Liberty of the Seas je najnovší prírastok do rodiny luxusných výletných lodí spoločnosti Royal Caribbean International. Do kajút plavidla, ktoré brázdi karibskú oblasť, sa zmestí 3 634 pasažierov. Len na porovnanie, do kajút gigantickej lode Queen Mary II sa „natlačí“ 2 620 cestujúcich a na palube potápajúceho sa Titanicu sa pri jeho prvej a zároveň poslednej plavbe tlačilo vyše tritisíc nešťastníkov. Loď Liberty of the Seas je mladšia sestra Freedom of the Seas, ďalšej lode z výletnej flotily spoločnosti Royal Caribbean. Aj Freedom, aj Liberty sú zapísané v Guinnessovej knihe rekordov ako najväčšie výletné lode na svete. Do ich útrob by sa napríklad pohodlne zmestila Eiffelova veža. Veľkosť Liberty of the Seas je však aj v niečom inom. Lebo nielen rozmery, ale aj bezpečnosť a kvalitné služby dopĺňajú inak ozrutánske rozmery.

Bezpečnosť na prvom mieste: Keď sa štrnásteho apríla v roku 1912 potápal Titanic, jeho konštruktér Thomas Andrews, v tých časoch považovaný za najlepšieho staviteľa lodí, ani netušil, aký dopad bude mať toto nešťastie na budúcnosť bezpečnosti v lodnej preprave. Paradoxne práve Titanic mal byť nepotopiteľná loď. Dnes je bezpečnosť posádky na prvom mieste a tejto požiadavke je podriadená celá výstavba a zariadenie lodí. Lode v súčasnosti právom zaraďujeme medzi najbezpečnejšie dopravné prostriedky.
Ako dôkaz môže poslúžiť aj štatistika, ktorá od druhej svetovej vojny neeviduje ani jednú potopenú výletnú loď, teda okrem nešťastia lode Achille Lauro, ktorú v roku 1985 uniesli palestínski teroristi. Štyria ozbrojenci z palestínskeho oslobodzovacieho frontu vedení Abú Abbásom vtedy uniesli pri egyptskom pobreží taliansku výletnú loď. Zo štyristo rukojemníkov bol zabitý iba jeden Američan a únoscovia boli zatknutí a odsúdení. O devätnásť rokov neskôr sa tá istá loď, ale už pod menom StarLauro, vydala na plavbu z talianskeho Janova do afrického Durbanu. Tam sa však nedostala, lebo počas plavby vypukol na palube lode požiar a záchranári evakuovali približne tisíc pasažierov. Nehoda si vyžiadala aj tri obete.
V súčasnosti sú garanciou najvyššej bezpečnosti na palubách výletných lodí predpisy SOLAS, čo je skratka pre International Convention for the Safety of Life at Sea, ktoré boli prijaté práve po tragédii na Titanicu. Sú to pravidlá, ktoré dopodrobna upravujú bezpečnostné podmienky a požiadavky, od počtu záchranných člnov na palube až po životnosť materiálov použitých na výstavbu plavidiel. Samotná loď má mnohonásobne istený počítačový systém včasného varovania, pracujúci s údajmi zo satelitov, a vybavená je aj moderným protipožiarnym systémom.

