Ilegáli sa rozrástli do rôznych podôb od šprintov, kde je prvoradé zrýchlenie, po drift, teda jazdy kontrolovaným šmykom. Automobily sa pýšia podsvietením rôznych neónových farieb, na zväčšenie zrýchlenia sa im skvelo hodí fľaša s tekutým dusíkom a disky i karoséria sa z užitočnosti prelínajú do extravagancie. Ilegáli, často z bohatších kruhov, neznášajú stereotyp a ich vylepšovanie svojich tátošov často nepozná hraníc.

Ilegálni blázni

Vedia si napríklad modifikovať turbohriadeľový motor z helikoptéry,ktorý využíva aj motocykel Y2K alebo prerobiť na šprint vojenský džíp alebo ťahač. Existujú aj nadšenci, ako napríklad Američan Ron Patrick, ktorý do svojho Volkswagena Beetle zabudoval prúdový motor General Electric T58-8F. „Policajti na mňa nemôžu, keď používam bežný benzínový motor. No keď zapnem ten prúdový, nech si ma skúsia chytiť,“ vystatoval sa Ronpred americkými novinármi.

Hon za automatom na žuvačky

Podobné preteky často vídať aj na oficiálnych a vopred určených okruhoch, areáloch a letiskách. No často sa ilegálne preteky maskujú ako hromadné zrazy fanúšikov drahých automobilov. Je to dôvod, aby mali počas svojej trasy z bodu A do bodu B zámienku ohúriť okoloidúcich a neraz aj porušovať zákon. Takým je už od roku 1999 podujatie s názvom Rally Gumball 3000.

Účastníci síce pred pretekmi podpisujú vyhlásenie, že budú dodržiavať dopravné predpisy, ale mnohokrát sme sa presvedčili o opaku. Automobily značky Aston Martin, Ferrari či McLaren často prekračujú rýchlosti alebo si dokonca pomáhajú technikou na detekciu alebo rušenie policajných radarov. Prestíž pretekárov, ktorí občas prechádzali alebo zastavovali aj na našom území, zvyšujú slávni účastníci, ako napríklad bývalý jazdec F1 David Coulthard alebo herec David Hasselhoff.

Ilegálne preteky a šialenci na dvoch kolesách

Nelegálne preteky nie sú len doménou štvorkolesových monštier. Dvojstopové vozidlá dokážu taktiež poriadne upútať pozornosť, najmä ak sa preteká na miestach, kde sa takmer žiadne iné vozidlo nedostane. Slováci sa podobných pretekov zúčastňujú najmä v Česku. Napríklad diaľnice na Vysočine sa takmer každý rok stávajú dejiskom ilegálnych pretekov, kde títo „blázni“ jazdia aj 170 kilometrov za hodinu a kľučkujú aj medzi autami v bežnej premávke.

Ilegálne preteky na motorkách sa tešia čoraz väčšej obľube. Foto: Shutterstock

Polícia často nevie, ako zasiahnuť, keďže vopred nepozná trasy týchto pretekov. Vedia často len to, že piráti diaľnic pretekajú na vzdialenosť približne 200 kilometrov. „Nejde tu vôbec o víťaza, ale o to, aby sme si užili čo najviac zábavy,“ povedal pred časom pre TV Prima jeden z organizátorov pretekov.

Vášeň môže byť aj zdravá

Podsvietené karosérie, vysokooktánový rev a vytuningované motory nie sú ničím zlým. Množstvo milovníkov šprintov, tuningu a „kozmickémo“ zrýchlenia nejazdí po uliciach a neohrozuje ľudí. O tom svedčia aj podujatia konajúce sa napríklad na letisku v Piešťanoch, Trenčíne alebo na okruhu Slovakia Ring.

Títo ľudia majú vášeň, ktorá si zasluhuje obdiv, a odsudzujú počínanie mladých a nerozvážnych „vrahov“ za volantom, ako ich sami nazývajú. Tí sú však nepoučiteľní. Ilegálne pretekanie je však pre nich jediným a pravým koníčkom, kde dominuje pocit zo zakázaného ovocia a možnej výhry v najnebezpečnejších pretekoch. V jednom okamihu sú síce víťazi, no v tom druhom môžu byť aj vrahmi.

Celý článok aj s rozhovorom s dopravným analytikom si môžete prečítať v minuloročnom júlovom čísle magazínu BREAK.

Titulné foto: Shutterstock