Tajomný muž, o ktorom sa veľa nevie. Na filmovej scéne je pätnásť rokov, no na konte má len zopár filmov. Zato remeselne absolútne prepracovaných. Každý je tak trochu malou slávnosťou. Nikdy však nebude mať takú fanúšikovskú základňu ako Steven Spielberg. Popri vizuálnej dokonalosti nekladie dôraz len na efekt, ale aj na psychológiu a výpoveď. Filmom Sedem sa mu podarilo vytvoriť jeden z najlepších trilerov vôbec s koncom, na ktorý nezabudnete. A s pocitom, ktorý sa vám dostane hlboko pod kožu. Nedávno nám naservíroval ďalší film s tematikou masového vraha. Zodiac je príbeh o vyšetrovaní vrážd sanfranciského masového zabijaka zo sedemdesiatych rokov. Typickí diváci, odchovaní americkou filmovou „kultúrou“, odchádzali z kina sklamaní. Čakali veľa krvi, nožov a vrieskania a Fincher im ponúkol klubový film, ktorý je zmesou hypotéz, psychológie, množstva faktov a neurčitých dejových liniek. Pre typických konzumentov nuda na smrť, pre fajnšmekrov skutočná lahôdka. Presne takého Finchera majú totiž radi.

Odreklamy k Votrelcovi:

Začiatky režisérov bývajú rôzne. Fincherov bod zlomu nastal, keď ako osemročný uvidel film Impérium vracia úder. Vtedy sa rozhodol, že režisérsky chlebíček bude preňho to pravé. Mal šťastie, susedom mu bol George Lucas. Dohodil mu prácu vo svojej trikovej spoločnosti Industrial Light and Magic. Mladý Fincher sa počas štyroch rokov podieľal na výrobe efektov aj na trhákoch ako Návrat Jediho (1983) či Indiana Jones a chrám skazy (1984). Tu sa zrejme zrodil jeho dôraz na absolútnu presnosť záberu. Z budúceho majstra trileru sa neskôr stal režisér reklamných spotov. „Reklama nemusí byť len o tom, že nejaká celebrita drží v rukách konkrétny produkt. Reklama môže byť aj umením,“ zdôvodnil svoje rozhodnutie pracovať v marketingovej sfére, ktorou mnohí pohŕdajú. Zámer mu vyšiel, prvý spot bol skutočne umelecký. V reklame pre zdravotnícku organizáciu v boji proti rakovine ukázal ľudský plod, ktorý fajčí cigaretu. Nasledovali spoty pre gigantov Nike, Pepsi, Converse a Levi’s. Od reklamy ho zavialo k hudobným klipom. Zrežíroval aj Madonnu, s ktorou natočil klipy k pesničkám Express Yourself a Vogue. Za oba zinkasoval cenu MTV Music Awards. Medzi ďalších prominentných klientov patrili hviezdy ako Paula Abdulová, Billy Idol či Aerosmith. S klipmi sa mu skutočne darilo, šesť z nich sa dokonca umiestnilo v stovke najlepších. Vďaka tejto životnej etape objavil čaro efektnej skratky a rýchleho strihu.

Radšej rakovina ako ďalší film:

 Nastal však čas posunúť sa ďalej. Fincher sa nechcel zapísať do povedomia ako večný klipový režisér. Keď prišla ponuka nakrútiť tretie pokračovanie Votrelca, neváhal. Vykašľal sa na Cameronov druhý diel a nadviazal na optiku, ktorú ponúkol v prvom dieli Ridley Scott. Akčné sci-fi nahradil depresívnou drámou. Atmosféru vystaval na hre so svetlom a šerom, zúročil aj svoje predošlé skúsenosti s rýchlym, šokujúcim strihom. Ukázal svetu svoj štýl, ktorého sa nemieni vzdať. Hneď v prvých minútach dal fanúšikom jasne najavo, že neprežije nikto okrem Ripleyovej. Nakoniec pochoval aj ju, a to už mnohí nepredýchali. Najviac však škrípal zubami James Cameron, ktorý si riadne „zamakal“, aby Ripleyovú v dvojke zachránil. Svoj názor na film neskôr dával najavo pri každej príležitosti a tvrdil, že nič také hrozné sa už nepodarí natočiť. Pre Finchera sa tak nakrúcanie stalo doslova hororom, horším ako samotná slintajúca postava Votrelca. Vedenie ho neustále kontrolovalo a kritizovalo, až sa zúfalý a vytočený režisér rozhodol s projektom skončiť ešte pred dokončením. Po týchto, jemne povedané, peripetiách film Votrelec 3 nakoniec prijali vlažne kritici aj diváci. „Radšej by som dostal rakovinu, ako režírovať ďalší film,“ vyjadril sa sklamaný Fincher, aby sa na čas opäť uchýlil do bezpečia. K starým známym klipom a reklamám. Vyplatilo sa. Za klip k pesničke Love is strong (1994) od Aerosmith dostal Grammy.

