Igor Sikorsky či Arthur M. Young. Známi konštruktéri prvých sériovo vyrábaných vrtuľníkov sú právom považovaní za pokrokových vizionárov, ktorí dokázali vytvoriť stroje s ktorými sa vyhrávali vojny a predovšetkým zachraňovali ľudské životy. Obaja však  pokorne sklonili hlavy pred menom Ján Bahýľ.  Bez zázemia a možností inšpirácie od kolegov vytvoril základy toho čomu dnes vravíme helikoptéra. A inšpiroval aj týchto konštruktérov. A nielen to. Ján bol plodný vynálezca a autor mnohých patentov.

Vojenský génius

Koncom 19. Storočia slúžil Bahýľ ako vojenský staviteľ  vo viacerých mestách Európy. Pôsobil v Ľvove  Krakove, neskôr pracoval v Charkove, Petrohrade i v Kyjeve.  Podieľal sa najmä na  projektoch vojenských objektov a opevnení, no i tu vznikli prvé návrhy vynálezov. Možno sa budete smiať napríklad tanku na parný pohon, ale vtedy to bola technická vychytáva, ktorú dokonca zostrojil z vlastných peňazí a predal ruskej  armáde. Tým získal peniaze na väčší projekt.

Helikoptéry a menši let ku sláve

A rozhodol sa ísť do oblakov. Doslova. Skúšal veľmi úspešne balóny so vzdušnou turbínou ale v jeho geniálnej hlave ho mátala myšlienka vrtuľníka. Jeho pokusy o bicyklový stroj poháňaný ľudskou silou zlyhal, no dopracoval sa k plánom k motorovej helikoptére. Na nej pracoval po presťahovaní do Bratislavy. Spolupracoval s Antonom Marschalom, vlastníkom továrne na koče a vozy  a spolu dokázali veľkú vec.

Síce sa jeho vylepšený stroj vzniesol len do výšky štyroch metrov, preletel viac ako jeden a pol kilometra, čo bolo na motorový stroj s kolmým vzletom nevídaná záležitosť. Uvedomme si že išlo o rok 1905. Medzinárodná vzduchoplavebná spoločnosť tento let ocenila a roztrúbila po celom svete.  Samozrejmosťou bol aj oslavný článok v Bratislavských novinách Pressburger Zeitung.

Jednoduchosť a ľahkosť

Pre dnešného fanúšika helikoptér sa možno Jánov stroj zdal byť príliš konštrukčne jednoduchý, ale badať v ňom autorovu genialitu. Kostra Bahýľovho vrtuľníka bola len z kovových rúrok. Hmotnosť musel konštruktér znížiť len na 50 kilogramov. Listy rotorov neboli žiadne ultraľahké kovové pláty ako ich poznáme dnes. Ich kostra z drôtov bola obtiahnutá plátnom a pôsobila ako vejáre. Benzínový motor Antoinette  bol najťažšou časťou stroja ale nakoniec niekoľko metrov nad zem helikoptéru dostal.

Ján Bahýľ je právom považovaný za jedného z najlepších konštruktérov sveta. Foto: wikipedia

Tento rodák zo Zvolenskej Slatiny je neprávom zabudnutý konštruktér, bez ktorého by ste pravdepodobne darmo hľadali na oblohe moderné stroje s dvomi rotormi. Ak ste fanúšikom letectva a helikoptér môžete vzdať tomuto vedcovi hold osobne. Autor sedemnástich patentov je pochovaný na známom Cintoríne pri kozej bráne v Bratislave.

Bahýľové patenty

Najzaujímavejšie z jeho 17 patentov sú:

  • tank na parný pohon;
  • vrtuľník poháňaný benzínovým motorom;
  • v rokoch 1895 – 1897 spolu s A. Marshallom zostrojili prvý automobil s benzínovým motorom a akumulátorom na Slovensku;
  • zariadenie na automatické spájanie vagónov;
  • výťah na Bratislavskom hrade;
  • balón so vzdušnou turbínou;
  • vložka do kachieľ na efektívne využívanie paliva;
  • využitie spádu kanalizačnej siete na výrobu elektrickej energie.

Zdroj:  Veda na dosah

Foto: wikipedia. org

video: youtube

Mohlo by vás zaujímať:

Prírodná sila a ľudský um