Automobilka Mitsubishi naberá druhý dych. Konečne zmizla z modelovej ponuky letargia a dizajnérska nevýraznosť, ktorá nedovolila bodovať japonskej automobilke prakticky na žiadnom kontinente. Zaútočiť sa rozhodla najmä na poli, na ktorom mnohé roky dominovala. V kategórii automobilov s pohonom 4 x 4.

Športovo-úžitková filozofia prináša ovocie: Tentoraz sa však o plody úspechu bude deliť spolu s ďalšími partnermi. Koncern PSA aMitsubishi vyvíjali nový model spoločne. To je zároveň malé tajomstvo sexepílu novej generácie Outlandera. Aj preto je dizajn dôsledne unisexový. Osloví rovnako mužov aj ženy. Paradoxne však práve silnejšie pohlavie objaví na karosérii viacero testosterónových prvkov. Reprezentujú ich práve hrany, ktoré oslovujú mužov. Oslovujú ich však nenápadne v sprievode ženských oblín. Charakterom drsný, vlastnosťami jemný – taký je nový Outlander.

Čistota tvarov i off-roadové prvky: Imitácia nájazdového ochranného plechu, typická maska chladiča s výrazným rebrovaním a chrómovaným lemom. Zvyšok karosérie útočí eleganciou. Vhodné prestriedanie oblín a hrán hrá na istotu vkusu. Dizajnérsky ničím nerušená bočná línia sľubuje bezproblémové používanie. Pohľad zboku však prezrádza väčší vnútorný priestor. Outlander zmužnel, narástol. A to vo všetkých smeroch. Poslednou štylistickou hračkou sú LED diódové zadné skupinové svetlá. Sú atraktívne a svalnatým dojmom pôsobia aj zadné dvojdielne dvere. Naopak, skromne sa tvári koncovka výfuku.

Pohodlné, priestranné a príjemné pre každého: Doslova. Pasažierov môže byť až sedem. Aj Outlander podľahol celkom nezmyselnej móde sedemmiestnych interiérov. Celkom nepochopiteľne, veď jeho športovo-úžitkové teritórium poskytuje štyrom pasažierom komfortné sedenie a nadpriemerný batožinový priestor. Konkrétne vyše sedemstosedemdesiat litrov. A to stačí doslova na všetko. Dovolenku či transport drobností na každý deň. Surferi, lyžiari, cyklisti, jednoducho všetci si v interiéri pohodlne zložia všetko svoje náradie. A nielen oni. Outlander si zamilujú aj otcovia rodín. Pohodlné nakladanie kočíka či dovolenkovej batožiny je prirodzenou súčasťou arzenálu vlastností.

Komfort ovládania kraľuje takmer všade: V meste, mimo neho aj v ľahšom teréne. Nový prírastok v triede SUV postupne stiera svoje doterajšie slabiny. Naopak, svoje výhody vysvetlí kaž dému vodičovi v priebehu pár kilometrov. Mimoriadne pohodlné predné sedadlá si vyslúžia pochvalu. Predstavujú ideálny kompromis medzi bočným vedením a komfortom sedenia. Podobne aj druhý rad sedadiel sa chváli nadštandardným priestorom. Nastaviteľný sklon zadného operadla je v rámci tejto triedy dnes už samozrejmosť. Komfort tretieho radu sa týka iba malých detí. Pre ostatnú posádku sú tieto sedadlá celkom nezaujímavé a prakticky nevyužiteľné.

Logicky a prehľadne pôsobí palubná doska: Určite však v nijakom prípade nie fádne. Dvojica rozmerných prístrojov je vsadená hlboko do telesa prístrojovej dosky. Informačný displej má miesto uprostred. Stredová konzola vyznáva identickú filozofiu. Jednotka autorádia a kruhové ovládače klimatizácie sa prezentujú v sprievode strieborne lakovaných prvkov. Všetko pôsobí uhladene, moderné prvky dávkuje Outlander s citom. Nezabúda ani na odkladacie priestory. Tých je neúrekom. Aj vMitsubishi pochopili tajomstvo automobilov danej kategórie. Peňaženky, fascikle, telefóny či iné drobnosti zhltne nejeden odkladací priestor. Outlander myslí na všetkých. Skrátka neprídu ani pasažieri na zadných sedadlách.

