Podľa zahraničných médií sa americké vojenské námorníctvo nechce vzdať svojich obľúbených stíhačiek F/A-18E/F Super Hornet a uzavrelo zmluvu s firmou Boeing na predĺžení životnosti týchto lietadiel v rámci programu SLEP (Service Life Extension Programme).

Predĺženie životnosti

Opravou a modernizáciou sa má tak podľa amerických médií zvýšiť letový život Super Hornetov na ďalších 10 až 15 rokov. Pritom stopku už mali dostať prvé štyri Super Hornety, ktoré  využívalo námorníctvo od konca deväťdesiatich rokov. No nakoniec sa americká vláda rozhodla ich zmodernizovať za 73 miliónov dolárov.

Boenig tak staronové lietadlá modernizuje do verzie Block III.  Americké vojenské námorníctvo disponuje až 568 Super Hornetmi, no koľko ich bude nakoniec modernizovať je ešte otázne. Závisí od toho aj tempo výroby supermoderných lietadiel F-35C Lightning II.

Ich výroba sa však nezaobišla bez mnohonásobného prekročenia nákladov a vo vzduchu visia aj staré problémy s radarmi a avionikou, ktoré by sa už ale nemali opakovať.

Super Hornet je efektívnejší

Lietadlá F 18 Hornet boli medzi pilotmi obľúbené ešte v časoch, kedy na lodiach vzlietaval aj legendárny F 14 Tomcat.  Hornet ale nedokázal vyhovieť najmä v oblasti doletu a nosnosti výzbroje a tak vznikol jeho výkonnejší brat Super Hornet. Ako to však býva, veľké kontrakty priťahujú aj veľké problémy.

Do tých sa dostala firma McDonnell Douglas, ktorá už nedokázala ustáť finančné problémy. Čelila im už od roku 1991 v dôsledku zrušenia projektu lietadla A- 12 Avenger II. Zrušenie programu v hodnote 6 miliárd dolárov viedlo k prepusteniu 5600 zamestnancov. Krízu podnik „vyriešil“ zlúčením s firmou Boeing a tak sériová výroba prebiehala už pod hlavičkou tejto spoločnosti.

Super Hornet ďaleko prekročil svoju operatívnosť,  ale spomínané problémy so Stealth stíhačkou F-35 Lightning II jeho životnosť predĺžili a v súčasnosti ide o najvyužívanejšie námorné stíhacie lietadlo sveta.

Titulne foto: wikimedia.org