   

Na scéne Brad Pitt:

 Orok neskôr prišla druhá šanca vrátiť sa k filmu. V podobe scenára k depresívnemu trileru o dvojici detektívov vyšetrujúcich brutálne vraždy inšpirované siedmimi smrteľnými hriechmi. Už na základe scenára bolo jasné, že tento film bude tak trocha „iné kafé“. Scenáristi mu prisúdili ostrú pointu. Bez Finchera by to však neznamenalo nič. Dokázal totiž vytvoriť film, ktorý nemá s plytkými obvyklými trilermi nič spoločné. A to sa podarí málokomu. S ponurým mysticizmom vedie diváka atmosférou depresívneho mesta, plného dažďa a šera. Šokuje násilím, ktoré však nie je samoúčelné, aj postavou absolútne novodobého vraha, ktorý dosiaľ nevídaným spôsobom vybabre s políciou. Zároveň dal možnosť rozohrať skvelý herecký koncert v podaní tria Kevin Spacey, Morgan Freeman aBrad Pitt. Fincher je vôbec jeden z mála režisérov, ktorý sa nesnaží pchať Brada nasilu do škatuľky „romantický fešák s pohľadom á la ranená laň“. Triler prijali diváci s nadšením. V zárobkoch prekonal stomiliónovú hranicu. Pre Finchera znamenal slušný rozjazd v Hollywoode a tiež akceptáciu u tých, čo poťahujú nitky vo filmovom priemysle. O dva roky neskôr sa mu do rúk dostal zaujímavý scenár s názvom Hra. Určená pre milionára, ktorý má všetko. Práve preto mu niečo chýbalo. Kým nedostal od vlastného brata darček, hru. Odvtedy sa jeho život zmení od základov. Aj keď Michael Douglas a Sean Penn predviedli skvelé herecké výkony, Hra býva označovaná za najslabší článok Fincherovej tvorby. Vraj pointa je príliš ťažká a dej nesmierne zamotaný. Neostáva iné, ako vytvoriť si vlastný názor. A obhájiť si ho možno aj v Klube bitkárov.

Schizofrénia a beznádej. Čo nás ešte čaká?

Fight club, Klub bitkárov Chucka Palahniuka. Typický príklad filmu s prívlastkom kultový, ktorý tak radi rozoberajú intelektuáli v literárnych kaviarňach. Aj keď je americký. Fincher v ňom porušuje všetky tabu. A robí to veľmi rád. Hrdinom je typický priemerný človiečik a konzument Jack v podaní Edwarda Nortona. Jeho život sa skladá z práce v poisťovni, nakupovania nábytku v Ikei a návštevy podporných skupín. Schizofrénia a rakovina ako odpoveď na nudu a stereotyp života. Ten chytí nový rozmer po stretnutí s hyperaktívnym Tylerom. Absolútne slobodným „týpkom“, ktorý vyrába mydlo z ľudského tuku. Založia spolu Klub bitkárov, až v zmasakrovanom tele dokážu žiť naplno. Fincher okrem toho ukazuje aj dôsledky kultu a manipulácie. Už dlhšie neslávne známe. Opäť zúročil svoje skúsenosti z reklamy a videoklipov a vytvoril tak nesmierne vizuálne prepracovaný film. S výbornou prácou s filtrami, s kamerou, ktorá prechádza od dokumentárnosti k experimentu. Opäť predviedol Brada Pitta v netradičnej úlohe, aby zas a znova ukázal, že tento „chalan“ vie hrať. Lebo o Edwardovi Nortonovi vari nikto nepochyboval. Podarilo sa mu tak vytvoriť film, ktorý aj keď nie je pre široké masy (čo je len dobre), rozhodne patrí k absolútnej špičke. V Spojených štátoch podľa očakávania pokryl len polovicu nákladov, zarobil na seba až v Európe.

Z Klubu bitkárov do Úkrytu:

 Scenár k filmu napísal David Koepp. Inak kráľ komercie. Na svojom účte má totiž „vychytávky“ ako Spiderman, Jurský park či Mission Impossible. Z netradičnej kombinácie tejto dvojice nakoniec vznikol film, ktorý miestami prekypuje beznádejou a zúfalstvom, občas vyznieva až hitchcockovsky. Aj vďaka Jodie Fosterovej. Fincherovej obľúbenkyni, ktorú sa snažil dotiahnuť už do Hry. Tentoraz si dal podmienku, že bez nej film nenatočí. Aj keď ho mala hrať Nicole Kidmanová. Fincher opäť využíva brilantnú, v tomto prípade klaustrofobickú kameru. Ani to však nestačilo na to, aby sa podarilo typické „fincherovské“ dielo. Možno je to aj tým, že si teraz výnimočne neodpustil preňho taký atypický happyend.