrát tankovali a po  veľmi cenených úlovkoch  rozmiestnenia  vojenských cielov, pristáli často až  po desiatich hodinách letu.  Často ich počas tankovania krili americke námorné lietadlá F-14 Tomcat.

O Blackbirde by sa dali napísať veľmi obsažné publikácie(aj sa napísali), pravdou je, že podobné unikátne lietadlo sa tak skoro na oblohe neobjaví.

Technické údaje

  • Posádka: 2 (pilot a operátor prieskumných zariadení)
  • Užitočné zaťaženie: 1600 kg
  • Dĺžka: 32,74 m
  • Rozpätie: 16,94 m
  • Výška: 5,64 m
  • Nosná plocha: 170 m²
  • Hmotnosť prázdneho lietadla: 30 600 kg
  • Vzletová hmotnosť: 69 000 kg
  • Maximálna vzletová hmotnosť: 78 000 kg
  • Pohonná jednotka: 2 × prúdový motor Pratt & Whitney J58-1 s prídavným spaľovaním, s ťahom 151 kN (každý)

Výkony

  • Najvyššia rýchlosť: 3,3 Macha (3 540 km/h) vo výške 24 000 m
  • Dolet: 5 400 km
  • Preletový dolet: 5 925 km
  • Dostup: 25 900 m
  • Stúpavosť: 60 m/s
  • Plošné zaťaženie: 410 kg/m²
  • Pomer výkon/hmotnosť: 0,44

Titulné foto: wikipedia. org

Mohlo by vás zaujímať:

Albatros bude strážiť africké nebo