Zábava na druhom mieste: Výletné lode sú niečo ako plávajúce hotely a zábavné centrá v jednom. Na palube takýchto kolosov nájdete všetko. A to doslova. Vybavenosť parníkov dvadsiateho prvého storočia rastie úmerne so záujmom o dovolenky na plávajúcich mestách. Jednou z najväčších výhod dovolenky na lodi je skutočnosť, že cestovateľ si nemusí hľadať ubytovanie v žiadnej z destinácií, kam dorazí, pretože ubytovanie cestuje s ním.
Veľmi obľúbeným plavebným okruhom je plavba po Karibiku. A práve vody karibského okruhu čerí aj Liberty of the Seas. Cesta sa začína a končí v Miami na Floride a prechádza napríklad cez Haiti, Montego Bay na Jamajke alebo ostrov Conzumel v Mexiku. V ponuke Royal Caribbean International sú však aj iné trasy. V Stredomorí premáva loď Millenium. Krásy chladnej Aljašky si záujemcovia môžu pozrieť na palube lode Vision of the Seas.
V plavebnom menu nechýba ani transatlantická cesta z prístavov v Európe do vzdialených destinácií na druhej strane oceána. Len Royal Caribbean vlastní tridsať luxusných lodí, ktoré spolu prepravia šesťdesiatštyritisíc pasažierov. A v roku 2006 cestovalo na týchto lodiach dokopy viac ako tri milióny ľudí. Ponuka je naozaj široká a rastie aj konkurencia, preto sa posádky a konštruktéri novodobých Titanicov snažia na palubu dostať čo najviac atrakcií, ktoré prilákajú potenciálnych zákazníkov.

Pätnásť poschodí zábavy: Najväčšia výletná loď na svete na svojich palubách ponúka skutočne to najlepšie, čo na palube lode môžete nájsť. Na svoje si prídu všetci od rodín s matovanie cestuje s ním. Veľmi obľúbeným plavebným okruhom je plavba po Karibiku. A práve vody karibského okruhu čerí aj Liberty of the Seas. Cesta sa začína a končí v Miami na Floride a prechádza napríklad cez Haiti, Montego Bay na Jamajke alebo ostrov Conzumel v Mexiku.
V ponuke Royal Caribbean International sú však aj iné trasy. V Stredomorí premáva loď Millenium. Krásy chladnej Aljašky si záujemcovia môžu pozrieť na palube lode Vision of the Seas. V plavebnom menu nechýba ani transatlantická cesta z prístavov v Európe do vzdialených destinácií na druhej strane oceána. Len Royal Caribbean vlastní tridsať luxusných lodí, ktoré spolu prepravia šesťdesiatštyritisíc pasažierov. A v roku 2006 cestovalo na týchto lodiach dokopy viac ako tri milióny ľudí. Ponuka je naozaj široká a rastie aj konkurencia, preto sa posádky a konštruktéri novodobých Titanicov snažia na palubu dostať čo najviac atrakcií, ktoré prilákajú potenciálnych zákazníkov. Pätnásť poschodí zábavy: Najväčšia výletná loď na svete na svojich palubách ponúka skutočne to najlepšie, čo na palube lode môžete nájsť.
Na svoje si prídu všetci od rodín s malými deťmi cez zaľúbených romantikov, ktorí si chcú na palube povedať spoločné „áno“, až po cestovateľov dobrodruhov. Na palubách sú kasína, bary a reštaurácie všetkých druhov. Tá pravá zábava sa však začína už na hornej palube, kde sú pre plavcov pripravené dva obrovské bazény a pre ostatných, ktorí chcú vo vode relaxovať, prinášajú riešenie štyri priestranné vírivky. Popoludňajšiu pohodu pri bazénoch s drinkom v ruke spríjemní živá hudba. Na hornej palube Liberty of the Seas je aj H2O zóna, ktorá predstavuje systém vodných rozprašovačov amalých bazénov určených predovšetkým pre deti.
Atrakcií pre deti je na palube naozaj veľa. Ak ich nebudú baviť bazény, môžu sa presunúť do videoherne alebo sa môžu zapojiť do vzdelávacieho programu, ktorý im predstaví tajomstvá morí a oceánov. Rodičia sa teda nemusia obávať, že im ich ratolesti pokazia dovolenku. Samozrejme, nechýba ani zábava pre starších. Tanečníkom je k dispozícii veľká diskotéka. Hazardérom určite ulahodí niekoľko kasín a herní, kde môžu pokojne míňať peniaze zarobené na pevnine. Nechýbajú rôzne karaoke bary, v ktorých si cestujúci môžu overiť svoje spevácke kvality. Ale aj keď je táto ponuka dostatočne široká, nijako obzvlášť nepresahuje bežnú ponuku na podobných lodiach. Liberty of the Seas však ponúka oveľa viac.

