Igor Sikorsky či Arthur M. Young. Známi konštruktéri prvých sériovo vyrábaných vrtuľníkov sú právom považovaní za pokrokových vizionárov, ktorí dokázali vytvoriť stroje s ktorými sa vyhrávali vojny a predovšetkým zachraňovali ľudské životy. Obaja však pokorne sklonili hlavy pred menom Ján Bahýľ. Bez zázemia a možností inšpirácie od kolegov vytvoril základy toho čomu dnes vravíme helikoptéra. A inšpiroval aj týchto konštruktérov. A nielen to. Ján bol plodný vynálezca a autor mnohých patentov.
Vojenský génius
Koncom 19. Storočia slúžil Bahýľ ako vojenský staviteľ vo viacerých mestách Európy. Pôsobil v Ľvove Krakove, neskôr pracoval v Charkove, Petrohrade i v Kyjeve. Podieľal sa najmä na projektoch vojenských objektov a opevnení, no i tu vznikli prvé návrhy vynálezov. Možno sa budete smiať napríklad tanku na parný pohon, ale vtedy to bola technická vychytáva, ktorú dokonca zostrojil z vlastných peňazí a predal ruskej armáde. Tým získal peniaze na väčší projekt.
Helikoptéry a menši let ku sláve
A rozhodol sa ísť do oblakov. Doslova. Skúšal veľmi úspešne balóny so vzdušnou turbínou ale v jeho geniálnej hlave ho mátala myšlienka vrtuľníka. Jeho pokusy o bicyklový stroj poháňaný ľudskou silou zlyhal, no dopracoval sa k plánom k motorovej helikoptére. Na nej pracoval po presťahovaní do Bratislavy. Spolupracoval s Antonom Marschalom, vlastníkom továrne na koče a vozy a spolu dokázali veľkú vec.
Síce sa jeho vylepšený stroj vzniesol len do výšky štyroch metrov, preletel viac ako jeden a pol kilometra, čo bolo na motorový stroj s kolmým vzletom nevídaná záležitosť. Uvedomme si že išlo o rok 1905. Medzinárodná vzduchoplavebná spoločnosť tento let ocenila a roztrúbila po celom svete. Samozrejmosťou bol aj oslavný článok v Bratislavských novinách Pressburger Zeitung.
Jednoduchosť a ľahkosť
Pre dnešného fanúšika helikoptér sa možno Jánov stroj zdal byť príliš konštrukčne jednoduchý, ale badať v ňom autorovu genialitu. Kostra Bahýľovho vrtuľníka bola len z kovových rúrok. Hmotnosť musel konštruktér znížiť len na 50 kilogramov. Listy rotorov neboli žiadne ultraľahké kovové pláty ako ich poznáme dnes. Ich kostra z drôtov bola obtiahnutá plátnom a pôsobila ako vejáre. Benzínový motor Antoinette bol najťažšou časťou stroja ale nakoniec niekoľko metrov nad zem helikoptéru dostal.
Tento rodák zo Zvolenskej Slatiny je neprávom zabudnutý konštruktér, bez ktorého by ste pravdepodobne darmo hľadali na oblohe moderné stroje s dvomi rotormi. Ak ste fanúšikom letectva a helikoptér môžete vzdať tomuto vedcovi hold osobne. Autor sedemnástich patentov je pochovaný na známom Cintoríne pri kozej bráne v Bratislave.
Bahýľové patenty
Najzaujímavejšie z jeho 17 patentov sú:
- tank na parný pohon;
- vrtuľník poháňaný benzínovým motorom;
- v rokoch 1895 – 1897 spolu s A. Marshallom zostrojili prvý automobil s benzínovým motorom a akumulátorom na Slovensku;
- zariadenie na automatické spájanie vagónov;
- výťah na Bratislavskom hrade;
- balón so vzdušnou turbínou;
- vložka do kachieľ na efektívne využívanie paliva;
- využitie spádu kanalizačnej siete na výrobu elektrickej energie.
Zdroj: Veda na dosah
Foto: wikipedia. org
video: youtube
Mohlo by vás zaujímať: