Prakticky nikto nepozná odpoveď, nikto si netrúfa odhaliť Sebastienovo tajomstvo. On a jeho Citroe¨n C4 WRC sú jednoducho neporaziteľní. Jeho súperi neveriacky krútia hlavou a hádžu nevrlé pohľady na svojich mechanikov. Takmer až astronomický náskok v cieli naznačuje silnú dominanciu tímu aj jazdca.

Aký začiatok, taký koniec:

Pre Sebastiena to bolo jednoduché. Rozbehol sa hneď v prvej večernej rýchlostnej skúške. Je druhou najdlhšou. Vedie zo Saint-Jean-en Royans do Col de la Chau a meria vyše dvadsaťosem a pol kilometra. Tento úsek má veľké prevýšenie – štartuje sa v údolí na suchej asfaltovej ceste a stúpa sa do kopcov až do výšky približne tisícštyristo metrov nad morom. Jazdci postupne zvládli nástrahy od námrazy na ceste až po miestami súvislú vrstvu snehu a kde-tu aj ľadu. Sebastien nezaváhal, vytvoril si dobrú pozíciu a zvyšok súťaže nepustil pred seba prakticky nikoho. V prvej skúške síce vyhral Dani Sordó, no ich vzájomný súboj neskôr odvolala porucha motora.

Ako lokomotíva – vpredu a na koľajniciach:

Loeb má auto ako prilepené k ceste. Druhá skúška je úsek z La Cime du Mas do Col de Gaudissart. Meria takmer osemnásť kilometrov a tiež sa jazdí v tme. Na začiatku pekná široká cesta s rytmickým striedaním zákrut sa výrazne zúži v druhej tretine a uzučkou zostáva až do cieľa. Na prvý pohľad neviditeľné fľaky ľadu nemilo prekvapia nepripravených. Nenechal sa prekvapiť a vyhral. Tretiu pozíciu kontroluje ďalší vyzývateľ Mikko Hirvonen na Focuse. Držal sa statočne, no nebyť poruchy Daniho motora, nemohol by ani omylom myslieť na celkovo druhú priečku.

Sneh chýbal, nástrahy na ceste nie:

Monte Carlo sa aj tento rok tradične išlo takmer bez snehu, jediným slabým miestom bola ranná námraza, ktorá predsa len roztancovala niekoľko automobilov. Tešili sa diváci, horšie to znášali menej zruční jazdci. Vlastne tí, čo chceli byť rýchlejší, ako na to mali.

Ostatní v role štatistov:

Boje o tretie miesto boli sympatické a zároveň smutné. Súboj o čas zviedol Austrálčan Atkinson s veteránom Duvalom na Forde Focus WRC. Mladík od protinožcov ukázal chrbát svojmu súperovi, ktorému v závere dňa naparil rovných štrnásť sekúnd. Inokedy horkokrvný Gigi Galli stavil na disciplinovaný výkon. Vyniesol mu v konečnom dôsledku siedme miesto. To sú však celkom bezvýznamné plusy, najmä ak sa k božskému Sebastienovi nepriblížili ani na rozdiel jednej minúty. Loeb totiž vyhral desať rýchlostných skúšok z devätnástich. Štyri víťazstvá zaknihoval Dani Sordó, tri razy bol najrýchlejší Francois Duval a dva razy sa na prvú priečku dostal Chris Atkinson.

Sobotňajšie prekvapenie, staré líšky nastupujú:

Táto súťaž sa jazdí v okolí Monte Carla s prestávkami takmer storočie od roku 1911. Tentoraz to bol už sedemdesiaty šiesty ročník. Po prvom dni sa rely presúva vyššie, súťažiacich čakala ďalšia gigantická, až dvadsaťpäť kilometrov dlhá rýchlostná skúška. Boli tri a každá sa išla dva razy. Spolu šesť meraných skúšok. Takmer navlas rovnako zajazdili Loeb a Sordó. Ich jazdeckú vyrovnanosť dokazuje výsledný čas v najdlhšej etape dňa. Rozdiel iba dvanásť desatín sekundy! Prekvapením bol veterán Francois Duval. Dosiahol tretí najrýchlejší čas. Bol dokonca rýchlejší ako Hirvonen s podporou továrenského tímu. A na bodovaných priečkach sa objavil aj nováčik kategórie WRC Andersson so svojím žlto-bielym Suzuki. Vražedné tempo nevydržal špeciál Daniela Sordó. Musel odstúpiť z jedenástej etapy. V tej nasledujúcej dvojka tímu Ford WRC Jarri-Matti Latvala pri nehode utrhol celý záves kolesa.

Nedeľný súboj o bronz:

Loeb aj Hirvonen nastupovali do posledných štyroch skúšok záverečného dňa s upokojujúcim náskokom vyše dvoch, respektíve jednej minúty, dvojica Duval na Focuse WRC a Atkinson na Subaru z predchádzajúcej sa chystali zaútočiť na tretiu priečku. Slávnu Col de Turini prešli najrýchlejšie Loeb a Duval. Starý lišiak počas tejto rýchlostnej skúšky dokázal stiahnuť rovných dvanásť sekúnd z náskoku Atkinsona, ktorý tak do zvyšku súťaže nastupoval s náskokom iba siedmich sekúnd. Postupne prichádzal aj o tie. V nasledujúcej „rýchlostke“ opäť stratil štyri, a tak záverečné kilometre sľubovali naozajstný súboj na ostrie noža. Naopak Sebastien istou pozíciou už len provokoval pokojným štýlom jazdy. Ten vylučoval akékoľvek chyby či prípadnú haváriu. Posledná skúška v horách, opäť Col de Turini a opäť dominancia Loeba a perfektný Duval, ktorý to mladému Atkinsonovi znova vytmavil. Rozdiel medzi bronzom a nepopulárnou „krumpľovou“ pozíciou zrazu predstavoval necelú sekundu.

Superšpeciálka a cena jednej sekundy:

Chris Atkinson by vám s úsmevom povedal, že jediná sekunda znamená cennú tretiu priečku. Práve ona rozhodla. V poslednej, iba čosi vyše dva a pol kilometra dlhej rýchlostnej skúške, ktorá sa jazdí v uliciach Monte Carla, to bolo riadne horúce a dramatické. Veď sa rozhodovalo o tretej priečke. Chris Atkinson aj Francois Duval ju zajazdili navlas rovnako. Cieľová fotobunka im namerala neuveriteľne absolútne rovnaký čas! Znamenalo to tretie miesto pre Austrálčana. Mohol sa tešiť z historicky prvého pódiového umiestnenia, minulý rok totiž práve on skončil tesne pod vrcholom.

Loeb a Citroen nerobia chyby:

Ostatní môžu iba ticho závidieť a modliť sa k rely bôžikom, aby sa pontifikát Loeba už konečne skončil. Nervy má zo železa a najsilnejšou stránkou je absencia akýchkoľvek chýb. Kým iní opúšťajú trať, nechajú sa rozladiť, Sebastien jazdí ako stroj. V úspechu mu už štvrtý rok sekunduje špeciál Citroe¨n. Najskôr to bola Xsara WRC, teraz sa spolieha na služby modelu C4 WRC. „Mám veľkú radosť. Je to Monte Carlo, prvá súťaž, navyše domáca, a triumfovať tu je pre mňa zakaždým veľký zážitok. Podmienky na trati boli menej zradné ako vlani, aj napriek tomu bolo ťažké koncentrovať sa a neopustiť trať. Je veľmi príjemné začať sezónu víťazstvom, tie naozajstné súťaže však ešte len prídu,“ vyhlásil v cieli šťastný Sebastien. Monte Carlo privíta jazdcov súťaží opäť o rok. Príde Sebastien s ďalším titulom za tento rok?