Z ľadu na dosky: Prežitú predstavu o fádnej zábave v podobe zaprášených tanečných večierkov a nudných posedení s kapitánom výletnej lode, ktorú máme zafixovanú a odpozeranú zo zahraničných filmov, na lodi Liberty of the Seas určite naruší napríklad aj deväťjamkové golfové ihrisko alebo bežecká trať, ktorá sa krúti okolo celej paluby. Takýto doplnok sa určite hodí pre tých, čo sa nechcú z okružnej plavby po Karibiku vrátiť s „ťažkými kuframi“, lebo v cene lístka je jedla neúrekom.
Zákazníci platia iba za pitie a ostatné radovánky, medzi ktorými nechýbajú nákupy. Áno, nákupy. Liberty of the Seas má svoju hlavnú ulicu. Volá sa Royal promenade a tvorí akési centrum nákupov, zábavy a relaxu. Nájsť tam môžete veľkú knižnicu, pizzerie, bary alebo internetový klub. Ide o priestor, ktorý je rozložený na štyroch palubách a nijako výrazne sa nelíši od podobných promenád v skutočných mestách. Najväčšie prekvapenia však pasažierov čakajú v spodných častiach lode. Studio B je názov pre ľadovú plochu, klzisko. Skutočný ľad pre nadšencov krasokorčuľovania alebo jednoduchého relaxu na nabrúsených korčuliach.
Pravidelne sa opakujúce exhibície a školy korčuľovania uprostred rozpáleného Karibiku. Šialená predstava pretavená, respektíve premrznutá na skutočnosť. O niečo ďalej v prednej časti lode sa ukrýva divadlo. Nejde však o žiadne miniatúrne kočovné divadielko. Sála ponúka kapacitu tisícštyristo miest. Každú noc sa tu koná predstavenie. Na výber sú predstavenia broadwayského štýlu, muzikály alebo vystúpenia popredných komediantov. Samozrejme, nechýba ani kinosála a veľké kongresové centrum.

Surfovanie na slobode: Zábava sa nekončí ani po presunutí do najvyšších častí lode. Niekto môže za príjemnú zábavu považovať aj sobáš. Práve na tieto veci je určené najvyššie položené miesto na lodi Skylight Chapel. V ponuke sú rôzne druhy sobášov. Od nenápadných, skromných až po veľkolepé oslavy spoločného života. A rovno zo sobášnej kaplnky si môžu hostia odskočiť na neďalekú vlnu. Na palube Liberty of the Seas je vybudovaná umelá vlna pre surferov dlhá trinásť a široká desať metrov. Zodpovední za tento „zázrak“ si naozaj dali záležať a v súboji o zákazníka stavili na istotu. Neďaleko vlny FlowRider je pre pasažierov pripravené ďalšie „umelé“ prekvapenie. Lezecká stena vysoká takmer desať metrov, s jedenástimi lezeckými cestami. Rovno pod stenou je plnohodnotné basketbalové ihrisko.