Technológie, ktoré sú pripravené slúžiť: Pomerne triviálne stvárnenie interiéru maskuje prienik high- -tech. Rozhranie bluetooth či špičková audiosústava Rockford Fosgate si našli cestu do interiéru. Spárovanie mobilného telefónu so systémom je rovnako ľahké ako ovládanie prostredníctvom tlačidiel na multifunkčnom volante. Ten okrem telefónu umožňuje ovládať aj autorádio či tempomat.

Rovnica high-tech zahŕňa aj xenónové výbojky či inteligentný pohon 4 x 4: Z hľadiska aktívnej bezpečnosti má Outlander všetko. Vo verzii Intense plus sa môže pochváliť atraktívnymi 18-palcovými diskami kolies z ľahkej zliatiny a širšími pneumatikami. V daných „tichošľapkách“ ho bude väčšine vodičov ľúto poslať hoci aj do mierneho terénu. To je chyba, lebo terénne nástrahy zvláda. Vďaka pripojiteľnému pohonu 4 x 4 pomerne ľahko, bez väčšieho namáhania. Klasický pohon predných kolies alternuje pripojiteľný pohon zadných. Rozdelenie krútiaceho momentu stráži riadiaca jednotka. Tá vydáva povely elektronicky riadenej viaclamelovej spojke. Ak si to situácia vyžiada, môže vodič siahnuť po uzavretí medzinápravového diferenciálu. Vtedy sa môže spoľahnúť na rovnomerné rozdelenie krútiaceho momentu.

Na ceste aj mimo nej myslí predovšetkým na posádku: Jazdné vlastnosti nás prekvapili azda najviac. Mitsubishi vtislo novému Outlanderu v prvom rade komfortnú tvár. Akúkoľvek nerovnosť zhltne podvozok s prehľadom a úsmevom na maske chladiča. Komfort si podvozok ponecháva aj v teréne, čo ocenia najmä pasažieri na zadných sedadlách. Vyladenie podvozka však umožňuje aj svižnú jazdu, ostré zákruty absolvujete v sprievode väčšieho náklonu, no stabilitu si zachová aj v prípade vypnutého stabilizačného systému.

Moderný turbodiesel pod kapotou: Strohá veta až nepríjemne presne vyjadruje potrebu dnešných automobilov kategórie SUV. Prakticky žiaden predstaviteľ tejto kategórie nemá šancu bez naftovej alternatívy. Presnejšie, dieselový motor je v Európe povinnosť. Po benzínových agregátoch siahajú iba individualisti alebo vyslovení odporcovia nafty. V prípade modelu Outlander stavil výrobca na spoluprácu s koncernom VW. Pod kapotou totiž nájdeme intímne známy štvorvalcový agregát s objemom dva litre. Výkon stotri kilowattov v spolupráci s dostatkom krútiaceho momentu vytvára ideálny kompromis. Zrýchlenie na úrovni desiatich sekúnd či viac než dostatočnú diaľničnú dynamiku kombinuje Outlander s priemernou spotrebou na úrovni siedmich litrov. A keď k tomu prirátame už vymenované prednosti, stúpajúca obľúbenosť či rastúca ponuka v danej kategórii sú odrazu logické.

Víťaz viacerých disciplín: Mitsubishi Outlander si obliekol moderný oblek. Adoptoval si francúzsku filozofiu ležérneho prístupu amyslí rovným dielom na mladých aj rodiny. Svojho majiteľa odprevadí kamkoľvek, na akomkoľvek povrchu. A poskytne mu komfort, kedykoľvek si o to zažiada. A za svoje služby si občas vypýta trocha nafty.