Sú vyzbrojení pancierovaným autom, monitorovanou technikou, ktorú by im závidela i NASA a vlastným odhodlaním. To sú „stormchaseri“, lovci búrok a tornád, ktorí idú tam, kde sa odohráva peklo na zemi. Ľudí s podobným „koníčkom“ je síce mnoho, no nie každý sa môže popýšiť titulom profesionála,ako napríklad Brandon aSean. Existuje mnoho nadšencov, ktorí aj v našich končinách riskujú preto, aby zaznamenali ničivé búrky, víchrice či krupobitie.

Náruživý nadšenci

Predovšetkým v USA pôsobia profesionáli, od ktorých sa ostatní iba učia. Nemusia to byť ľudia, čo na prvý pohľad pripomínajú ostrieľaných príslušníkov armády. Najúspešnejšími lovcami tornád sú na oko pomerne nenápadní manželia Hillovci z Colorada. Roger a Caryn sú dokonca v Guinessovej knihe rekordov v počte videných tornád za celý život (viac ako 650). Minulý rok boli nablízku až 35 tornádam. Ich práca spočíva predovšetkým v monitorovaní a zapájaní sa do systému včasného varovania. Keďže sú svedkami aktuálneho besnenia v daných oblastiach, vedia ako prví zalarmovať ich obyvateľov. Presne tak to robia všetci profesionálni „stormchaseri“.

Technika lovcov tornád

Radary, lokalizátory, navigácia i pancierovanie.To je len málo z toho,čím sa vyzbrojujú lovci búrok. Výnimočným je napríklad takzvaný projekt Doppleru na kolesách z dielne lovca búrok a doktora meteorológie JoshaWurmana. Systém DOW (Doppler on Wheels) zachytil už 200 tornád a 13 hurikánov. Špeciálne upravený ťahač, ktorý nesie na korbe trojmetrový radar, je možné upevniť štyrmi kotviacimi ramenami a prečkať tak besnenie hurikánov.

Spomínaný TIV (TornadoInterceptVehicle) je už vo svojej druhej verzii dokonalým výtvorom lovca tornád SeanaCaseyho. Oproti prvému modelu stratil dosť zo svojej váhy, no hmotnosť 6,5 tony stále budí rešpekt. Vozidlo chráni niekoľko plátov kompozitného materiálu, ocele, kevlaru, polykarbonátu a niekoľkovrstvové armádne nepriestrelnésklá. Samozrejmosťou je výbava Dopplerovho radaru a pokročilé technológie na vyhľadávanie a monitorovanie počasia.

foto: facebook

 

Najnovší TIV má aj sirénu slúžiacu na varovanie obyvateľov či nové stabilizačné hroty. Tie dokázali automobil udržať na ceste aj pri záťažovom teste. Vozidlo TIV zaparkoval Seanza motor Boeingu 747, ktorý šliapal na plné obrátky a automobil odolal. Vozidlo oplýva aj takzvanou IMAX vežičkou, kde môže lovec tornád sledovať v 360-stupňovom uhle blížiace sa tornádo.

Automobil sa môže aj napriek svojej váhe rútiť po ceste v rýchlosti 160 km/h a vydať sa tak naprieč besnejúcemu živlu. Dobrodružstvá lovca búrok SeanaCaseyho ľudia už niekoľko rokov sledujú na stanici Discovery Channel– Lovci búrok. Aj tu sa mohli diváci presvedčiť o tom, aký je dôležitý systém varovania pre oblasti s častým výskytom tornád. Neraz ale členovia posádky vozidla TIV prídu do oblastí, kde už ničivý vír dokonal svoju skazu. Vtedy si vyhrnú rukávy a svoj technický skvost použijú na odťahovanie poškodených automobilov alebo častí budov.

Príroda víťazí

Niekedy sa lovci búrok dostanú do takých problémov, že im nepomôže ani tá najmodernejšia technika. Lovec tornád Tim Samaras a meteorológ organizácie Twistex Carl Young zažili na vlastnej koži pred piatimi rokmi silu tornád v krajine búrok – Oklahome. Oboch rozmetala táto sila prírody v autách tak, že namieste zahynuli. Dlhoroční lovci búrok zomreli pri tom, čo milovali a neboli ani prví a, bohužiaľ, pravdepodobne ani poslední. Nedávno sa stala honba za tornádom osudná trom lovcom búrok.

Koncom marca tohto roka zahynuli neďaleko mestečka Spur v Texase Kelley Gene Williamson (57) a Randall Delane Yarnall, (55), ktorí stopovali smrtiaci vír v čiernom Chevrolete,a len 25-ročný nadšenec Corbin Lee Jaeger naháňajúci tornádo v tmavom Jeepe. Tejto tragédii sa však dalo zabrániť. Ich smrť nespôsobilo priamo tornádo, ale počas jeho prenasledovania sa obidve vozidlá zrazili. Príčinou bola znížená viditeľnosť a chaos na ceste. Najmladší šofér nebol dokonca ani pripútaný. Aj to je dôkaz, že ten, kto podceňuje silu prírody a nedbá na bezpečnosť, si tak priamo koleduje o problém.