Kajuty a paláce: Po príchode na palubu sa o vás dokonale postará personál. K dispozícii sú rôzne druhy izieb. Tie najlacnejšie sú umiestnené v interiéri a neponúkajú výhľad na more či oceán. Zariadené sú pomerne jednoducho. Interiér tvoria dve postele a vlastná kúpeľňa s toaletou. O niečo drahšie sú podobné izby, ale s výhľadom. Zariadené sú rovnako, ale majú okno. Už vyššiu cenu zaplatia tí, čo si vyberú Family Stateroom s výhľadom na more.
Okrem postelí je tam priestor na rozťahovaciu pohovku, oddychový priestor. Niektoré izby majú aj vlastný balkón. Pre tých, čo si radi doprajú luxus, sú k dispozícii apartmány. Ich interiér je oveľa väčší a veľkú časť kajuty tvorí balkón s minibarom a vírivkou. Najvyššie postavenie v rebríčku kajút má prezidentský apartmán. Najdrahšie a najluxusnejšie izby a apartmány sú na najvyšších poschodiach. Ale prístup ku všetkým atrakciám a do všetkých zariadení majú aj tí, čo sú ubytovaní aj na nižších poschodiach. Orientácia po lodi je aj napriek jej gigantickým rozmerom pomerne jednoduchá.
Na stenách sú tabuľky s plánikmi, ale rovnaký plánik dostane každý pasažier ešte pred vstupom na palubu. Teda to, čo dostane, je karta s číslom a miestom kajuty, táto karta však zároveň môže poslúžiť aj ako kreditka pri platení v baroch a obchodoch. Celková cena plavby sa odvíja hlavne od dátumu, kedy si cestu rezervujete. Väčšinou to vychádza lacnejšie, ak sa pre výlet rozhodnete v dostatočnom predstihu.

 

Liber ty of the Seas v číslach

Do kajút sa zmestí 3 634 pasažierov
O pohodlie sa stará 1 360 členov posádky
Dĺžka lode 339 metrov
Šírka lode je 56 metrov
Maximálna rýchlosť 21,6 uzla (40 km/h)
Hmotnosť lode 160-tisíc ton

 

Najväčšie vodné plavidlo

Jahre Viking Najväčším plavidlom, ktoré sa kedy plavilo vo svetových vodách, je cisternová loď Jahre Viking. Najväčší tanker na svete bol vyrobený v roku 1979 a pri plnom zaťažení uvezie 564 763 ton ropy. Pod takouto ťarchou klesá oceľový trup lode takmer dvadsaťpäť metrov pod morskú hladinu. Tento ponor je príliš veľký napríklad pre Suezský prieplav alebo Singapurský prieplav. Preto sa im musí tanker vyhýbať. Námorný kolos meria 458 metrov, čo predstavuje dvojnásobnú dĺžku slávneho Titanicu. Najmenšia zákruta, akú dokáže tanker s plným nákladom vybrať, má polomer tri kilometre a brzdná dráha predstavuje takmer deväť kilometrov.

Najväčšie zaoceánske plavidlo

 Queen Mary II Zaoceánska loď Queen Mary II bola ešte v marci roku 2006 najväčším plavidlom určeným na prepravu ľudí. Pozíciu stratila, práve keď dokončili staršiu sestru Liberty of the Seas, Freedom of the Seas. Ale Queen Mary II aj naďalej ostáva najväčšou zaoceánskou loďou, ktorá pravidelne prepravuje tisíce pasažierov z kontinentu na kontinent. Dĺžka lode je 345 metrov. A svoju rýchlosť dokáže vytiahnuť až na 56 km/h. Do útrob lode sa zmestí 2 620 pasažierov a 1 250 členov posádky. Queen Mary II má pätnásť palúb, rovnaký počet reštaurácií a barov, päť bazénov, kasíno, divadlo a planetárium.

 

Čo nás čaká… gigantická budúcnosť

Najväčším plavidlom v budúcnosti by sa mala stať loď Freedom. Zatiaľ však ide skôr o utopistický projekt, ktorý však z času na čas nadobudne reálne kontúry. Dĺžka tejto lode by mala dosiahnuť pol kilometra. Na palubách lode Freedom bude žiť 50-tisíc stálych obyvateľov, 15-tisíc zamestnancov a 20-tisíc denných hostí. Loď bude vyššia ako väčšina budov v amerických mestách a na najvyššej palube bude pristávacia dráha pre lietadlá. Loď bude mať vlastný prístav pre súkromne jachty. Dátum začiatku realizácie ani dokončenia však ešte nie je známy.